کد خبر: 957694
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
بهار امسال متفاوت از هر سال با موجی از بارش‌های شدید آغاز شد؛ با اینکه استان‌های بسیاری خسارت دیدند، اما حجم بارندگی‌ها در پنج استان گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و فارس بیش از دیگر مناطق کشور بود.
سرویس ایران جوان آنلاین: بهار امسال متفاوت از هر سال با موجی از بارش‌های شدید آغاز شد؛ با اینکه استان‌های بسیاری خسارت دیدند، اما حجم بارندگی‌ها در پنج استان گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و فارس بیش از دیگر مناطق کشور بود. همین شد که مسئولان دولتی اعتباری ۸۳ هزار میلیارد ریالی را برای جبران خسارت این مناطق در نظر گرفتند؛ اما به یک‌باره اعلام شد که ایلام از این لیست حذف شده است. این هم درحالی است که مردم این استان هنوز بعد از گذشت دو ماه و نیم درگیر آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های بهاری هستند. مردمی که پیش از بارش‌های بهاری هم به واسطه ساخت سد سیمره بخشی از زمین‌ها و خانه‌هایشان را از دست داده بودند و حالا این تصمیم متولیان برای آن‌ها گران تمام شده است!

ایلامی‌ها هنوز به زندگی عادی برنگشته‌اند. بهار امسال سیل آمد و خانه‌های بسیاری را با خود برد. با اینکه در ابتدای حادثه نیرو‌های جهادی و امدادرسان با تمام توان به مردم این استان کمک کردند و دست آن‌ها را در اوج حادثه گرفتند، اما حالا که انتظار می‌رود مسئولان پس از فروکش کردن این واقعه برنامه‌ای برای جبران خسارت داشته باشند؛ به یکباره ایلامی‌ها را با این خبر مواجه کردند که به‌رغم قرارگیری در لیست پنج استان اصلی خسارت دیده از سیل فروردین‌ماه از اعتبارات دولتی برخوردار نمی‌شوند. دولت مقرر کرده ۸۳ هزار میلیارد ریال به استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و فارس بدهد و ایلام هم در این لیست نیست. این هم در حالی است که مردم این استان به واسطه ساخت سد سیمره هم بسیاری از خانه‌ها و مزارع و باغاتشان را از دست داده بودند و حالا هم خسارات وارده سیل جبران نمی‌شود. البته مسئولان وعده اختصاص اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریالی را برای جبران خسارت زمین‌دارانی که امسال در مرحله دوم آبگیری سد سیمره زمین‌هایشان به زیر آب رفته است را داده‌اند، اما این حمایت‌ها باز هم ناکافی است. در این خصوص نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «در ابتدای حادثه و با ورود نیرو‌های جهادی و امدادی کمک‌رسانی‌ها خوب بود و بسته به نیاز مناطق خسارت دیده وسایل گرمایشی مورد نیاز آن تاریخ هم به مردم اختصاص داده شد.» سلام امینی اضافه می‌کند: «اما حالا به‌رغم اینکه استان جزو پنج منطقه سیل‌زده نخست کشور به حساب می‌آید، اما از اعتبارات ۸۳ هزار میلیارد ریالی دولت محروم شده است.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «مردم ایلام پیش از سیل فروردین هم به واسطه ساخت سد سیمره و آبگیری آن خسارت دیده بودند و حالا با اضافه شدن خسارت سیل، زندگی برای تعداد بی‌شمار‌شان دشوار شده است.»
این نماینده مجلس با اشاره به آخرین بازدیدی که از مناطق زیر نظر خود داشته است بیان می‌کند که همه باغ‌های اناری که سال پیش این موقع پر گل بودند و پس از به بار نشستن اقتصاد منطقه را به حرکت در می‌آوردند امسال از بین رفته‌اند.

خسارت ۳۰ هزار میلیارد ریالی سیل به ایلام

گفتنی است که خسارت‌های سیل فروردین ماه به استان ایلام بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. حالا قرار نیست اعتبارات به این استان برسد و هنوز هم تکلیف جبران خسارات ناشی از سدسازی به کشاورزان و باغداران معلوم نیست و مردم بسیاری هم در این گرمای شدید که نوید آغاز فصل تابستان را به ایلامی می‌دهد بدون وسایل سرمایشی سر می‌کنند. نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان مطالب فوق می‌گوید: «سه پل در استان ایلام تخریب شده و از بین این سه مسیر، پل گاومیشان که از اهمیت بالایی به لحاظ اتصال استان ایلام به لرستان داشت هم وجود دارد.» امینی اضافه می‌کند: «با اینکه امدادگران بعد از یک‌ماه پل‌های سیار را برای برقراری دوباره ارتباط این دو استان در مسیر‌ها قرار دادند، اما لازم است به سرعت پل گاومیشان ترمیم شود، چراکه پل‌های سیار موقتی هستند و مردم به مسیری دائمی برای رفت و آمد نیاز دارند.» وی ادامه می‌دهد: «در حادثه سیل گذشته دو روستا به طور کامل به زیر آب رفت که نیاز است هرچه سریع‌تر برنامه‌ای برای جبران مشکلات آن‌ها از سوی مسئولان دولتی و استانی اندیشیده شود.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجموع تمام این کم‌کاری‌ها و تعویق‌ها موجب ناراحتی و سخت‌شدن زندگی برای ایلامی‌ها شده است از مسئولان می‌خواهد که دوباره ایلام را به لیست استان‎‌های خسارت دیده برگردانند و چاره‌ای برای رفع مشکلات آن‌ها بیندیشند. مشکلاتی که به طور حتم رفع آن‌ها تنها از عهده مردم برنمی‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار