کد خبر: 956839
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
چالش‌های پیش روی والیبال در آغاز لیگ ملت‌ها درگفت‌وگوی «جوان» با پیمان اکبری، مربی تیم ملی
روز‌های سختی انتظار والیبال ایران را می‌کشد. تنها دو روز دیگر لیگ ملت‌های والیبال آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان رقابت تنگاتنگی را با برترین تیم‌های جهان پیش رو دارد. جدال دوره‌ای با تیم‌هایی، چون ایتالیا، امریکا، روسیه، صربستان، لهستان و...
شیوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: روز‌های سختی انتظار والیبال ایران را می‌کشد. تنها دو روز دیگر لیگ ملت‌های والیبال آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان رقابت تنگاتنگی را با برترین تیم‌های جهان پیش رو دارد. جدال دوره‌ای با تیم‌هایی، چون ایتالیا، امریکا، روسیه، صربستان، لهستان و... طی یک ماه برای هر تیمی سخت است و برای سربلند بیرون آمدن از این میدان باید تا دندان مسلح بود. بلندقامتان ایران در شرایطی لیگ ملت‌ها را آغاز می‌کنند که هیچ بازی تدارکاتی را پشت سر نگذاشته‌اند. این در حالی است که کادر فنی تیم ملی برگزاری چند دیدار دوستانه را در برنامه داشته، اما درنهایت هیچ خبری از بازی تدارکاتی نشد. در این دوره تیمی متشکل از لژیونرها، باتجربه‌ها و جوانان راهی مسابقات شده‌اند تا یک بار دیگر از اعتبار والیبال ایران دفاع کنند. تیم کولاکوویچ در هفته اول رقابت‌ها با آلمان، چین و ایتالیا روبه‌رو می‌شوند و موفقیت در این سه بازی قطعاً در روحیه ملی‌پوشان تا هفته آخر تأثیرگذار خواهد بود. پیمان اکبری مربی تیم ملی والیبال پیش از سفر به چین درگفت‌وگو با «جوان» ابراز امیدواری کرد که نداشتن بازی تدارکاتی تأثیری روی عملکرد تیم نداشته باشد.

تیم ملی والیبال با چه میزان آمادگی لیگ ملت‌ها را آغاز می‌کند؟
شرایط فیزیکی و روانی تیم خوب است. بیش از ۵۰ روز تمرین را پشت سرگذاشته‌ایم و امیدواریم به اهدافمان برسیم. تنها مشکلی که در این مسیر داشتیم بحث بازی تدارکاتی بود و متأسفانه هرچقدر تلاش کردیم موفق نشدیم. دلمان می‌خواست یکی، دو بازی تدارکاتی قبل از لیگ ملت‌ها داشته باشیم. با همین شرایط مسابقات را آغاز می‌کنیم و با توجه به زحمات زیادی که در این مدت کشیده شده امیدواریم که ملی‌پوشان هم عملکرد خوبی داشته باشند.

رویارویی با چه تیم‌هایی را قبل از شروع مسابقات مدنظر داشتید؟
برای انجام دیدار دوستانه خیلی از کشور‌ها را مد نظر داشتیم. به آن‌ها پیشنهاد دادیم و رایزنی‌هایی را نیز انجام دادیم. منتها به خاطر شرایط خاص تیم‌های مختلف و درگیری‌هایی که در مسابقات مختلف داشتند شرایط برای برگزاری بازی دوستانه فراهم نشد. به هر کشوری که فکرش را بکنید نامه زدیم؛ به تیم‌هایی که جزو قدرت‌های بزرگ والیبال دنیا محسوب می‌شوند.

نداشتن بازی تدارکاتی چه تأثیری در عملکرد ملی‌پوشان دارد؟
بازی تدارکاتی در عملکرد کلی تیم تأثیرگذار است. با توجه به اینکه در این دوره بدون بازی تدارکاتی در لیگ ملت‌ها حضور داریم ممکن است برخی ناهماهنگی‌ها بین بازیکنان وجود داشته باشد. منتها ما باز هم امیدواریم با توجه به شرایط تیم ملی کشورمان ناهماهنگی‌های احتمالی نیز خیلی زود برطرف شود. البته این مسئله به مسابقات هفته اول نیز بستگی دارد؛ در هفته نخست باید در چین به مصاف حریفان برویم و باید بتوانیم استارت خوبی در بازی‌های هفته اول داشته باشیم. هماهنگی بین بازیکنان هم خیلی زود ایجاد می‌شود.

چه برنامه‌ای برای مصاف با حریفان پرتعداد در مرحله مقدماتی دارید؟
همه قدرت‌های برتر والیبال در لیگ ملت‌ها حضور دارند و همه نیز با قدرت به میدان می‌آیند. با توجه به سطح مسابقات در لیگ جهانی همه بازی‌ها سخت هستند و بازی راحت نداریم. در هفته اول سه حریفمان ایتالیا، چین و آلمان هستند. چین میزبان است و از این امتیاز بهره می‌برد. ضمن اینکه ایتالیا هم یکی از قدرت‌های والیبال جهان به شمار می‌رود. آلمان را نیز به هیچ وجه نباید دست‌کم گرفت و آن‌ها یکی از تیم‌های خوب اروپا محسوب می‌شوند. واقعیت این است که همه تیم‌ها با تمام قوا و آمادگی زیاد به میدان می‌آیند. با این وجود ایران هم تیم خوبی است و خودمان را دست‌کم نمی‌گیریم.

ارزیابی شما از میزان آمادگی تیم و عملکرد ملی‌پوشان در این دوره رقابت‌ها چیست؟‌
نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد؛ هدف اول فدراسیون والیبال حضور در المپیک است. تمام تلاشمان را برای رسیدن به المپیک به کار می‌گیریم، ضمن اینکه هدفمان این است که به غیر از رقابت‌های انتخابی المپیک، در سایر رقابت‌های پیش رو نیز بهترین نتیجه را به دست بیاوریم. حضور در المپیک اولویت اول ماست. ما دوست داریم بهترین نتیجه را بگیریم، اما این مسئله به تیم‌های دیگر و شرایط آن‌ها نیز بستگی دارد. باید یکی، دو هفته از رقابت‌ها را پشت سر بگذاریم و پس از آن است که می‌توان ارزیابی درستی از نتایج تیم ملی داشت و حدوداً می‌توانیم بگوییم در هفته پنجم چه جایگاهی را به دست خواهیم آورد. قبل از شروع مسابقات اصلاً نمی‌توان هیچ چیز را پیش‌بینی کرد.

یعنی لیگ ملت‌ها برای ما حکم بازی‌های تدارکاتی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک را دارد؟
درست است که نگاه ویژه‌ای به المپیک داریم، اما به لیگ ملت‌ها نیز به چشم بازی تدارکاتی نمی‌نگریم. لیگ ملت‌ها فرصت بسیار خوبی است برای جوانانی که به تیم ملی اضافه شده‌اند تا آن‌ها نیز به تجربه و پختگی لازم برسند و در آینده هرچه بیشتر در خدمت تیم ملی باشند.

پروژه جوان‌گرایی در تیم ملی به کجا رسید؟
سیاست فدراسیون والیبال در یکی، دو سال گذشته پوست‌اندازی و جوان‌گرایی بوده تا جوانان مستعد به تیم ملی تزریق شوند. در عین حال استفاده از بازیکنان باتجربه که در شرایط ایده‌آل هستند نیز در این برنامه جای دارند. تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان بهترین تصمیم و هدف فدراسیون بوده است. پوست‌اندازی در والیبال ملی کم‌کم در حال انجام است و امسال نیز تعدادی از جوانان به اردوی تیم ملی فراخوانده شدند. آن‌ها این فرصت را دارند که در کنار بزرگ‌تر‌ها و باتجربه‌های تیم ملی تمرین کنند. علاوه بر این بازی‌های بزرگ زیادی هم در پیش است؛ مسابقات لیگ ملت‌ها، رقابت‌های قهرمانی آسیا و مسابقات کسب سهمیه المپیک مهم‌ترین رویداد‌هایی هستند که این جوانان فرصت حضور در میدان را خواهند داشت. هدف کادر فنی این است که به بهترین نحو از استعداد و توانایی ملی‌پوشان جوان در بازی‌های بزرگ و مهم استفاده کند؛ البته خود جوانان نیز باید تلاش کنند و خودشان را نشان دهند. در آینده همین جوانان باید برای تیم ملی ایران افتخارآفرینی کنند.

حضور لژیونر‌ها چه کمکی به جوانان می‌کند؟
لژیونر‌ها نیز در این دوره در خدمت تیم ملی هستند و خوشبختانه اکثر آن‌ها از نظر آمادگی شرایط مطلوبی دارند. حضور ملی‌پوشان باتجربه که در خارج از کشور بازی می‌کنند انگیزه مضاعفی برای جوان‌های ماست. جوان‌ها با دیدن لژیونر‌ها قطعاً تلاش می‌کنند تا آن‌ها نیز روزی بتوانند در بهترین لیگ‌های والیبال جهان بازی کنند. کیفیت کار لژیونر‌ها مشخص و رفاقت و تعامل بین آن‌ها و جوانان به بهترین شکل برقرار است.

شهر‌های ارومیه و اردبیل برای اولین بار میزبان لیگ ملت‌ها خواهد بود. حمایت تماشاگران چه تأثیری در نتایج تیم ملی خواهد داشت؟
امسال در دو شهر میزبان لیگ ملت‌ها هستیم؛ ارومیه یکی از شهر‌های والیبال‌خیز ایران به شمار می‌رود و مردمش عاشقانه این رشته را دوست دارند. هواداران در ارومیه حمایت خوبی از والیبال دارند. اردبیل هم یکی دیگر از میزبانان است که قبلاً چند رویداد ازجمله نوجوانان و انتخابی جهانی بزرگسالان را میزبانی کرده است. هر دو شهر امتحان خود را برای میزبانی پس داده‌اند و می‌توانند کمک حال تیم ملی در لیگ ملت‌ها باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار