کد خبر: 956144
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ارزانی قیمت گوشت را در روز‌های آتی وعده داد و گفت: قیمت دام زنده در سه ماه گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان کاهش داشته و قیمت لاشه گوسفندی به حدود ۷۵ هزار تومان رسیده و با توجه به واردات انجام شده و ذخایر موجود، این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اخیراً رئیس اتحادیه دامداران از انحصار موجود در توزیع نهاده‌های دامی انتقاد کرد و گفت: نهاده‌ها با قیمت گران در بازار فراوان است، اما سفارش دامداران با تأخیر چند ماهه تحویل داده می‌شود و نهاده دولتی نیز بسیار قطره‌چکانی توزیع می‌شود. این اظهارات در حالی است که روز گذشته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در نشست خبری ضمن غلط دانستن این موضوع گفت: واردکنندگان نهاده‌های دامی اجازه توزیع ندارند و دولت خودش توزیع‌کننده است. وی به دلایل گرانی قیمت‌ها در بازار اشاره‌ای نکرد و در خصوص دلایل نابسامانی سیستم توزیع پاسخی نداد.
حمید ورناصری در خصوص کاهش قیمت مرغ افزود: به رغم اینکه قیمت مصوب مرغ ۱۱۵۰۰ تومان است، اما در حال حاضر این محصول در بازار با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب و به ازای هر کیلو بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰ تومان در حال عرضه است. وی افزود: در این شرایط برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و افزایش انگیزه‌شان، شرکت پشتیبانی امور دام در حال خرید مرغ منجمد از تولیدکنندگان با قیمت ۱۱۵۰۰ تومان است.

هزینه تولید تخم مرغ کاهش می‌یابد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در نشست‌هایی که با تشکل‌های تولید‌کنندگان تخم‌مرغ برگزار کردیم، مقرر شد تا ضمن کاهش هزینه تولید تخم‌مرغ، عرضه این محصول نیز با قیمت مصوب انجام شود.
ورناصری اظهار داشت: قیمت مصوب عرضه تخم‌مرغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر شانه است، ولی در حال حاضر این نرخ در بازار به حدود ۱۲ هزار تومان رسیده‌است و این موضوع سبب متضرر شدن مرغداران شده‌است. ورناصری تأکید کرد: لازم است منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توأمان دیده شود و کسی از این بابت متضرر نشود.
وی با اشاره به تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور گفت: در سال ۹۷، ۹ میلیون تن ذرت، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو در بخش نهاده‌های دامی وارد شده و این روند تأمین در سال جاری نیز ادامه می‌یابد و هیچ مشکلی برای تأمین نهاده‌ها وجود ندارد و مقدار موجود، بیش از نیاز داخلی است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه در پاسخ به اینکه برخی از تولیدکنندگان همچنان در تأمین نهاده مشکل دارند، گفت: از ۱۵ اسفند تا به حال ۷۷۰ هزار تن کنجاله سویا با قیمت ۲۴۵۰ تومان بین دامداران توزیع شده‌است، در حالی که نیاز به ماهانه به این محصول ۲۵۰ الی ۲۷۰ هزار تن است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به ادامه روند واردات دام زنده و گوشت قرمز اظهار داشت: سرانه مصرف گوشت قرمز کشور ۹۰۰ هزار تن است که صد هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود و این واردات در کنار افزایش تولید داخلی به روند کاهش قیمت این محصول در بازار کمک می‌کند.
ورناصری تأکید کرد: واردات گوشت قرمز از اوایل اردیبهشت ماه تنها با ارز نیمایی انجام می‌شود و این روند تا تعادل کامل قیمت این محصول در بازار ادامه خواهد داشت. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به سؤالی که آیا روند فعلی قیمت‌ها ثبات خواهد داشت، گفت: با توجه به فرایند تولید و تأمین نیاز ذخایر پیش‌بینی می‌شود که روند باثباتی را در محصولات پروتئینی شاهد باشیم.
ورناصری با پیش‌بینی اینکه قیمت گوشت قرمز روند کاهشی خواهد داشت، گفت: کاهش ۱۵ هزار تومان در قیمت دام زنده و رسیدن متوسط قیمت لاشه گوشت گوسفندی به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان نوید کاهش قیمت در روز‌های آینده را می‌دهد.
وی در عین حال گفت: عرضه دام سبک بیشتر شده و به همان اندازه واردات هم افزایش یافته و قیمت گوشت قرمز افت خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا به‌رغم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین ارز نیمایی برای واردات گوشت قیمت کاهش یافت، گفت: اولاً ۱۵۰ هزار تن گوشت مورد نیاز کشور با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌شد و البته عوامل متعددی در افزایش قیمت گوشت از جمله قاچاق دام تأثیرگذار بود.
ورناصری گفت: کاهش قیمت گوشت در بازار قبل از اجرایی شدن واردات با ارز نیمایی آغاز شده بود، ارز نیمایی از هفته اول اردیبهشت عملیاتی شد، در حالی که روند کاهشی قبل از آن شکل گرفته بود.

دلایل کاهش قیمت گوشت
به گفته وی، افزایش تولید داخل به اضافه افزایش واردات همچنین اجرای برنامه توزیع در قالب گروه‌های هدف منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شده‌است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به سؤال دیگر‌ی که میزان گوشتی که با ارز نیمایی وارد شده چه میزان بوده است، گفت: تخصیص ارز نیمایی در یک پروسه سه ماهه اتفاق می‌افتاد، اما گوشتی که با عنوان گوشت نیمایی مطرح می‌شود این‌ها قبلاً با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود که مابه‌التفاوت آن پرداخت شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار