کد خبر: 956130
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
عباس حاجی نجاری
جنجال‌سازی اخیر امریکایی‌ها در پی اصابت یک گلوله موشک کاتیوشا به یک مایلی سفارتخانه این کشور در بغداد و درپی آن مواضع هشدارگونه ترامپ و سایر تندرو‌های کاخ سفید علیه ایران با این اتهام که نیرو‌های نیابتی ایران عامل این شلیک بوده‌اند، در عین اینکه بیانگر بخشی از عملیات روانی کاخ سفید علیه مردم ایران و با هدف به تسلیم کشاندن نظام اسلامی و تماس با شماره تلفن اعلامی ترامپ برای مذاکره بود، اما نشان از شکنندگی و افول یک به اصطلاح ابرقدرت مدعی جهانی دارد که نظام محاسباتی‌اش در پی ایستادگی و اقتدار مردم ایران برهم ریخته است.
آنچه در روند تحولات اخیر منطقه و نوع مواجهه هیئت حاکمه امریکا با مردم ایران در دو سال اخیر می‌توان اجمالاً به آن اشاره کرد این است که ترامپ بعد از ناکامی در پیشبرد اهدافش در جنگ اقتصادی علیه ایران در سال گذشته و اعلام و اعمال چند مرحله تحریم‌های اولیه و ثانویه، آنگاه که نتوانست آرزوی دیرینه کاخ سفید در تسلیم مردم ایران را محقق کند، در سال جدید ضمن تشدید تحریم‌ها در چند مرحله، تهدید نظامی را هم به آن پیوست کرد و با اعلام اعزام ناو هواپیمابر به منطقه و به‌کارگیری تعابیری نظیر اینکه «اگر ایران درگیری می‌خواهد این پایان رسمی ایران خواهد بود» یا اینکه «اگر آن‌ها دست به اقدامی بزنند با واکنش بسیار قدرتمند ما مواجه خواهند شد» کوشید به زعم خود جو نظامی کاذبی را بر معادلات منطقه حاکم کند، تا به نتیجه مطلوب برسد، اما به رغم این تصور نتیجه برعکس شد و تیر کاخ سفید به سنگ خورد.
نشریه امریکایی امریکن کانسرواتیو در روز‌های اخیر در تحلیلی با اشاره به اینکه سیاست امریکا ورشکسته است و ما مردم ایران را مقاوم‌تر می‌کنیم، می‌نویسد نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ تشدید مقاومت مردم ایران است. این سیاست‌ها موجب افزایش دشمنی و مقاومت ملی ایران در مقابل امریکا می‌شود. تندرو‌های دولت امریکا از نابودی حکومت ایران ناامید هستند، اما در روش سخت و سنگینی که در پیش گرفته‌اند به حکومت ایران قدرت سیاسی فراوانی داده‌اند. این نشریه امریکایی در ادامه نتیجه می‌گیرد که سیاست ما در مقابل ایران ورشکسته است، اما مقامات ما هنوز هم می‌توانند ادعا کنند که در کنار مردمی ایستاده‌اند که آن‌ها را تهدید می‌کنند!
مجموعه تحولات روز‌های اخیر که با ضرب‌الاجل ایران به اتحادیه اروپا آغاز و با ماجرای حرکت ناو امریکایی و حادثه بغداد و واکنش‌های ناشی از آن تداوم یافت، در عین ارتقای وضعیت و موقعیت ایران در منطقه واجد فرصت‌هایی برای ایران است که با یک برخورد هوشمندانه و همه‌جانبه پیروزی و موفقیت نهایی ایران را آسان‌تر می‌کند.
۱- اتمام حجت ایران به اروپایی‌ها و آغاز گام‌های عملی برای احقاق حقوق مردم ایران نقطه پایانی بر برآورد دشمنان بود که ایران کاری انجام نخواهد داد، این وضعیت نظام محاسباتی کشور‌های مقابل ایران را بر هم ریخت.
۲- ماجرای تهدید نظامی ایران و اعلام حرکت ناو امریکایی، پیش از آنکه برای امریکایی‌ها آورده‌ای داشته باشد، به دلیل ایستادگی و اقتدار ایران، تراز ایران در مواجهه با تهدیدات و تحولات منطقه‌ای را ارتقا داد و سبب شد که رقبای منطقه‌ای در برآورد‌ها و اتکای‌شان به قدرت‌های بیرونی تجدیدنظر کنند.
۳- واکنش شتابزده امریکایی‌ها نسبت به اصابت یک گلوله مشکوک کاتیوشا در یک مایلی سفارتخانه این کشور در بغداد و مواضع متشتتی که طی چند روز اخیر پیرامون این ماجرا اتخاذ کردند، نشانگر اوج تزلزل روحی نظامیان و سیاستمداران امریکا و آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به حوادث اینگونه است.
۴- روند مذکور وضعیت و موقعیت نیرو‌های مقاومت در منطقه را مستحکم‌تر کرده و نشان داد که حضور و آمادگی آن‌ها نقش مهمی در روند آینده تحولات منطقه و تنظیم آرایش سیاسی و معادلات آینده منطقه دارد.
۵- تغییر رفتار و مواضع اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها و شکست سفر دوره‌ای پمپئو و ناتوانی در جلب حمایت آن‌ها به نفع سیاست‌های ترامپ در مواجهه با ایران آغازگر دور جدیدی از تحولات در عرصه بین‌المللی و معطوف به ایران است که با یک دیپلماسی هوشمندانه می‌تواند آورده‌های ذی‌قیمتی را برای ایران در پی داشته باشد.
۶- هدف‌گذاری اصلی دشمن در ورود به فاز تهدید نظامی و معتبر نشان دادن آن اثرگذاری بر فضای داخلی کشور بود که در این سناریو دشمن نیز ناکام ماند و نشان داد که برخلاف تصور امریکایی‌ها، صراحت دشمنی دشمنان در تقویت عزم ملی برای ایستادگی و مقاومت مردم و افزایش آستانه تحمل آن‌ها در برابر مشکلات و افزایش انسجام و وحدت ملی نقش مستقیم دارد و این همان باز‌آرایی روحیات مردم در دوران دفاع مقدس است، که پیروزی ایران را در پی داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار