کد خبر: 955935
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
وقوع سیل در دو بازه زمانی اسفند سال گذشته و فروردین ماه سال جاری در مازندران باعث شده تا خسارت‌های قابل توجهی به زیرساخت‌های این استان وارد شود؛ مسئله‌ای که سبب شد تا بازسازی و تعمیرات واحد‌های آسیب‌دیده از این سیل در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: وقوع سیل در دو بازه زمانی اسفند سال گذشته و فروردین ماه سال جاری در مازندران باعث شده تا خسارت‌های قابل توجهی به زیرساخت‌های این استان وارد شود؛ مسئله‌ای که سبب شد تا بازسازی و تعمیرات واحد‌های آسیب‌دیده از این سیل در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد. پس از گذشت چندماه از وقوع این سیل مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به سرعت مطلوب بازسازی مناطق سیل‌زده در استان اعلام کرد: «مرمت و تعمیر ۲ هزار و ۴۰۰ واحد آسیب‌دیده ناشی از سیلاب در استان به پایان رسیده است.»

شرایط آب‌وهوایی استان مازندران موجب شده تا این استان یکی از مناطق پربارش در کشور به شمار آید، با این حال قطع درختان و نابودی مراتع در این منطقه از جمله دلایلی است که سبب شد با شدت یافتن بارش‌ها شاهد جاری شدن سیل در این استان باشیم؛ موضوعی که تنها طی یک سال اخیر صد‌ها میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد و باعث نابودی برخی زیرساخت‌ها شد.

با وجود اینکه در دوره‌های گذشته سیل مازندران، عمدتاً مسیر‌هایی محدود یا یک شهر و چند روستای اطراف آن درگیر سیل می‌شدند، اما در سیل اخیر مازندران ۹ نقطه شهری و بیش از ۲۰۰ منطقه روستایی در ۱۲ شهرستان درگیر سیل شدند و خسارت دیدند که به عنوان مثال می‌توان به شهر‌های کیاکلا، زیراب، فرح‌آباد، شیرگاه، ساری و نکا اشاره کرد که کیاکلا شاخص‌ترین نقطه شهری استان بود که از سیل اواخر اسفند خسارت دید.

تعمیرات خانه‌های آسیب‌دیده از سیل مازندران

سیل ۲۷ اسفندماه سال قبل و ۱۲ فروردین امسال بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف در مازندران خسارت زدو علاوه بر آن بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در مازندران که بخش عمده‌ای از این واحد‌ها در روستا‌ها قرار داشتند، آسیب دیدند.

پس از فروکش کردن سیلاب‌های ناشی از بارش‌ها بلافاصله اقدامات اساسی برای باز‌سازی و تعمیرات مناطق آسیب‌دیده آغاز شد. حالا پس از گذشت چند ماه آمار‌های خوبی در این زمینه از سوی مسئولان ارائه شده است به طوری که روز گذشته مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به سرعت مطلوب بازسازی مناطق سیل‌زده در استان اعلام کرد: «مرمت و تعمیر ۲ هزار و ۴۰۰ واحد آسیب‌دیده ناشی از سیلاب در استان به پایان رسیده است.» محمد خانی‌نوذری با بیان اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ واحد تجاری و مسکونی بر اثر سیلاب اخیر در استان دچار خسارت شدند، افزود: «تا کنون ۲۲ میلیارد تومان بلاعوض تعمیراتی و معیشتی بین سیل‌زدگان پرداخت شده است.» این اقدامات در حالی بود که علاوه بر آن، به ۳ هزار و ۲۷۴ خانوار ۶۵ میلیارد ریال بلاعوض تعمیراتی و به ۵ هزار و ۴۰۶ نفر حدود ۱۴۷ میلیارد ریال بلاعوض معیشتی پرداخت شد.

به گفته برخی مسئولان ۴ هزار و ۸۹۴ نفر برای دریافت تسهیلات تعمیراتی و معیشتی به بانک‌ها معرفی شدند که هزار و ۷۰۰ واحد منجر به قرارداد شد. این اقدامات در حالی انجام گرفت که کار مرمت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد در استان به پایان رسیده است و تعمیرات ۳ هزار و ۵۲۵ واحد تعمیراتی دیگر نیز در این استان شروع شده است.

آواربرداری نیمی از ویران‌شده‌ها

پس از پایان بارندگی‌ها و فروکش کردن سیل‌ها یکی از اقداماتی که انجام گرفت، آغاز عملیات آواربرداری برای ساخت واحد‌های تخریبی بود.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با تأیید این موضوع و اینکه تا کنون آواربرداری ۲۷۲ واحد تخریبی از مجموع ۵۳۰ واحد در استان انجام شده است، گفت: «این آمار بیش از ۵۰ درصد واحد‌های تخریبی را شامل می‌شود.»
خانی‌نوذری افزود: «همچنین برای حدود ۱۶۰ واحد احداثی پروانه ساخت صادر، ۲۵۱ واحد پی‌کنی، ۱۰۲ واحد اجرای فونداسیون و ۲۸ واحد اجرای اسکلت انجام شده است و در کل می‌توان گفت که سرعت بازسازی مطلوب است.» این مسئول همچنین اظهار امیدواری کرد تا پایان خردادماه کار تعمیر واحد‌ها به پایان برسد، همچنین تا کنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن سیمان رایگان بین مردم سیل‌زده در استان توزیع شده است. مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به ساختمان افرادی که در زیراب در بستر رودخانه واقع و تخریب شده بود، گفت: «برای حل مشکل این افراد نیز مقرر شد زمینی از سوی راه و شهرسازی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد تا ساخت مسکن این افراد نیز آغاز شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار