کد خبر: 952163
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸
جواد محرمی
این بار اولی نیست که مدعیان همیشگی آزادی بیان در عرصه فرهنگ و هنر از ابراهیم حاتمی‌کیا به صراحت می‌خواهند که کمتر حرف بزند و بیشتر فیلم بسازد! برای آن‌ها که مدام این جمله را بر زبان می‌رانند، لابد این موضع‌گیری خیلی روشنفکرانه تلقی می‌شود. حاتمی‌کیا خوب نیست زیاد حرف بزند. باید سرش را پایین بیندازد و فیلمش را بسازد و عوض او سینماگران و منتقدان ریز و درشت و کم‌مایه و بی‌مایه هر قدر که دوست دارند می‌توانند درباره هر چیزی نظر بدهند آن هم در حجم گسترده.
در مراسم نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی دیده‌بان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا خود او نیز دعوت بود. چند نفر از نماینده‌های غرب‌گرای سینمای ایران هم انتخاب شده بودند تا مثلاً از او تقدیر کنند. هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم که همواره گرایشی خاص در ژورنالیسم سینمای ایران را نمایندگی می‌کند در این مراسم می‌گوید: «حاتمی‌کیا یکی از مهم‌ترین سینماگران ۳۰ سال اخیر است. دیده‌بان محصول سال‌هایی است که حاتمی‌کیا کمتر حرف می‌زد و بیشتر فیلم می‌ساخت! اما در سال‌های اخیر، جملات و جنجال‌هایش، قضاوت و اظهار نظر درباره فیلم‌هایش را سخت می‌کند، اما من همچنان فیلم‌هایش را دوست دارم و برادرانه توصیه می‌کنم با سخنانش، قضاوت درباره فیلم‌هایش را برای منتقدان سخت نکند.»
جالب است که حاتمی‌کیا از فجر ۹۶ تا حالا با هیچ رسانه‌ای حرف نزده، در هیچ شبکه اجتماعی هم حضور ندارد تا گاه و بیگاه درباره هر موضوع بی‌ربط و با ربطی اظهار نظر کند، با این حال عجیب است که او را به جشنواره جهانی دعوت می‌کنند و بازهم می‌خواهند کمتر حرف بزند! این درخواست‌های مکرر برای کم حرف زدن حاتمی‌کیا البته دلیل مشخصی دارد. او آدم مهمی است و اظهار نظرهایش هم بسامد زیادی پیدا می‌کند. واضح است که اگر حاتمی‌کیا حرفی که آن‌ها می‌پسندند بزند، از او ایرادی نخواهند گرفت، همانطور که از سینماگرانی، چون کیومرث پوراحمد، فاطمه معتمدآریا، پرویز پرستویی و رضا کیانیان که از تریبون مجلس ختم فوت‌شدگان نیز برای اظهارنظر‌های غیر‌کارشناسی سوءاستفاده می‌کنند هرگز نمی‌خواهند و نخواهند خواست تا کمتر حرف بزنند.
این کنایه زدن‌های تکراری به حاتمی‌کیا البته از نوعی استبداد شخصیتی نشئت می‌گیرد و چاره‌ای هم برای آن نمی‌توان متصور بود. منظور دقیق‌تر آقایان این است که خودت نباش و مدام هم این را به حاتمی‌کیا گوشزد می‌کنند ولی خودشان صبح تا شب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره همه چیز نظر می‌دهند. همین جناب منتقدی که طعنه‌وار از حاتمی‌کیا می‌خواهد کمتر حرف بزند طی یک ماه گذشته از طرق مختلف درباره حضور نیافتن عادل فردوسی‌پور در برنامه نود اظهار نظر کرده است. آن هم اظهار نظر‌های تند علیه مدیر شبکه ۳ سیما و لابد حق طبیعی خود می‌داند تا درباره هر چیزی اظهار نظر کند یا رضا کیانیان که او را در مراسم، کنار حاتمی‌کیا قرار داده‌اند. همین چند ماه پیش در مجلس ختم سیدضیاء‌الدین دری درباره اینکه در این ۴۰ سال یک روز خوش ندیده! سخنرانی کرده بود یا پرویز خان پرستویی که اگر فیلم‌های حاتمی‌کیا نبود شهرت و محبوبیت حال حاضر را نداشت و سه تا از سیمرغ‌هایش را به خاطر بازی در فیلم‌های حاتمی‌کیا گرفته، چندسالی است که به جای بازیگری تبدیل به یک فعال اینستاگرامی شده و درباره همه چیز هم نظر می‌دهد ولی این وسط فقط حاتمی‌کیاست که آقایان روشنفکر تشخیص داده‌اند فقط فیلم بسازد بهتر است. خوب است که معنای آزادی بیان را این مدعیان روشنفکری هر از گاهی به ما گوشزد می‌کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار