کد خبر: 952135
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
آتش‌سوزی هفته پیش کلیسای نتردام پاریس که در ابتدا موجی از همدلی در میان فرانسویان برانگیخته بود، حالا خود به آتش اعتراضات جنبش جلیقه‌زرد افزوده است. حضور این جنبش در دو سه هفته گذشته کم‌رنگ شده بود و دولت امانوئل ماکرون امیدوار شده بود که از پس این جنبش بر آمده است،، اما روز شنبه برای بیست و سومین هفته متوالی جلیقه زرد‌ها با شدت قابل‌توجهی به میدان اعتراضات بازگشتند، آن‌هم با خشم از عملکرد دولت در اعطای معافیت مالیاتی به ثروتمندان در قبال کمک آن‌ها به پروژه بازسازی نتردام.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هزاران تن از جلیقه‌زرد‌ها روز شنبه ۳۱ فروردین در پاریس به خیابان آمدند تا همچون معترضان در شهر‌های دیگر با رئیس‌جمهور، امانوئل ماکرون بر سر خواسته‌های خود «اتمام حجت» کنند. تظاهرکنندگان در حالی که همچون هفته‌های پیش از راهپیمایی در خیابان شانزه‌لیزه منع شده بودند، از اطراف کلیسای آسیب‌دیده نتردام نیز دور نگه داشته شدند.
بخشی از اعتراض جلیقه‌زرد‌های فرانسوی به استفاده میلیاردر‌ها و شرکت‌های ثروتمند از موقعیت آتش‌سوزی در کلیسای جامع نتردام بود. از فردای آتش‌سوزی نتردام موجی از انتقاد‌های ضد دولتی به دلیل افزایش معافیت مالیاتی برای کمک‌کنندگان به بازسازی این کلیسا در سراسر فرانسه به وجود آمد. معترضان می‌گویند در حالی که خواسته اصلی آن‌ها کاهش مالیات و افزایش قدرت خرید برای اقشار کم‌درآمد و متوسط است، دولت باز هم به فکر پولدار‌ترین افراد جامعه است. مجموع نیرو‌های پلیس ضد شورش که برای مقابله با تظاهرات روز شنبه جلیقه‌زرد‌ها گسیل شده بودند به ۶۰ هزار نفر می‌رسید که عمده آن‌ها در پاریس، مارسی، تولوز، مونپلیه و بوردو مستقر شدند. پلیس مطابق معمول از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد.
درگیری‌های معترضان با پلیس ضد شورش در شهر‌های مختلف فرانسه مطابق معمول هر هفته از نخستین ساعات بعدازظهر شدت گرفت. در پاریس که همواره کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردهاست، حدود ساعت دو بعدازظهر تنش در خیابان‌های شهر شدیدتر شد. در میدان رپوبلیک (جمهوری) و بولوار ژول فری که بیشترین درگیری‌ها از آنجا گزارش شده، برخی از معترضان چند خودرو و موتورسیکلت را آتش زدند. در میدان باستی نیز پلیس در پاسخ به پرتاب کوکتل‌مولوتوف از سوی برخی تظاهرکنندگان، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به طرف آن‌ها شلیک کرد.
شهروندان فرانسوی با به اشتراک گذاشتن تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از خشونت پلیس و صدمه دیدن برخی افراد بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور خبر داده‌اند. پلیس همچنین از بازداشت بیش از ۲۲۷ نفر در جریان راهپیمایی در پاریس خبر داده است.

شعار «خودکشی کنید» علیه پلیس
در ویدئویی کوتاه که وزیر کشور فرانسه به اشتراک گذاشته، گروهی از معترضان دیده می‌شوند که خطاب به نیرو‌های پلیس فریاد می‌زنند: «خودکشی کنید!» این شعار طعنه‌آمیز در حالی مطرح شد که در ماه‌های اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از موج خودکشی مأموران پلیس در فرانسه منتشر شده است.
کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با به اشتراک گذاشتن ویدئوی کوتاهی از تظاهرات روز شنبه ۳۱فروردین در پاریس در توئیتر نوشت: «شرم بر کسانی که به چنین ذلتی تن می‌دهند. ما تمام و کمال پشتیبان نیرو‌های پلیس و خانواده آن‌ها هستیم. اکثریت بزرگ فرانسوی‌ها می‌دانند که چه چیزی را به این نیرو‌ها مدیونند.»
فرانسوا گزاویه بلامی، نامزد حزب متبوع امانوئل ماکرون برای انتخابات اروپا با تقبیح این شعار از این هم فراتر رفت و خواستار پیگرد افراد شعاردهنده شد. او در توئیتر نوشت: «از ژانویه تاکنون ۲۸ مأمور پلیس خودکشی کرده‌اند. دو برابر بیشتر از [مدت مشابه در]سال پیش. این همه خانواده از هم پاشیده آن وقت این فریاد غیرانسانی را بر سر آن‌ها می‌زنند... هیچ کدام از آن‌هایی که این شعار را دادند نباید از تنبیه معاف شوند. هیچ کدام.»
فیلیپ استروسی، سیاستمدار معروف فرانسوی و شهردار نیس هم این شعار راهپیمایان را «شرم‌آور»، «نانجیبانه» و «مذموم» توصیف کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار