کد خبر: 949309
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
سرمقاله کارشناس سیاسی
عباس حاجی نجاری
سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور به کشور عراق و توافقات صورت گرفته در این سفر محصول یک استراتژی نظام اسلامی است که طی سال‌های اخیر علاوه بر دشمنان نظام اسلامی بسیاری از فعالان سیاسی و حتی مسئولان اجرایی کشور در ادوار مختلف با آن مخالفت کرده و آن را هزینه‌بر برای نظام اسلامی می‌دانستند و در پوشش این به ظاهر دلسوزی برای ایران، نیرو‌های مخلص و جان‌برکف سپاه و مدافعان حرم را متهم به قدرت‌طلبی یا عدم درک دیپلماسی و سیاست‌ورزی در دنیای معاصر می‌کردند.
اگرچه در آغاز حمایت‌های ایران از نیرو‌های جبهه مقاومت یا کمک به دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با گروه‌های تروریستی، اصلاً منافع مادی و یا حتی تلاش برای حوزه نفوذ ایران مطرح نبوده و صرفاً براساس تکالیف مذهبی و انسانی و البته عمل به قانون اساسی، کمک‌های مستشاری یا احیاناً مادی به این نیرو‌ها صورت می‌گرفت، اما به رغم آن کم نبودند مسئولان، دولتمردان یا حتی به ظاهر متفکران سیاسی که این اقدام نظام اسلامی را به دلیل اینکه با سیاست‌های قدرت‌های استکباری در منطقه در تعارض بود از پیش شکست خورده تلقی و نظام اسلامی را به هدر دادن خون جوانان متهم می‌کردند.
اکنون، اما درستی این مسیر را در ابعاد مختلف می‌توان به ارزیابی نشست و اگرچه ممکن است بعضی اکنون از صرفه‌های آن بخواهند برای تعاملات سیاسی استفاده کنند، ولی برای جان برکفان و ایثارگرانی که طی این سال‌های اخیر مظلومانه بیشترین مجاهدت و تلاش را کرده و حتی گاهی اوقات همرزمان شهیدشان را ناچار می‌شدند که در گمنامی و سکوت به خاک بسپارند، این افتخار دیگری است که توانستند بار دیگر محصول تلاش‌های‌شان را در اعتلا و عزت هرچه بیشتر نظام اسلامی و عصبانیت دشمنان ببینند.
برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در وزارت خارجه امریکا در واکنش به این سفر و در امتداد تلاش‌های تفرقه‌افکنانه امریکا در منطقه مدعی شده بود که قصد ایران از این سفر این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.
او با ادعای اینکه امریکا دوست عراق است نه ایران، همچنین مدعی می‌شود در حالی که مردم عراق همه خود را عراقی می‌دانند، ایران درصدد است که هویت ملی عراق را تغییر داده و یک هویت شیعی را جایگزین آن کند.
این اظهارات اگرچه نشانگر آن است که کاخ سفید هیچ شناختی از واقعیت‌های منطقه و مردم عراق و ایران ندارد، اما در عین حال اذعان به ناتوانی امریکا در اثر‌گذاری در روند معادلات منطقه و صرفاً دامن زدن ایران‌هراسی است که البته کارکرد خود را برای بسیاری از مسلمانان منطقه از دست داده است.
محصول این سفر و دستاور‌دهای اقتصادی و فرهنگی آن اگرچه در جای خود قابل بررسی است و باید به ابعاد مهم آن در نزدیکی بیشتر دو کشور قدرتمند منطقه، حل اختلافات دیرینه در مورد توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر، زدودن بیشتر آثار ناشی از جنگ تحمیلی، ایجاد فرصتی برای ایران برای کاهش آثار تحریم‌ها و... پرداخته شود، اما در سطح کلان واجد پیام‌های مهمی برای تعاملات منطقه‌ای است نظیر:
۱- سفر آقای روحانی به عراق و دستاورد‌های آن ناشی از استراتژی درست ایران در پیشبرد تعاملات منطقه‌ای و درونی‌سازی امنیت است. این استراتژی در عین شکست گروه‌های تکفیری و افراطی، نشان از ناکامی استراتژی فرامنطقه‌ای امریکایی‌ها چه در طرح خاورمیانه بزرگ و چه دکترین اقدام پیشدستانه و جنگ‌های نیابتی دارد.
۲- راهبرد ایران، سناریوی طراحی شده از سوی قدرت‌های استکباری برای تجزیه کشور‌های منطقه را به شکست کشاند و ثابت کرد که مردم در هریک از این کشور‌ها قادرند با اتکا به ظرفیت‌های درونی و البته حمایت‌های ایران وحدت و انسجام درونی خود را حفظ کنند.
۳- استراتژی ایران ثابت کرد که حضور کشور‌های سلطه در منطقه جز به افزودن ناامنی و تنش در منطقه تأثیر نداشته و کشور‌های منطقه قادرند خود امنیت‌شان را حفظ کنند و آن‌ها چاره‌ای جز اخراج از منطقه ندارند.
۴- اهتمام آقای روحانی در این سفر در تعامل با سران قبایل و همه فعالان سیاسی در عراق که ناشی از برنامه‌ریزی قبلی عزیزان نیروی قدس است بیانگر این است که ایران بیش از دیگر کشور‌های غربی و منطقه‌ای به وحدت و انسجام ملی در عراق اهتمام داشته و ثبات و امنیت در عراق برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اما به رغم دستاوردهای مهم این سفر، استقبال سرد جریان رسانه‌ای مدعی حمایت از اصلاحات و دولت نشان داد که آن‌ها در مقایسه منافع ملی با منافع جناحی، با ترجیح منافع جناحی حاضر به اذعان به سیاست‌ها و جریان‌سازی‌های غلط گذشته خود علیه نیرو‌های مقاومت و استراتژی حمایت ایران از این نیرو‌ها نیستند و حتی آنجا هم که به تجلیل از این سفر می‌پردازند، برداشت جناحی برای‌شان اهمیت بیشتری دارد که مصداق آن را می‌توان کلیپ جنجالی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مورد پیامد‌های دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌الله سیستانی دانست که البته مسئولان پایگاه ناچار به حذف آن شدند، اما نباید به آسانی از کنار این تحرکات انحرافی مغرضانه گذشت چرا که پیام آن همان تفرق مورد نظر کاخ سفید است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
0
برای حضور فعال در رسانه آنقدر اهمیت نمی دهیم. تا حداقل آدم های منطقی دچار دیرفهمی نشوند.
ناشناس
|
France
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
0
عجب
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
0
0
باید ... به دستاوردهایی که مردم راروزبه روزفقیر کرد ودلاررا۱۵۰۰۰ تومن وپیازرا۱۷۰۰۰ تومن اقای نویسنده شرم نمی کنی بادروغ پراکنی بخدا عملگی شرف داره به سرسپردگی...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار