کد خبر: 948504
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
در حال حاضر کمیته امداد تنها برای محرومان ۲ استان گلستان و خراسان شمالی بیش از ۳ هزار مسکن ساخته است.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: داشتن مسکنی مناسب همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان بوده است. از آنجا که بیشتر قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه از لحاظ داشتن مسکن با مشکل مواجه هستند، لذا در سال‌های اخیر سعی شده تا برای حل این مشکل گامی قابل توجه برداشته شود که در این میان می‌توان به ساخت بیش از ۳ هزار مسکن برای مددجویان کمیته امداد در گلستان و خراسان شمالی طی سال جاری و ۹۸ اشاره کرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که قرار است در بیشتر استان‌های کشور برای افراد کم‌درآمد اقدام به ساخت خانه شود؛ موضوعی که در تأیید آن سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «تا دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود که این یک اقدام مؤثر و مناسب در زمینه خانه‌دار شدن خواهد بود.»

سالانه در بهترین شرایط ساخت مسکن در کشور ۴۰۰ هزار واحد است، این در حالی است که نیاز کشور به مسکن حدود یک میلیون واحد مسکونی در سال است. از آنجا که جمعیت کل ایران در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۹۲ میلیون نفر و جمعیت شهرنشین‌ها به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید، اگر متوسط افراد خانوار در سال ۱۴۰۰ را ۶/ ۳ در نظر بگیریم، کشور نیاز به تولید ۲۵ میلیون واحد مسکونی خواهد داشت و تا سال ۱۴۰۵استان‌های مختلف کشور به ۹ میلیون مسکن نیاز دارد که ۵ /۳ میلیون از این تعداد باید برای زوج‌های جوان تولید شود و ۸ /۳ میلیون از طریق بازسازی تأمین شود و ۱ /۳ میلیون واحد نیز از خانه‌های خالی موجود باید به فروش برسد. در حال حاضر استان‌های گلستان و خراسان شمالی از جمله مناطقی به شمار می‌روند که با توجه به جمعیت روبه فزونی خود بالاترین نیاز در زمینه مسکن را دارند.

ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در کشور

با توجه به رشد روزافزون جمعیت، خصوصاً زوج‌های جوانی که به خانه بخت رفتند یا در حال رفتن هستند لذا این مهم ایجاب می‌کند تا ساخت مسکن در کلانشهر‌ها به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تأیید این مهم می‌گوید: «اقداماتی در ارتباط با توسعه ساخت مسکن در سطح کشور انجام گرفته است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته تا دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود که این یک اقدام مؤثر و مناسب خواهد بود.» صدیف بدری می‌افزاید: «به تفکیک ساخت این واحد‌ها ۱۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط نهاد‌های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و انجمن‌های خیرین مسکن‌ساز و ۲۰۰ هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده احداث می‌شود.» وی با اشاره به کمرشکن بودن قیمت مسکن که موجب شده تا خیلی‌ها نتوانند صاحب مسکن شوند، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر با قیمت‌های حبابی مسکن روبه‌رو هستیم که افزایش قیمت مصالح ساختمانی اصلی‌ترین دلیل این مسئله است که نیاز به نظارت و برنامه‌ریزی قوی و منسجمی دارد چراکه با قدرت خرید مردم فاصله زیادی دارد.» در این میان برای صاحبخانه شدن افراد نیازمند تسهیلات ۱۲ تا ۱۵ ساله با بهره ۶ تا ۸ درصد به این مساکن ارائه می‌شود که انتظار می‌رود دولت برنامه‌ریزی مناسبی در احداث و تحویل این مساکن داشته باشد.

آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن

یکی از سازمان‌هایی که وظیفه ساخت خانه برای افراد کم‌درآمد بر عهده آن سپرده شده است، بنیاد مسکن است. این مهم موجب شده تا در این رابطه اقدامات خوبی انجام بگیرد. این در حالی است که قیمت بالای زمین و مصالح ساختمانی یکی از موانع مهمی است که باعث شده تا ساخت وساز با روند کاهشی مواجه شود. رئیس بنیاد مسکن با تأیید این مشکلات و بیان اینکه ساخت ۱۰۰ هزار واحد به زمان تأمین زمین آن بستگی دارد، در این رابطه می‌گوید: «تا کنون ساخت ۵۰۰ واحد در استان مرکزی آغاز شده و پنج‌شنبه نیز کلنگ ساخت ۶۵۸ واحد به زمین زده می‌شود.»

علیرضا تابش می‌افزاید: «هفته گذشته نیز ساخت ۵۰۰ واحد در استان مرکزی آغاز و تا پایان سال آینده ساخت ۱۰۰ هزار واحد دیگر نیز شروع می‌شود.» این اظهارات در حالی است که به گفته کارشناسان زمان اتمام آن منوط به این است که زمین چه زمانی تأمین شود. بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین بنیاد مسکن و بهزیستی ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در روستا‌های شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ساخته می‌شود که برای ساخت این واحد‌ها ۲۵ میلیون وام با سود ۴ درصد، ۱۰ میلیون وام بلاعوض از سوی بهزیستی و ۵ میلیون تومان وام بلاعوض توسط بنیاد مسکن تأمین خواهد شد.

ساخت ۳۰۰۰ مسکن در گلستان و خراسان شمالی

طی سال‌های اخیر کمیته امداد اقدامات خوبی برای خانه‌دار شدن مردم مناطق محروم استان‌ها انجام داده است که به عنوان نمونه می‌توان از گلستان و خراسان شمالی نام برد. یکی از مناطقی که محرومانش به شدت نیازمند مسکن هستند، استان گلستان است. این مهم باعث شد تا طی سال جاری خدمات خوبی در این زمینه از سوی کمیته امداد استان انجام بگیرد. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان در این خصوص می‌گوید: «بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای مسکن مددجویان کمیته امداد در گلستان هزینه شده است.» اسکندر اسکندری با یادآوری تفاهمنامه همکاری با استانداری و برخی دستگاه‌های حمایتی برای ساخت خانه محروم می‌افزاید: «بر اساس این تفاهمنامه قرار بود که ۲ هزار واحد مسکونی احداث شود که کار ساخت ۵۰۰ واحد آن آغاز شده است.» طبق تفاهم با راه و شهرسازی استان قرار است ۸۰۰ واحد مسکن مهر ناتمام بعد از تکمیل از سوی کمیته امداد به مددجویان تحویل داده شود. پس از گلستان نوبت به خراسان شمالی می‌رسد، چراکه محرومان این استان نیز به شدت نیازمند داشتن سرپناه هستند. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان‌شمالی با اشاره به برنامه ویژه برای خانه دار شدن محرومان می‌گوید: «ساخت ۷۵۰ واحد مسکن روستایی برای مددجویان این نهاد در سال ۹۸ به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.» مجید الهی‌راد می‌افزاید: «طی ۱۱ ماهه اخیر با هزینه‌کرد بیش از ۱۹ میلیارد تومان، ۳۰۸ مسکن روستایی احداث، ۱۶۹ مسکن شهری خریداری و ۱۳۱۸ مسکن نیز تعمیر شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار