کد خبر: 946757
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
طی ۴۰ سال اخیر تولیدات شیلات از ۳۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته و هرمزگان و بوشهر نیز تبدیل به قطب نخست میگوی پرورشی کشور شده‌اند.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: استان‌های بوشهر و هرمزگان ۸۰ درصد میگوی مصرفی کشور را تأمین می‌کنند و به تازگی هم با افتتاح مجتمع‌های پرورشی ماهیان خاویاری در لرستان و خوزستان، جنوب ایران تبدیل به قطب اصلی پرورش ماهیان خاویاری شده است. اتفاقی که طی این ۴۰ سال سازندگی انقلاب اسلامی رخ داده و در این خصوص وزیر جهادکشاورزی گفته است که امروز میزان تولید آبزیان کشور نسبت به ابتدای انقلاب ۴۰ برابر افزایش یافته است. اتفاقی که نه تنها ایران را از نیاز به واردات محصولات شیلاتی از خارج کشور بی‌نیاز می‌کند، بلکه مجتمع‌های پرورش ماهی و آب‌های متعلق به ایران هم محلی برای درآمدزایی بین‌المللی و برداشت و صادرات آبزیان معرفی می‌شوند.

پیش از انقلاب اسلامی کمتر توجهی به فعالیت‌های صیادی و پرورش ماهی می‌شد. اما درست پس از انقلاب اسلامی این بخش اقتصادی که معیشت بسیاری از مردم به آن وابسته است مورد توجه ویژه متولیان قرار گرفت. به طوری که اکنون وزیر جهاد کشاورزی، می‌گوید: «میزان تولید آبزیان و شیلات کشور امروز نسبت به ابتدای انقلاب ۴۰ برابر افزایش یافته است.» محمود حجتی اضافه می‌کند: «در ابتدای انقلاب کل تولید شیلات کشور ۳۰ هزار تن بود. بر این اساس تمام فعالیت‌های صیادی و پرورش ماهی در شمال و جنوب و در دریای عمان، اقیانوس هند، خلیج فارس، مازندران، گیلان و گلستان تنها ۳۰ هزار تن بوده است.» وی با اشاره به افزایش ۴۰ برابری تولیدات شیلات کشور پس از انقلاب ادامه می‌دهد: «امروز مجموع تولید آبزیان کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.»

جنوب ایران قطب ماهیان خاویاری می‌شود

البته مضاعف بر استان‌های ساحلی که از گذشته فعالیت‌های کم و بیش صیادی و پرورش ماهی در آن‌ها رواج داشته است، اکنون حتی استان‌هایی که از هیچ طرف به مناطق ساحلی دسترسی ندارند هم به مراکز بزرگ پرورش ماهی تبدیل شده‌اند. اتفاقی که با برنامه‌ریزی متولیان صورت گرفته است و نمونه واضح آن در استان لرستان اتفاق افتاده که اکنون با افتتاح چندین مجتمع پرورش ماهی تبدیل به یکی از قطب‌های پرورش ماهیان خاویاری در جنوب کشور شده است. در این راستا یک سرمایه‌گذار حوزه شیلات بیان می‌کند: «جنوب کشور با توجه به پروژه‌های در دست احداث در لرستان و خوزستان در آینده نزدیک به قطب ماهیان خاویاری تبدیل می‌شود.» رضا جباری با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری در جنوب کشور مسئولان استانی کمک بزرگی به سرمایه‌گذاران کرده‌اند، اضافه می‌کند: «تا شش ماه آینده یک صد استخر به استخر‌های پرورش ماهی استان لرستان اضافه می‌شود.» وی با اشاره به اینکه این پروژه‌های در حال تأسیس پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان هم همزمان با لرستان دنبال می‌شوند، ادامه می‌‎دهد: «یک مجتمع خاویاری هم در خوزستان داریم که در دست احداث است و فاصله کمی تا لرستان دارد.» بنابراین با بهره‌برداری از این مجتمع‌های پرورش آبزیان، به زودی قطب تولید ماهیان خاویاری از مازندران به جنوب کشور تغییر می‌یابد. لازم به ذکر است که دریاچه خزر به عنوان قطب اصلی تولید ماهیان خاویاری در سراسر دنیا معرفی می‌شود که حالا با برنامه‌ریزی صحیح و کمک سازمان شیلات به سرمایه‌گذاران این بخش، نه تنها این ماهیان خاویاری از شمال کشور برداشت می‌شوند بلکه به زودی جنوب ایران هم به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های این بخش تغییر می‌یابد.

فرصتی بزرگ برای پرورش و صادرات آبزیان

در کنار تبدیل شدن مناطق غیر ساحلی کشور به قطب‌های مختلف پرورش ماهیان اقتصادی، استان‌های ساحلی بوشهر و هرمزگان نیز طی سال‌های اخیر توانسته‌اند به قطب تولید میگوی کشور تبدیل شوند. استان‌هایی که اکنون بیش از ۸۰ درصد تولیدات میگوی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و می‌توانند با صادرات مازاد بر نیاز داخلی ارزآور هم باشند. در این خصوص مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور شیلات کشور با اشاره به اینکه در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری وجود دارد و سالانه شاهد افزایش ظرفیت تولید هستیم، بیان می‌کند: «۸۰ درصد میگوی پرورشی کشور در بوشهر و هرمزگان تولید می‌شود.» وحید معدنی همچنین از تولید و پرورش میگو در سطح ۱۱ هزار هکتار اراضی ساحلی پنج استان کشور در سال‌جاری خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: «از این سطح کشت، امسال ۴۶ هزار تن میگوی پرورش برداشت شده است.» بنابر این گفته می‌شود که از این ۴۶ هزار تن میگوی پرورشی برداشت شده، ۸۰ درصد آن‌ها متعلق به استان‌های بوشهر و هرمزگان است که بیش از ۳۰ هزار تن آن به کشور‌های مختلف آسیایی و اروپایی صادر شده و توانسته است ارزآوری خوبی را برای ایران رقم بزند. این مقام مسئول از افزایش میزان صادرات میگوی پرورشی کشور خبر می‌دهد و بیان می‌کند: «با استفاده از شیوه‌ها و تکنولوژی‌های نوین میزان پرورش میگوی پرورشی در سطح افزایش یافته است و شاهد بهبود وضعیت تولید هستیم.» لازم به ذکر است که هرساله بیش از ۴ میلیارد قطعه بچه میگو در بیش از ۴۰ مرکز تکثیر آبزیان تولید می‌شود که ۹۰ درصد این استخر‌ها هم متعلق به بوشهر و هرمزگان است. همین آمار و ارقام نشان دهنده موفقیت طرح‌های شیلاتی کشور طی این سال‌هاست. اتفاقی که همچنان نیازمند توجه و رفع موانع و مشکلات از سوی متولیان است. در این راستا معدنی مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پرورش دهندگان میگو را تأمین نقدینگی و پوشش بیمه‌ای پرورش دهندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: «رفع مشکلات حوزه اعتباری، تسهیلات، پوشش‌های بیمه‌ای و اعتبارات نوسازی و تکمیل مزارع به لحاظ مکانیزاسیون ضروری است.» بنابر این نیاز است همچنان متولیان با سیاست‌گذاری‌های مناسب در راستای افزایش و تسهیل در تولیدات شیلاتی کشور گام بردارند و علاوه برتأمین نیاز داخلی، صادرات آبزیان و ارزآوری از این طریق را هم محقق کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار