کد خبر: 945451
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
نام کشتی‌های ترال که می‌آید لرزه بر اندام صیادان بومی حاشیه خلیج فارس می‌افتد. چراکه هیچ کسی بهتر از این صیادان نمی‌داند که این کشتی‌های به اصطلاح همه‌چیز خوار چه بلایی می‌توانند سر ذخایر آبزیان بیاورند.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: فعالیت کشتی‌های ترال طی چند سال گذشته در خلیج فارس به داستانی پرحاشیه تبدیل شده است. چراکه بار‌ها صیادان محلی نسبت به کاهش ذخایر آبزیان و احتمال حذف کامل فعالیت‌های صیادی در این آب‌ها هشدار دادند و در مقابل برخی از مسئولان سازمان شیلات با قانونی جلوه دادن این موضوع سعی در سرپوش گذاشتن روی آن مسئله را داشتند. از همین رو به درخواست مردم هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیرو‌های سپاه وارد میدان شدند و با تشکیل بسیج دریایی فعالیت‌های این کشتی‌ها را شبانه روز رصد کردند تا سرانجام با کشف تخلف صورت گرفته طی بازرسی‌های انجام شده در حال حاضر ۱۴ کشتی متخلف ترال را متوقف کرده‌اند.

نام کشتی‌های ترال که می‌آید لرزه بر اندام صیادان بومی حاشیه خلیج فارس می‌افتد. چراکه هیچ کسی بهتر از این صیادان نمی‌داند که این کشتی‌های به اصطلاح همه‌چیز خوار چه بلایی می‌توانند سر ذخایر آبزیان بیاورند. کشتی‌هایی که تور‌های آن‌ها در پهنه وسیعی گسترده می‌شود و اجازه خروج به هیچ جنبنده‌ای را نمی‌دهند و هرچه هست و نیست را به تاراج می‌برند. گفته می‌شود که هرساله این کشتی‌ها بیش از ۲۰ هزار تن آبزی را از سطح دریا جمع‌آوری می‌کنند که ۱۵ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می‌شود. کشتی‌هایی که به‌رغم ارزآوری مناسبی که برای کشور رقم می‌زنند با صید ماهیانی که خوراک ماهیان دیگر هستند، دریا را تهی از ماهی می‌کنند و نه تنها در کوتاه مدت اشتغال صیادان محلی را به خطر می‌اندازند، بلکه در طولانی مدت هم احتمال کاهش چشمگیر آبزیان و حذف همیشگی فعالیت‌های صیادی در این منطقه را افزایش می‌دهند. از همین رو صیادان بار‌ها و بار‌ها طی یکی دو سال اخیر نسبت به این موضوع دست به اعتراض زدند و به کمک رسانه‌های کشور صدای خود را به متولیان رساندند. اما در مقابل مسئولان سازمان شیلات با رد این موضوع که فعالیت این کشتی‌ها برای خلیج فارس مشکل ساز می‌شود، به ادامه تاراج بردن دریا توسط این کشتی‌ها کمک کردند. در این راستا معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان طی یکی از مصاحبه‌هایش در ابتدای سال‌جاری تأکید کرد که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تمهیدات لازم را در مدت صید کشتی‌های ترال برای رعایت قوانین و مقررات صید اندیشیده است و هیچ صیاد و شهروند چابهاری و کنارکی نگران آسیب رساندن این کشتی‌ها به آبزیان دریایی نباشد. مهرداد میرزایی در همان تاریخ گفته بود که صید سال‌های قبل کشتی‌های ترال به صورت کف روب در کف دریا بود و همه موجودات دریایی را جارو می‌کردند، اما حالا برای این کشتی‌ها صیادی در اعماق بیش از ۱۳۰ متر مشخص شده است و جای هیچ نگرانی در خصوص آسیب رسیدن به محیط‌زیست و سایر آبزیان دریا وجود ندارد.

سپاه به کمک مردم جنوب شتافت

علاوه بر این مسئولان سازمان شیلات ادعا دارند که تنها چند نوع ماهی خاص همچون فانوس دریای، مرکب، سلطان ابراهیم، یال اسبی، حسول و ... توسط این کشتی‌های ترال صید می‌شوند. ماهیانی که برخی از آن‌ها به گفته متولیان اگر صید نشوند به راحتی از محدوده آب‌های ساحلی ایران خارج و به دیگر کشور‌ها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت می‌کنند. بنابر این به نظر می‌رسید فعالیت این کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان کنترل شده باشد. اما باز هم صیادان بوشهری، هرمزگانی و سیستان و بلوچستانی با مشاهده کاهش روز افزون حجم ماهیان دست از تلاش نکشیدند و از نیرو‌های سپاه درخواست ورود به این موضوع را برای روشن شدن حقیقت کردند. اتفاقی که به دنبال آن بسیج دریایی تشکیل شد. نیرو‌های سپاه و بسیج شبانه روز فعالیت این کشتی‌ها را رصد کردند و در نهایت روز گذشته ۲۳ بهمن ماه فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه جاسک از توقیف ۱۴ فروند کشتی صیادی ترال در آب‌های بندر جاسک خبر داد. سپاه شهرستان جاسک با توجه به وظیفه قانونی خود مبنی بر حفظ ذخایر دریا و آبزیان کشتی‌های ترال ایرانی و خارجی را متوقف کرده است. سرهنگ تیمور پایداره در این باره گفت: «از این تعداد پنج کشتی خارجی و مابقی کشتی‌ها ایرانی هستند. این کشتی‌ها مجموعاً ۵۳۲ تن از انواع آبزیان را صید کرده بودند که از این مقدار ۳۲۰ تن ماهیان خوراکی و تجاری هستند.»

کشف تخلف در سردخانه کشتی‌های ترال

گفته می‌شود که این کشتی‌ها به محدوده غیرمجاز برای فعالیت‌های صیادی ورود پیدا کرده‌اند. البته این تمام ماجرا نیست و فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه این کشتی‌‎ها باید در عمق بالای ۲۰۰ متر اقدام به صید فانوس دریایی می‌کردند، بیان کرد: «همه به خوبی می‌دانیم که فانوس ماهیان در عمق زندگی می‌کنند و کشتی‌های فانوس باید به عمق زیاد بروند و صید فانوس انجام دهند.» علیرضا تنگسیری با اشاره به توقف کشتی‌های متخلف افزود: «با اینکه قول دادند که در آب‌های سطحی حضور نمی‌یابند، اما طی بازرسی‌هایی که در سردخانه‌های شش کشتی توقیف شده انجام دادیم، ماهی‌هایی که صید آن‌ها مجاز نیست هم موجود بود. بعضی از این ماهی‌های صیدشده توسط این کشتی‌ها، خوراک ماهی‌های دیگر است که با صید گونه‌های یک ماهی، گونه‌های دیگر هم کم می‌شود.» گفته می‌شود با ادامه فعالیت این کشتی‌های متخلف، در آینده نزدیک با معضل کمبود آبزیان دریای جنوب روبه‌رو خواهیم شد. در این خصوص می‌توان به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استناد کرد که در آن آمده است در صورت تداوم فعالیت کشتی‌های ترال مشهور به کشتی‌های چینی تا سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۴۶ هزار تن ماهیان تجاری از سوی کشتی‌های چینی صید می‌شود و این مسئله نه تنها خطری برای ذخایر آبزیان است بلکه مشکلات معیشتی صیادان بومی را دوچندان می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار