کد خبر: 945079
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
خطر در کمین است، هشدار‌ها را جدی بگیرید
چند روز پیش بود که خبر هجوم ملخ‌های عربی به سمت استان خوزستان منتشر شد و به کشاورزان هشدار داده شد تا خود را برای مقابله با این آفت آماده کنند.
سجاد مرسلى
سرویس ایران جوان آنلاین: چند روز پیش بود که خبر هجوم ملخ‌های عربی به سمت استان خوزستان منتشر شد و به کشاورزان هشدار داده شد تا خود را برای مقابله با این آفت آماده کنند. با اینکه انتظار می‌رفت مسئولان امر تمهیداتی برای جلوگیری از پیشرفت ملخ‌های عربی بیندیشند، اما گویی آن‌قدر دست روی دست گذاشتند که حالا ملخ‌های صحرایی به بوشهر رسیده‌اند و خبر‌ها حکایت از افزایش تعداد آن‌ها و خطری جدی برای اراضی کشاورزی و باغات استان دارد.

وقتی ملخ‌های صحرایی به خوزستان حمله کردند اعلام شد که این نوع از ملخ‌ها یکی از مخرب‌ترین آفات برای محصولات کشاورزی و باغی به شمار می‌آیند که راه ایران را در پیش گرفته و حالا مشغول تسخیر استان‌ها یکی پس از دیگری هستند. این آفت در دسته‌هایی به تعداد ۵۰ تا ۹۰ میلیارد ملخ صحرایی هستند که با حضور در هر نقطه‌ای به همه محصولات زراعی و باغی حمله می‌کند و در مواردی دیده شده که از تنه درختان نیز تغذیه می‌کنند.

سمپاش‌ها در آماده باش

حمله ملخ‌های صحرایی به بوشهر باعث شد تا تعدادی از سازمان‌ها و نهاد‌های مثل جهاد کشاورزی به حالت آماده باش درآیند. موضوعی که در رابطه با آن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استقرار تیم‌های رصد و شناسایی ورود ملخ‌ها به این استان می‌گوید: «این ملخ‌ها از سمت هرمزگان وارد استان بوشهر می‌شوند و با توجه به احتمال هجوم آن‌ها به بوشهر و خطراتی که ممکن است داشته باشد، یک فروند هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرکان شهرستان دیلم مستقر شده است.» محمدتقی منوچهری از تهیه خودرو‌های مخصوص سمپاشی پشت وانتی برای مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی خبر داده و ادامه می‌دهد: «سم‌پاشی هوایی در مرحله آخر و در صورت بحرانی شدن وضعیت انجام می‌شود. البته پیش‌بینی ۱۰ اکیپ برای مقابله با ملخ‌ها در هر یک از شهرستان‌های استان نیز شده و برای مقابله با ملخ‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و انتظار داریم همکاری لازم انجام شود.» ملخ‌های صحرایی خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می‌کنند و در برخی کشور‌ها حتی منجر به قحطی نیز شده‌اند و اکنون و با توجه به هجوم این موجودات به ایران و از جمله استان بوشهر انتظار می‌رود برای مقابله با خطرات احتمالی آن آمادگی لازم ایجاد و پیشگیری انجام شود. در صورتی که تعداد این ملخ‌ها افزایش یابد می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به بار آورد و محصولات کشاورزی و بخش زراعی و باغی استان‌ها را به صورت کامل تهدید و از بین ببرد.

ملخ‌ها رویت شدند

از بوشهر خبر می‌رسد ملخ‌های صحرایی در مناطقی از گناوه تا دیر به صورت محدود دیده شده‌اند ولی تعداد آن‌ها به اندازه‌ای نبوده که نیاز به مبارزه باشد. در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هجوم ملخ‌ها مدعی شده تاکنون وجود ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر نگران کننده نبوده است. خسرو عمرانی از انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی حمله ملخ‌ها خبر داده و می‌گوید: «گروه‌هایی برای ردیابی ملخ‌ها در استان تشکیل شده است و دستگاه‌های ردیاب در اختیار این گروه‌ها قرار گرفته است.» استاندار بوشهر نیز با تأکید بر لزوم آمادگی برای مقابله با ملخ‌ها اعلام کرده: «با توجه به احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر باید آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده انجام شود و امکانات و تجهیزات لازم بسیج شود.» عبدالکریم گراوند خواستار استفاده از امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها برای مقابله با حمله ملخ‌ها شده و می‌گوید: «اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم و خصوصاً کشاورزان یک امر ضروری است و البته هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرگان دیلم مستقر شده است و باید سوخت مورد نیاز این هواپیما و وسائل مورد نیاز در مقابله با پدیده هجوم ملخ‌های صحرایی فراهم شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار