کد خبر: 943983
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
بهمن آغاز عضویت مشهدی‌ها در کتابخانه عمومی با ۲۰۰ هزار نسخه کتاب
کتابخانه مرکزی مشهد که در سال ۷۴ کلنگ‌زنی شد؛ قرار است به زودی با عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور به مرحله بهره‌برداری برسد. مسئولان زمان افتتاح این کتابخانه را ۱۵ بهمن ماه و درست یک هفته زودتر از آخرین زمان موعود بهره‌برداری اعلام کرده‌اند.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: کتابخانه مرکزی مشهد که در سال ۷۴ کلنگ‌زنی شد؛ قرار است به زودی با عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور به مرحله بهره‌برداری برسد. مسئولان زمان افتتاح این کتابخانه را ۱۵ بهمن ماه و درست یک هفته زودتر از آخرین زمان موعود بهره‌برداری اعلام کرده‌اند. کتابخانه‌ای که ظرفیت ۲۰۰ هزار نسخه کتاب را دارد و علاوه بر بخش‌های معمولی که در تمام کتابخانه‌های کشور هست، دارای بخش‌های ویژه‌ای، چون محل تحویل مدرک، ناشنوایان، کم سوادان، سالن مادر و کودک، قسمت دیداری و شنیداری و حتی دفتر پیشخوان دولت الکترونیک، رستوران و فروشگاه محصولات فرهنگی است.

کتابخانه مرکزی شهر مشهد قرار است به زودی به بهره‌برداری برسد. کتابخانه‌ای که مراحل اولیه ساخت آن از سال ۷۴ آغاز شده و به دلیل وجود قطاری از مشکلات همچون کمبود منابع مالی ۲۳ سال است که رنگ سرخ ربان افتتاح را به خود ندیده است. حالا قرار است این کتابخانه به مناسبت چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی با عزمی جدی به مرحله بهره‌برداری برسد. به طوری که مسئولان می‌گویند این کتابخانه با اقداماتی که انجام شده است اکنون حتی یک هفته زودتر از آخرین وعده افتتاح به بهره‌برداری می‌رسد. تاریخ جدید افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد ۱۵ بهمن ماه اعلام شده است. کتابخانه‌ای که علاوه بر اینکه به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور معرفی می‌شود، از ویژگی‌های منحصربه فردی همچون بخش‌های ویژه از جمله تحویل مدرک، ناشنوایان، کم سوادان، مادر و کودک، دیداری و شنیداری، مدیریت واحد‌های سیار و شعب، پیشخوان کتابخانه‌های عمومی، مهد کتاب، آسمان نما و اتاق نجوم، اتاق علم، دفتر پیشخوان دولت الکترونیک، رستوران و فروشگاه محصولات فرهنگی نیز برخوردار خواهد بود.

کتابخانه مشهد مزین به نام مبارک امام‌خمینی (ه)

بنابر این می‌توان ادعا کرد بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه کشور بعد از افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، متعلق به استان خراسان رضوی است. در این راستا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «تمامی اقدامات لازم برای افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد در دهه فجر امسال انجام شده و در حال تجهیز بخش‌های مختلف این مجموعه هستیم.» حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان می‌افزاید: «طبق تصمیم اتخاذ شده در کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد این کتابخانه به نام امام خمینی (ره) نام‌گذاری خواهد شد و برای مراسم افتتاحیه از چهره‌های استانی و ملی در حوزه فرهنگ نیز دعوت شده است.» وی با اشاره به اینکه این کتابخانه در کنار مزایایی که برای استان دارد، می‌تواند برای تعداد کمی هم فرصت اشتغال ایجاد کند، ادامه می‌دهد: «طبق برآورد انجام شده ۳۵ نفر در کتابخانه مرکزی مشهد فعالیت خواهند داشت و ۸ نفر نگهبان و حدود ۱۰ نفر نیروی خدمات نیز امور مربوط به این مجموعه را انجام خواهند داد.»

تحقق خواسته مردم مشهد بعد از ۲۳ سال

گفته می‌شود که بعد از ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پروژه بازسازی و ساخت کتابخانه مرکزی مشهد، هدف‌گذاری برای افتتاح این کتابخانه در ۲۲ بهمن ماه انجام شده بود که حالا با پیگیری‌ها و اقدامات مجدانه کمیته افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد و کارگروه‌های زیر مجموعه آن در نهاد، این پروژه یک هفته زودتر از زمان مورد نظر افتتاح خواهد شد. در این راستا دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد که به عنوان یک پروژه ملی تصویب شده بود، در سال ۱۳۷۴ کلنگ‌زنی شد تا در ضلع شمال غربی میدان صحیفه مشهد، در محل تقاطع دو خیابان ۸ شهریور در جنوب، خیابان آب و برق در شرق و خیابان هفت‌تیر در شمال، با زیربنایی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته شود.» علیرضا مختارپور، ادامه می‌دهد: «با این حال این پروژه عظیم به دلیل مشکل در تأمین اعتبارات لازم در دهه اولیه فعالیت خود، به کندی پیش رفت تا اینکه اوایل دهه هشتاد از یک پروژه ملی به یک پروژه استانی تقلیل یافت و به لحاظ تأمین اعتبار برای ادامه فعالیت، با مشکل مواجه شد.» بالاخره این پروژه با تشکیل کمیته افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با تأمین اعتبار از محل پرداخت سهم نیم‌درصد شهرداری‌ها، رونق گرفت.

کتابخانه در مراحل پایانی تجهیز

در حال حاضر تمام عملیات طراحی، ایمن‌سازی و اجرایی فضای اطراف ستون‌ها، دیوار‌های بیرونی، نورپردازی فضای بیرونی و فضای سبز بیرون کتابخانه، نصب سیستم صوتی و تابلوی سر در، بخش کودک، ساخت قفسه‌ها به مرحله پایانی رسیده است و مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در این باره می‌گوید: «اکنون در حال تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی مشهد هستیم.» بنابر این پیش‌بینی می‌شود ۱۵ بهمن ماه با افتتاح این کتابخانه امکان بهره‌مندی تمام مردم بخصوص مردم استان خراسان رضوی به امکانات این کتابخانه فراهم شود. کتابخانه‌ای که همزمان با جشن چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی افتتاح می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نفیسه حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
6
سلام
تو رسیدگی به امور کتابخانه بسیااار ضعیف هستید.
از بهمن ماه ک افتتاح شد ثبتنام کتابخونه با 500 ت بود که گفتن تا یکسال اعتبار داره من هم ثبت نام کردم و قرار شد یک هفته بعد کارت عضویت رو بدن اما الان 17تیرماه 98هست و هنوز کارت ندادن و میگن تا مرداد ماه اعتبار داره..برخورد مسئولان کتابخانه اصلااا خوب نبود..لطفا وقتی یک وعده ای میدهید عمل کنید
رسیدگی به امور کاملاااا افتضاح هست
سمیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
هیچ توجهی به کتاب خانه ها نمی شود . کتاب ها همه قدیمی و منسوخ . با این قیمت وحشتناک کتاب چاره ای جز به امانت گرفتن نداریم . چرا کتاب های جدید را به قفسه کتابخانه ها اضافه نمی کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار