کد خبر: 943819
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
وقتی از جنوب کرمان حرف می‌زنیم فقط از کپر نمی‌گوییم. در این‌جا آب نیست، برق نیست. در این شرایط سخت تن و صورت ساکنان این منطقه ماه به ماه هم رنگ آب نمی‌بیند. برای همین است که بیماری زیاد است.
محمدرضا هاديلو
سرويس ايران جوان آنلاين: شاید فقط آن‌هایی که به جنوب کرمان سفر کرده‌اند و کپرنشینان را دیده‌اند می‌توانند معنی فقر را درک کنند. گوشه‌ای از کویرکه باد شدید می‌تواند سقف کپری که ۱۱ نفر در آن زندگی می‌کنند را با خود ببرد و سرنوشت نامعلوم را در این فراموش خانه جا بگذارد. اما حالا قرار است با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی که طی یک سال صورت خواهد گرفت پدیده کپرنشینی در جنوب استان کرمان به طور کامل رفع شده و ساکنان این منطقه هم طعم آسایش و زندگی را بچشند. پروژه‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه از انجام آن خبر داده و بر اساس تفاهمی که بین این سازمان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شده باید در طول یکسال دیگر اثری از کپرنشینان در جنوب کرمان باقی نماند.

وقتی از جنوب کرمان حرف می‌زنیم فقط از کپر نمی‌گوییم. در این‌جا آب نیست، برق نیست، حتی توالتی هم وجود ندارد. در این شرایط سخت تن و صورت ساکنان این منطقه ماه به ماه هم رنگ آب نمی‌بیند. برای همین است که بیماری زیاد است. قارچ، بیماری‌های پوستی و گوارشی و ...

دختر‌ها با مو‌های بلند و کوتاه تصوری از شانه ندارند. هیچ مویی صبح به صبح شانه نمی‌خورد، بافته نمی‌شود. این‌جا زن و مرد فقط رنج‌های خود را می‌بافند. این‌جا دهان‌ها بوی گرسنگی می‌دهد و زیباترین شلوار پسر‌های نوجوان همان شلوار‌های گشاد پدرهایشان است که با طناب روی کمرشان سفت بسته‌اند. ولی حالا و با قول ساختن سرپناهی از جنس آهن و بتون، می‌توان روز‌های خوشی را متصور شد. وقتی خانه‌های استاندارد بیاییند حتماً برق و آب و گاز و خدمات را هم با خود می‌آورند. بی‌شک امسال به عنوان نقطه تحول ساکنان کپرنشین خواهد بود و ۴۰ سالگی تولد انقلاب، به عنوان تاریخ تولد آسایش و آرامش و پایانی بر مشقت‌ها در دفتر زندگی‌شان ثبت و ماندگار می‌شود.

۵۰۰ هزار متر مربع بنا در راه است

از همین امروز پروژه‌ای در دستور کار قرار گرفته که قرار است بر اساس آن ۱۰ هزار واحد مسکونی طی یکسال آینده در جنوب استان کرمان ساخته خواهد شد تا در اختیار کپرنشینان قرار گرفته و برای همیشه پرونده این نوع زندگی‌ها را در این منطقه ببندد. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد، قرار است برای رفع محرومیت از حذف کپرنشینی در جنوب کرمان ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث شود. در این تفاهم‌نامه که میان محمدباقر نوبخت، پرویز فتاح و علیرضا تابش امضا شد، قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان و روستاییان استان کرمان با متوسط ۵۰ متر مربع و در مجموع ۵۰۰ هزار متر مربع ساخته شود که از این تعداد ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۵ هزار مسکن دیگر برای خانواده‌های محروم و فاقد سرپناه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مانند قلعه‌گنج، رودبار، ریگان، جیرفت و سایر مناطق ساخته شود. در همین رابطه رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأیید این موضوع که با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در عرض یک سال پدیده کپرنشینی در جنوب استان کرمان به طور کامل رفع خواهد شد، از بالا رفتن نمره ایران در شاخص توسعه انسانی در دنیا خبر می‌دهد. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دو هفته دیگر دهه پنجم نظام جمهوری اسلامی آغاز می‌شود، گفت: «در دهه پنجم انقلاب در شاخص‌های توسعه انسانی، آموزش بهداشت و سرانه درآمد رشد قابل توجهی خواهیم داشت.» وی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی طی یک سال آینده را موجب شکوفایی جنوب کرمان و حذف معضل کپرنشینی به صورت صددرصدی عنوان کرده و تأکید کرد: «بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، امروز رتبه ایران در میان اقتصاد‌های جهان هجدهم است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ به رتبه پانزدهم نائل شویم.»

نوبخت افزود: «۱۷ سال پیش نمره ایران در شاخص توسعه انسانی که از سوی سازمان ملل متحد ارائه می‌شد ۵ /۰ بود و در حال حاضر ۳۸ /۰ نمره کشورمان رشد داشته است.» این مسئول با اشاره به سفر اخیر خود به مناطق جنوب کرمان گفت: «اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده، اما هنوز باید برخی فعالیت‌ها در منطقه کمتر برخوردار جنوب کرمان صورت گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مشکل و مسئله مسکن است.» به گفته نوبخت، هزینه احداث هر متر مربع بالغ بر یک میلیون تومان پیش‌بینی شده که در مجموع رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، از این میزان ۵۰ درصد آن را سازمان برنامه و بودجه از محل منابع عمومی بودجه و ۲۵ درصد آن حدود ۱۲۵ میلیارد تومان با بنیاد مسکن و ۲۵ درصد دیگر را کمیته امداد تأمین خواهد کرد.

سایه امداد بر سر نیازمندان است

با اینکه کپرنشینان در شرایط سختی زندگی می‌گذرانند، اما نباید فراموش کرد که هرگز به دست فراموشی هم سپرده نشده‌اند و همین چند ماه پیش بود که اقدامات جهادی کمیته امداد کرمان در مناطق محروم استان بخشی از نیازمندی‌های آنان را مرتفع کرد. «کمیته امداد استان کرمان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶ میلیارد و ۷۴ میلیون تومان در مناطق محروم استان هزینه کرده است.» این‌ها بخشی از حرف‌های مدیرکل کمیته امداد استان کرمان است که با اشاره به اینکه ۴۴ هزار و ۲۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان است می‌گوید: «این نهاد به‌طور ویژه خدمت‌رسانی به مناطق محروم را در اولویت کار خود قرار داده است.»

یحیی صادقی ادامه می‌دهد: «از مجموع مددجویان ساکن در مناطق محروم، ۳۹ هزار و ۷۰۰ نفر در ضریب ۶ محرومیت، ۴۴ هزار و ۸۷۵ نفر در ضریب ۷ محرومیت، ۱۶ هزار و ۵۲۵ نفر در ضریب ۸ محرومیت و ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ضریب ۹ محرومیت قرار دارند.» وی تعداد دهستان‌های محروم استان را ۹۰ دهستان عنوان کرده و می‌افزاید: «۱۵ دهستان از این تعداد دهستان در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۸ و ۹ قرار دارند.» همین چند هفته پیش بود که روستا‌های محروم بنگرو، سرزه و جهلدر زیر دامنه مارز در بخش چاه داد خدا قلعه گنج ازجمله مورد بازدید امداد گران کمیته امداد قرار گرفتند و خدمات ویژه‌ای به‌صورت شبانه‌روزی توسط کمیته امداد به مردم مناطق محروم این روستا‌ها ارائه شد. در همین رابطه مدیرکل کمیته امداد استان کرمان از توزیع سبد غذایی بین اهالی این روستا‌های محروم خبر داده و می‌گوید: «همچنین کلیه وسایل منزل تحویل ساکنان این روستا‌ها شد و به‌منظور حل مشکل آب آشامیدنی ساکنان این روستا‌ها به کلیه خانوار‌ها هرکدام یک عدد تانکر ۵۰۰ لیتری آب و به هر خانواده نیز یک عدد خمره (کوزه) ۴۰ لیتری ذخیره آب داده شد که برای سرد شدن آب از آن استفاده کنند و برای کل اهالی روستای بنگرو نیز یک تانکر ۵ هزار لیتری آب تحویل داده شد.» وی تأکید می‌کند: «سه دستگاه کانکس سرویس بهداشتی و حمام پیش‌ساخته نیز در روستای محروم بنگرو راه‌اندازی شد و به‌زودی نیز این خدمات در دیگر روستا‌های محروم و فاقد سرویس بهداشتی ارائه خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار