کد خبر: 939624
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
رئیس کمیته سازمان ملل متحد برای نظارت بر آتش‌بس شهر الحدیده، روز سه شنبه تأکید کرد که این آتش‌بس مدام در حال نقض شدن است.
«پاتریک کامائرت» که هم اکنون در شهر الحدیده به‌سر می‌برد، قرار است به زودی با طرفین درگیری‌ها در یمن صحبت کند. کامائرت معتقد است که آتش‌بس در یمن بسیار متزلزل و شکننده است و همواره نقض می‌شود. با وجود حضور فرستاده ویژه سازمان ملل برای نظارت بر آتش‌بس یمن، درگیری‌ها در این کشور همچنان به‌طور پراکنده ادامه دارد. کامائرت قرار است برای نخستین بار نیرو‌های حامی عربستان و انصارالله را گرد هم آورد و درباره ادامه آتش‌بس و موارد نقض آن، با آن‌ها صحبت کند.
در ادامه این گزارش آمده است: در یمن، آرامش بسیار شکننده و اوضاع به شدت ناپایدار است، اما باید توجه داشت این نخستین بار است که ناظران خارجی در یمن هستند و آماده عملیات نظارت بر آتش‌بس هستند که مربوط به شهری است که تقریباً تمام کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات از طریق آن وارد یمن می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پس از توافق استکهلم بین طرف‌های یمنی، نخستین قطعنامه خود را به شماره ۲۴۵۱ با اجماع آرا برای حمایت از این توافق و آتش‌بس در بنادر مهم این کشور تصویب کرد.
این قطعنامه از روز دو شنبه هفته جاری مطرح شد و انگلیس روز چهار شنبه پیش‌نویسی از آن را بین اعضا توزیع کرد. روسیه، چین و کویت با برخی از بند‌های آن مخالفت کردند از جمله بندی که با فشار سعودی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و ارتباط آن با موارد ادعایی ارسال موشک به انصارالله درج شده بود. این مسئله با پیگیری‌های فراوان از متن حذف شد، اما کویت و امریکا هم به نمایندگی از رژیم سعودی خواستار حذف مواردی بودند که تحقیق درباره جنایات جنگی را شامل می‌شد. این بند می‌توانست پای سعودی‌ها را به دادگاه جنایت جنگی باز کند. ارسال مواد اولیه زندگی برای مردم یمن، حمایت از توافق استکهلم، واگذاری اختیار به دبیرکل سازمان ملل برای اجرای آن و نظارت بر آتش‌بس، مهم‌ترین نکات مطرح شده در این قطعنامه است. عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز امریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیر‌ترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار