کد خبر: 938882
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
گفت‌وگوی «جوان» با استاد «فلسفه‌علم» و «تکامل»
کتاب زیست‌شناسی سال آخر دبیرستان امسال با حذف مبحث تکامل، به صورت چراغ خاموش دستخوش تحول شد.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: بسیاری حذف مبحث تکامل از کتاب زيست‌شناسی سال آخر دبیرستان را پای تطبیق این کتاب با برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین و در راستای نوسازی سرفصل‌های درسی نوشتند. عده‌ای هم دهان به نقد سیاست‌های حاکمیتی در حوزه آموزش‌و‌پرورش گشودند و این تغییرات را حاصل نگاه خاص دینی یا مخالفت دین با نظریات تکاملی دانستند که البته بی‌وجه است، زیرا مباحث کلی تکامل هیچ‌گاه در تعارض با دین نبوده است. در این میان، کسی احتمال نداد این ماجرا از چاه ویل کنکور آب می‌خورد تا مافیای این آزمون پیر از آن نان بخورد! نانی به غایت چرب که حاصل قربانی مسائل اساسی آموزش‌و‌پرورش پای سؤالات چهار گزینه‌ای است. دکتر هادی صمدی، استاد دانشگاه و عضو گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در حوزه تکامل نیز صاحب‌نظر است، معتقد است که حذف مباحث تکامل، با برنامه مافیای کنکور انجام شده است! در این‌باره با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
 
امسال درس تکامل از کتاب‌های درسی حذف شد. آیا به نظر شما این کار به دلیل اینکه میان این نظریه و آموزه‌های اسلام تعارضی وجود دارد، انجام داده‌اند؟
به گمانم خیر، علت دیگری در کار است. حدود سال ۸۲ کنفرانس بین‌المللی علم و دین در ایران برگزار شد. از پرسش‌هایی که در حاشیه نشست از سخنرانان ایرانی پرسیده می‌شد، این بود که «آیا صحبت‌کردن درباره تکامل برای شما مشکل‌ساز نخواهد شد؟!» و ما نیز در پاسخ می‌گفتیم، خیر و اضافه می‌کردیم البته مثل همه جای جهان این نظریه مخالفان زیادی دارد، اما تدریس تکامل نه تنها در ایران با مانعی مواجه نیست بلکه در دبیرستان‌های ایران تدریس می‌شود. مهمانان خارجی به دیده تردید این دعوی را ارزیابی می‌کردند. در روز آخر کنفرانس به عنوان شاهد، نسخه‌هایی از کتاب زیست‌شناسی دبیرستان را به ایشان هدیه دادیم تا بعد به همکاران دانشگاهی‌شان نشان دهند. جالب آنکه در ۲۰۱۰ مقاله‌ای چاپ شد که در آن مقاله وضعیت تدریس تکامل در ایران و عربستان را با هم مقایسه می‌کرد. عنوان مقاله این بود: «تدریس تکامل در کشور‌های اسلامی: مقایسه‌ای میان ایران و عربستان سعودی.» نویسنده مقاله می‌گوید: از آنجا که تدریس تکامل در امریکا همواره مسئله‌ساز بوده، تصور بر آن است در کشور‌های اسلامی نیز وضعیت مشابهی برقرار است. ایران و عربستان به عنوان دو نماینده از کشور‌های اسلامی از دید بسیاری از غربی‌ها وضعیت مشابهی دارند. انتظار می‌رود برخورد این دو کشور با مقوله علوم جدید و به ویژه نظریه تکامل یکسان باشد، اما چنین نیست. نویسنده در گزارشی بسیار مثبت از وضعیت پیشرفت علم و تدریس تکامل در ایران و وضعیت نامطلوب‌تر تدریس علوم در عربستان و منع کامل تدریس تکامل در مدارس آن کشور به خواننده غربی هشدار می‌دهد که این کشور‌ها را ذیل نام کلی «کشور‌های اسلامی» قرار می‌دهند، یکسان نبینند. از نگاه نویسنده علل مختلفی برای این برخورد کاملاً متفاوت در تدریس تکامل میان ایران و عربستان وجود دارد، از جمله بستر تاریخی و فرهنگی متفاوت دو کشور، تنوع‌زیاد قومی و مذهبی در ایران و در مقابل عدم تنوع در عربستان و بالاخره وجود عنصری به نام «اجتهاد» در ایران و نبود آن در وهابیت. در ویکیپدیا نیز مدخلی وجود دارد که به وضعیت تدریس تکامل در نقاط مختلف جهان می‌پردازد و در آن یکی از مثبت‌ترین ارزیابی‌ها را از ایران ارائه می‌دهد و در آنجا نیز از گشودگی ایرانیان به علوم جدید سخن گفته می‌شود.
 
اما کماکان ممکن نیست به دلایل دینی این حذف صورت گرفته باشد؟
دکتر حسن ابراهیم‌زاده، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و از چهره‌های ماندگار ایران می‌فرمودند: پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها تکامل را از فهرست دروس زیست‌شناسی حذف کردیم، اما پس از مدتی دیدیم با این حذف باید تمامی دروس دیگر زیست‌شناسی را هم حذف کنیم، در سایر حیطه‌های زیست‌شناسی نیز تکامل نقش پررنگی دارد. ایشان کتاب درسی تکامل را تهیه کردند و برای آیت‌الله مصباح یزدی فرستادند و آقای مصباح در پاسخ فرمودند: «تدریس این دروس بلامانع است.» بنابراین تدریس این درس در دانشگاه‌ها و مدارس از سرگرفته شد و طی این سال‌ها نیز با واکنش منفی مواجه نبوده است. به‌علاوه دلیل سومی نیز می‌توانم بیاورم اینکه هنوز در کتاب‌های جدید از انتخاب طبیعی سخن به میان می‌آید، منتها به نحوی محدود. اگر مؤلفان مخالف تکامل بودند قاعدتاً نباید این قسمت را حفظ می‌کردند.
 
خوب پس دلیل چه بوده؟
کتاب جدید مملو از داده‌های زیستی است. بخش‌هایی در کتاب قبلی وجود داشت که از داده‌های صرف فراتر می‌رفت و نیاز به تأمل بیشتری داشت به ویژه بخش‌های مربوط به تکامل و ژنتیک جمعیت. دانش‌آموزان نیز از اینکه تأملی انجام ندهند، راضی‌تر هستند. آنزیمی که شیر را تجزیه می‌کند چه نام دارد؟ پاسخ یک کلمه است؛ بدون ابهام درست و غلط پاسخ هم برای معلم واضح است، اما پرسش‌های حیطه تکامل را نمی‌توان به این سرعت پاسخ داد، نیاز به تأمل دارند. این ترس از تأمل‌کردن است که اندام دانش‌آموزان را می‌لرزاند نسل جدید نیازمند تأمل است. داده‌ها چنان در اختیارند که حتی حفظ‌کردن آن‌ها کاری عبث‌شده است. کافی ا‌ست برای یافتن پاسخ پرسش مربوط به «آنزیم تجزیه‌کننده شیر» همین عبارت را در گوگل جست‌وجو کنید. پاسخ را بلافاصله خواهید یافت، اما وقتی مسئله‌ای در ژنتیک جمعیت مطرح شود، نمی‌توانید با جست‌وجو در گوگل جواب را پیدا کنید.
 
یعنی می‌فرمایید در کتاب‌های جدید قسمت‌هایی که نیازمند تأمل بیشتر بوده، حذف شده است؟ چرا باید چنین کاری کنند؟
جواب من در یک جمله این است، طرح سؤال‌های تستی از قسمت‌هایی که نیازمند تأمل بیشتری است، کار سختی است و تدریس آن هم در کلاس‌های کنکور سخت‌تر است. در این کلاس‌ها به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه خوب حفظ کنند و خوب به یاد آورند. این به تنهایی برای دانشمندشدن کافی نیست. علم به چیزی بیش از یادآوری‌های سریع نیاز دارد؛ علم نیازمند تأمل و خلاقیت است. این چیزی است که در کلاس‌های کنکور از آن خبری نیست. به نظر من متن کتاب‌ها در مجموع به سمتی پیش رفته که نیاز به اندیشیدن را کم می‌کند و این به نفع «کنکور» است. جایی که جواب‌های قاطع و صریح و شفاف می‌خواهند، بدون آنکه نیازمند تأمل و تجزیه و تحلیل باشند. زیست‌شناسی تکاملی و ژنتیک جمعیت این خاصیت را کمتر دارند که نیازمند تأمل هستند و بنابراین حذف شده‌اند.
 
منظورتان این است که مافیای کنکور تا اتاق‌های تألیف کتاب‌های درسی هم رسوخ کرده؟!
من افتخار آشنایی با مؤلفان را ندارم. نمی‌دانم آگاهانه این کار را کرده‌اند یا ناآگاهانه، اما محصول نهایی کار ایشان قطعاً دبیران کنکور را خوشحال خواهند کرد، اما اگر مجبور شوم میان آگاهانه و ناآگاهانه انجام‌شدن این عمل یکی را انتخاب کنم، خواهم گفت: آگاهانه بوده است. دو دلیل می‌آورم: اطلاعات پزشکی بخش بزرگی از کلیت کتاب‌های زیست‌شناسی را به خود اختصاص می‌دهد. دانش‌آموزانی که به کلاس‌های کنکور زیست‌شناسی می‌روند به چه هدفی آنجا می‌روند؟ برای آنکه پزشک شوند؛ آرمان عمده آن‌ها پزشک‌شدن است. پس دانش‌آموزان با حذف ژنتیک جمعیت مشکلی ندارند! دانش‌آموز منبع درآمد کلاس‌های کنکور است و رضایت او شرطی اساسی است؛ دوم اینکه تغییری که انجام‌شده بسیار اساسی است. آیا در چنین تغییر اساسی با مراکز و افرادی مانند مرکز سیاست علمی کشور، دپارتمان‌های فلسفه علم و استادان با سابقه زیست‌شناسی مشورت شده است؟ اگر مشورت می‌شد قطعاً مخالفت می‌کردند. این چیزی است که به نظرم هیئت تألیف به خوبی می‌دانسته و بنابراین در اتاقی بسته چنین تصمیم کلانی را گرفتند. اگر واقعاً از سر ناآگاهی بوده صلاحیت گروه را برای تألیف کتب درسی زیر سؤال می‌برد.

امروزه در مرز‌های علوم، نگاه‌های تکاملی بخش عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. اقتصاد تکاملی بارزترین مثال است که نمی‌توان در مرز‌های علم اقتصاد کاری جدی کرد بدون آنکه با نظریه تکامل آشنایی داشت. آشنایی با الگوریتم تکاملی برای بسیاری از رشته‌ها از جمله علوم کامپیوتر، اقتصاد، مهندسی‌ها، پزشکی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و ... ضروری است. تدریس تکامل به آینده علمی ایران گره خورده است و متأسفانه پدیده‌ای به نام کنکور در حال تغییر سرنوشت علمی کشور است. کسانی که در کنکور قبول می‌شوند کسانی هستند که بهتر از سایرین از قواعد تبعیت می‌کنند، اما علم نیازمند تأمل، خلاقیت و جسارت است. در مرز‌های دانش دانشمندانی موفق هستند که جرئت تخطی از چارچوب‌های معرفتی را دارند. اینشتاین جرئت گذر از نظام نیوتنی را داشت. اگر وی فردی بود که تنها از قواعد معرفتی علم رایج تبعیت می‌کرد دیگر به آنچه رسید، نمی‌رسید. نظام آموزشی که موفقیت دانش‌آموزانش را با آزمون‌های تستی می‌سنجد، دانش‌آموزانی تربیت می‌کند که جرئت فکرکردن فراتر از چهار گزینه پیشنهادی را ندارند. چنین نظامی برای خلاقیت طراحی نشده است و متأسفانه کتاب زیست‌شناسی، منطبق با چنین آزمون‌هایی تغییر کرده و مطالبی که نیاز به تحلیل دارند، حذف شده‌اند. با حذف مطالب مربوط به حیطه میکروبیولوژی مشکلی ندارم، زیرا در آنجا مجموعه‌ای از داده‌ها ارائه شد و الان به جای آن، مجموعه دیگری از داده‌ها ارائه شده است و مشکل، حذف قسمت‌هایی ا‌ست که نیازمند تأمل هستند، قسمت‌هایی که به دانش‌آموز دیدگاه می‌دهند و نه صرف داده. آشنایی با داده‌ها هیچ‌گاه دیر نیست، اما اتخاذ دیدگاه‌های علمی باید در سنین پایین‌تر انجام شود و تکامل از آن حیطه‌هاست. به همین دلیل دوبژانسکی می‌گوید: «هیچ چیز در زیست‌شناسی معنا نمی‌دهد جز در سایه تکامل.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
7
2
من به عنوان کسی که کنکور تجربی داده عرض میکنم که اتفاقا مبحث تکامل و ژنتیک بچه هارو مجبور به رفتن کلاس کنکور میکنه چون این مباحث به هیچ عنوان تشریحی در کلاس درس اموزشی ندارن دانش اموز برای پاسخ دادن به این بحث نیاز به یادگیری عمیق داره همین باعث میشه به کلاس زیست کنکوری بره یا کتاب های تست تهیه کنه که سولات متنوع این بخش اشنا بشه
پاسخ ها
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
والا من ٨٠ درصد زيست زدم ، كلاس هم نرفتم ! هيچ پيچيدگي خاصي هم نداشت برام، شما بهتره يك فكري به حال خودت بكني !
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
5
3
واقعا این حرف خیلی غلطی است که بگوییم این تغییر به خاطر منافع مافیای کنکور بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
5
چ مزخرف
امیراچ
|
United States of America
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
10
حیفه به خدا حیفه
تکامل و ژنتیک جزو مهمترین مباحث اصولی زیست شناسیه
اگر زیست رو میخواید ساده تر کنید هزاران مبحث دیگه هم هست
تا کی باید فکرها رو بسته نگه دارید
تا کی باید غبطه بخوریم به پیشرفت کشورهای دیگه
سید جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
21
2
تکامل یا فرگشت به ده ها دلیل عقلی و علمی مردود است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
2
0
بعد از سال 1960 هیچ دلیلی برای ثیات نظریه داروین وجود ندارد به جز چند نقاشی مسخره .خوب شد که حذف کردند چون اصلا توهمی بیش نبوده .
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
عجبا!!بابا شما عقل کل ها دیگه کی بودین باید برید به دنیا خودتونو معرفی کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار