کد خبر: 938832
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کارشناس مسائل خاورمیانه، اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه و افغانستان را به نوعی اعتراف به شکست سیاست خارجی این کشور مبتنی بر میلیتاریسم و همچنین وجود مشکلات عمیق در آن دانست.
جوان آ‌نلاین: «سعدالله زارعی» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تاکید به این بخش از بیانات امام خمینی (ره) که'این قرن - قرن غلبه مستضعفان بر مستکبرین است و خدای متعال اراده کرده است که کاخ‌های ظلم ستمگران را در این عصر به تصرف بندگان مظلوم خود دربیاورد'، به جلوه‌هایی از تحقق فرمایشات بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب پرداخت.

وی به برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه اشاره کرد و اظهارداشت: مقامات این کشور روز گذشته رسما اعلام کردند که حدود سه هزار نیروی خود را از سوریه خارج می‌کنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: آمریکایی‌ها همزمان از خارج کردن نیرو‌های نظامی خود از افعانستان نیز صحبت کردند که این عدد درحال حاضر بیش از ۲۰ هزار نیرو است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: آن‌ها درحالی صحبت از خارج کردن نیرو‌های نظامی خود از افغانستان و سوریه می‌کنند که ۱۸ سال پیش نیرو‌های نظامی بسیاری را با هدف سیطره بر افغانستان و مهار سه قدرت رقیب آمریکا، یعنی ایران روسیه و چین اعزام کردند.
زارعی با یادآوری این که تابلو حرکت آمریکایی‌ها در افغانستان، مهار طالبان و کم کردن شر یک گروه تروریستی بود، افزود: این درحالی است که امروز شاهد مذاکرات مقامات آمریکایی با طالبان با هدف این که نیرو‌های این کشور و مقر آن‌ها در افغانستان امنیت داشته باشند و آمریکایی بتوانند در خصوص مسئله خروج تصمیم بگیرند، انجام شد.

وی تاکید کرد: این اوج حقارت قدرتی است که وارد سرزمینی می‌شود و پس از ۱۸ سال جنگ و چهار هزار کشته و هزاران مجروح و صرف میلیارد‌ها دلار هزینه و اعتبار خود با سرافکندگی تمام با همان گروهی که اعلام کرده برای براندازی آن‌ها آمده وارد مذاکره می‌شود و از آن‌ها تضمین امینیتی برای نیروهایش مطالبه می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین گفت: مذاکره آمریکا با طالبان در شرایط قدرت این گروه نیز شکل نگرفته بلکه در شرایطی است که تفکر طالبانی در منطقه منزوی شده و آمریکایی‌ها با سرافکندگی تمام با یک گروه منزوی مشغول مذاکره برای تامین امنیت خود هستند.

زارعی افزود: این یعنی آمریکا به صراحت اعلام می‌کند که نه تنها من عنصر امنیت نیستم بلکه برای تامین امنیت خود نیز مشکل دارم بنابراین مذاکره چهارجانبه آمریکایی ها، سعودی ها، اماراتی‌ها و انگلیسی‌ها که این روز‌ها در ابوظبی دنبال می‌شود در واقع اعلام رسمی شکست کامل یک ائتلاف متجاوز در مقابل مردم منطقه است.

وی با طرح این سوال که این مسئله چه پیامی را برای وابستگان آمریکا در منطقه ایجاد می‌کند، اظهارداشت: آن‌هایی که به قدرت و پشتیبانی این کشور دل خوش کردند، متوجه می‌شوند که این خانه عنکبوت قادر به تامین امنیت خود نیز نیست.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: این در حالی است که خروج آمریکا از سوریه نیز پس از پایان یافتن کار داعش و النصره توسط جبهه مقاومت در سوریه شکل گرفته و به عبارتی باردیگر آمریکایی‌ها در شرایط ضعف داعش و النصره مجبورند این کشور را ترک کنند و در این شرایط که آمریکایی‌ها می‌گویند ما محور مبارزه با تروریسم هستیم، ترامپ اعلام کرد که مبارزه با داعش یک مسئله محلی است که مربوط به سوریه، عراق، ایران و روسیه می‌شود و ما باید به خانه خود برگردیم.

زارعی ادامه داد: در واقع اظهارات روز گذشته ترامپ به نوعی اعتراف به شکست خارجی آمریکا مبتنی بر میلیتاریسم و همچنین اعتراف به مشکلات عمیق داخلی است چراکه وی با صراحت اعلام کرد که ما به درون خانه برمی گردیم و به حل مسائل داخلی آمریکا می‌پردازیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار