کد خبر: 936119
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
طرح کاداستر علاوه بر اخذ سند تک‌برگی به تثبیت مالکیت و نظارت بر اراضی ملی و دولتی منجر می‌شود.
محمدرضا سورى
داشتن نقشه دقیق از هر منطقه برای برنامه‌ریزی و جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی همچون زمین‌خواری از جمله مسائلی است که موجب شده در چند سال اخیر اجرای طرح کاداستر در کشور به طور جدی دنبال شود. در این میان کرمان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که داشتن نقشه‌های دقیق از مناطق مختلف آن خصوصاً اراضی ملی می‌تواند دست مسئولان را برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده افراد باز بگذارد لذا این مهم موجب شده تا طرح کاداستر در استان به طور جدی دنبال شود، موضوعی که باعث شد روز گذشته معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اعلام کند: «طرح کاداستر در ۷۳۲ هزار و ۸۸۴ هکتار از اراضی ملی حوزه‌های آبخیز این استان به اجرا درمی‌آید.» این مهم موجب شد به گفته مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان این استان بتواند رتبه اول استان‌های کشور را که در این رابطه از آن خود کرده بود، دوباره تثبیت کند.

اشراف کامل بر حدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی در کشور برای اینکه بتوان پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم و میزان اراضی دایر، بایر و موات شهری و موقوفات را تعیین کرد، به نظامی نیازمند است که اطلاعات هندسی جامع از محدوده تمامی املاک کشور همراه با شماره هر ملک، مشخصات مالک و حدود حقوق مالک در ملک را به‌طور کامل به‌نحوی در اختیار داشته باشد که امکان بازنگری پیوسته مجموعه اطلاعات میسر باشد تا بتواند وظایف خود را با دقت و سرعت و صحت کامل انجام دهد. این سیستم را با توجه به تعاریف موجود کاداستر نامند. از آنجا که مشخص شدن اراضی ملی در حوزه‌های آبخیزداری کرمان از جمله مسائلی است که به شدت می‌طلبد تا طرح کاداستری در این مناطق به شدت مورد توجه قرار بگیرد، لذا از چند سال قبل این مهم به شدت مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان کرمانی قرار گرفت.

طرح کاداستر در اراضی کرمان

همان‌طور که گفته شد اهمیت داشتن نقشه‌های دقیق از مناطق مختلف از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند مدیران شهری را در زمینه برنامه‌ریزی‌ها یاری کند. اهمیت این موضوع در کرمان موجب شده تا این استان در این زمینه صاحب رتبه باشد. معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این خصوص با بیان اینکه به منظور تشخیص حدود و موقعیت اراضی ملی، دولتی و مستثنیات قانونی و در نهایت گرفتن سند تک‌برگی (کاداستری)، این طرح اجرا می‌شود، می‌گوید: «طرح کاداستر در ۷۳۲ هزار و ۸۸۴ هکتار از اراضی ملی حوزه‌های آبخیز این استان به اجرا درمی‌آید.» محمود اسماعیلی می‌افزاید: «کاداستر اراضی ملی و دولتی واقع در حوزه‌های آبخیز که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.» با اجرای این طرح علاوه بر اخذ اسناد تک‌برگی اراضی ملی و دولتی، تثبیت، مالکیت و نظارت بر اراضی ملی و دولتی را شاهد خواهیم بود. همچنین می‌توان به شناسایی و برخورد قانونی با متجاوزان اراضی ملی و دولتی و جلوگیری از زمین‌خواری اشاره کرد. از دیگر نکات مثبت اجرای طرح کاداستری، علاوه بر نقشه‌برداری، حدنگاری و گرفتن سند تک‌برگی برای پلاک‌هایی که جزو منابع طبیعی ملی محسوب می‌شوند، ایجاد زیرساخت آمایش سرزمین برای سرمایه‌گذاری در اراضی ملی و دولتی رقم خواهد خورد. به گفته معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، در حال حاضر کاداستر اراضی ملی و دولتی همزمان با دیگر پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۷ حوزه و در ۱۴ شهرستان استان کرمان در حال اجراست.

کرمان، رتبه اول کاداستری کشور

اشراف کامل بر حدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی در کشور برای اینکه بتوان پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم و میزان اراضی دایر، بایر و موات شهری و موقوفات را تعیین کرد از جمله مسائلی است که اجرای طرح کاداستری را به شدت حیاتی کرده است؛ موضوعی که با توجه به وضعیت کرمان به شدت نیاز به اجرایی شدن در این استان دارد. مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با بیان این مطلب که ۱۴۳ میلیون هکتار اراضی دولتی در سطح کشور وجود دارد، می‌گوید: «در استان کرمان در مجموع ۱۷ میلیون هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی وجود دارد که از ابتدای اجرای طرح کاداستر تاکنون ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در سیستم کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان جانمایی و ۸ میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی نیز تثبیت مالکیت و سند کاداستری برای آن‌ها صادر شده است که از این حیث استان کرمان با اختصاص بیش از یک سوم از عملکرد تثبیت کل کشور به خود، حائز رتبه اول کشور شده است.» رضا طالبی‌زاده با اشاره به اقداماتی که این اداره با هدف جلوگیری از مفاسد اقتصادی، انجام داده، می‌افزاید: «برای کاهش مفاسد اقتصادی، ۱۱ میلیون برگ سند در ادارات شهرستان کرمان، راور، شهداد، ماهان و... صادر کرده‌ایم ضمن آنکه به منظور کاهش حضور ارباب رجوع در ادارات و احتمال افزایش فساد اداری، در سال گذشته ۲۰۰ هزار پرونده را اسکن کردیم تا کار‌ها الکترونیکی انجام شود و با این اقدام بسیاری از مراجعات مردمی کاهش یافته است.»

این مسئول با بیان اینکه سند مالکیت کاداستری عامل مهمی برای توسعه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح روستا‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته کشور است ادامه می‌دهد: «اسناد کاداستری یک پشتوانه و ضمانت مناسب برای اخذ تسهیلات بانکی برای روستاییان است که در سال گذشته ۲ هزار و ۶ سند مالکیت روستایی صادر شد.» به گفته وی از ابتدای اجرای طرح کاداستر تاکنون ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار در سیستم کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان جانمایی و ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز تثبیت مالکیت و سند کاداستری برای آن‌ها صادر شده است. طرح کاداستر یکی از طرح‌های پیشگیرانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه مبارزه با زمین‌خواری و همچنین افزایش دقت نقشه‌های ثبتی، تصویب و اجرایی کردن قانون جامع حدنگار است که اداره کل ثبت اسناد استان کرمان در اجرای این طرح در کشور پیشگام بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار