کد خبر: 935564
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
مقامات امریکایی بار دیگر از لزوم پایان دادن به جنگ یمن حرف زدند، اما رهبران انصارالله گفتند درخواست امریکا برای توقف جنگ، همواره موجب افزایش دامنه حملات شده است.
مقامات امریکایی بار دیگر از لزوم پایان دادن به جنگ یمن حرف زدند، اما رهبران انصارالله گفتند درخواست امریکا برای توقف جنگ، همواره موجب افزایش دامنه حملات شده است.
هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن دعوت کرد از تلاش‌های مارتین گریفیتس به منظور توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو‌های مستقیم برای پایان دادن به مناقشه در این کشور، حمایت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا از بیانیه فرستاده ویژه سازمان ملل استقبال کرد که در آن تأکید شده است حوثی‌ها و دولت یمن به حضور در گفت‌وگو‌های سوئد پایبند هستند. نائورت از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست عملیات خصمانه را متوقف کنند و از آتش‌بس برای تقویت مواضع نظامی خود استفاده نکنند. در واکنش، محمد البخیتی از رهبران ارشد انصارالله اعلام کرد، هرگاه امریکا چنین درخواستی ارائه کرد، دامنه حملات علیه یمنی‌ها بیشتر شده است. وی در گفت‌وگوی تلفنی با العالم گفت: نیرو‌های متجاوز همچنان به صورت گسترده در ساحل غربی متمرکز هستند و امارات ۲ هزار سودانی را اجیر کرد تا آن دسته از مزدورانی را که از میادین نبرد فرار می‌کنند، اعدام کنند. وی افزود: «تجربیاتی که از خواسته‌های امریکا مبنی بر توقف تجاوز و جنگ و تلاش برای صلح داریم این است که در ادامه این درخواست ها، درگیری‌ها و حملات به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. این روز‌ها به صورت شفاف شاهدیم امارات و دیگر کشور‌های متجاوز هم چنان در پی تقویت نیروهای‌شان هستند. اگر واقعاً توقف فراگیر درگیری‌ها را در الحدیده یا دیگر جبهه‌ها شاهد باشیم ما نیز درگیری‌ها را متوقف می‌کنیم، زیرا این اتفاق طرح خودمان بوده است.» وی ادامه داد: «نشست‌هایی که قرار است در سوئد برگزار شود در سطح مذاکرات نیست بلکه در سطح مشاوره و رایزنی است.»

خواب امریکا برای الحدیده
سازمان ملل متحد ظهر جمعه اعلام کرد که آمادگی دارد نقشی ناظر را در مدیریت بندر الحدیده در غرب یمن ایفا کند. سازمان ملل متحد به جزئیات بیشتر و چگونگی اداره بندر الحدیده از سوی این سازمان، اشاره‌ای نکرده است. پیش از اعلام آمادگی سازمان ملل متحد برای اداره بندر الحدیده، «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دو روز پیش خواستار سپردن کنترل این شهر به هیئت بی‌طرف شده بود. همزمان با این تحولات، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن هم ظهر جمعه برای دیدار از نواحی جنگ‌زده وارد بندر الحدیده شد. سفر گریفیتس به الحدیده، چند روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح یمن انجام می‌شود که قرار است، اوایل ماه دسامبر (اواسط آذرماه) در استکهلم سوئد برگزار شود. الحدیده شهری بندری در ۲۶۵ کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و محل ورود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های بین المللی و کالا‌های ضروری برای مردم جنگ زده این کشور است. وی قبل از سفر به الحدیده در روز چهار شنبه گذشته به صنعا رفت و با تعدادی از مسئولان انصارالله از جمله سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار و درباره مسائل مختلف مربوط به این کشور از جمله الحدیده گفت‌وگو کرد. ائتلاف متجاوز سعودی پس از آن که اواخر خردادماه برای اشغال الحدیده راه به جایی نبرد، سپتامبر گذشته (مهرماه گذشته) دومین دور از حملات گسترده به این بندر استراتژیک را برای وادار کردن انصارالله به پذیرش شروط تحمیلی خود و هم پیمانانش آغاز کرد که بازهم با مقاومت نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی شکست سختی خورد. درگیری‌های یمن که عربستان از سال ۲۰۱۵ با حملات هوایی رسماً دخالت خود را در آن آغاز کرد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بد‌ترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شد، به گونه‌ای که علاوه بر کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و برجا گذاشتن میلیون‌ها آواره، تمامی زیرساخت‌های این کشور فقیر ویران شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار