کد خبر: 935423
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
نگاهی به تحولات بازار سرمایه در 30 آبان
مقوله تسعیر نرخ ارز و همچنین نرخ‌های آتی خودرو‌های داخلی، گروه بانکی و خودرویی را در کانون توجه سهامداران بازار سرمایه قرار داد و در مقابل تعدیل بهای جهانی نفت گروه‌هایی، چون پالایشی‌ها را از سکه انداخت.
هادی غلامحسینی
مقوله تسعیر نرخ ارز و همچنین نرخ‌های آتی خودرو‌های داخلی، گروه بانکی و خودرویی را در کانون توجه سهامداران بازار سرمایه قرار داد و در مقابل تعدیل بهای جهانی نفت گروه‌هایی، چون پالایشی‌ها را از سکه انداخت.
به گزارش «جوان»، در روز‌هایی که اقتصاد ایران علاوه بر رکود تورمی با تحریم‌های ناعادلانه امریکا دست و پنجه نرم می‌کند، حمایت دولت از موضع وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی هزاران میلیارد تومانی برخی از اشخاص در اقتصاد روز گذشته به‌طور مجدد گمانه‌زنی‌ها رادر رابطه با آینده cFT تقویت کرد؛ این فضا در کنار اظهار‌نظر‌هایی در رابطه با افزایش بهای تسعیر نرخ ارز که می‌تواند به سودآوری بانک‌ها بینجامد، روز گذشته سهام گروه بانکی را در بازار سرمایه تقویت کرد.

عراقچی: طرح جدید اتحادیه اروپا برای همکاری مالی با ایران در راه است
البته توئیت معاون وزیر امور خارجه در توجه بازار سرمایه به حوزه بانک شاید بی‌تأثیر نباشد، عباس عراقچی در پیامی توئیتری اعلام کرد: دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای انگلیس و فرانسه دیدار‌های خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است. ابتکارات جدیدی در خصوص اس پی وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی با آن‌ها ادامه دارد. در عین حال، تلاش‌های بی‌وقفه خودروسازان برای مجاب کردن افکار مسئولان جهت اخذ مجوز افزایش قیمت سهام این بنگاه‌ها را نیز با رشد مواجه کرد. همچنین، پتروشیمی‌های تأمین‌کننده یوتیلیتی به دلیل درخواست افزایش نرخ محصولات و گروه‌های مواد شوینده و همچنین غذایی عمدتاً در بازار دیروز با صف خرید و متعاقباً رشد قیمت‌ها روبه‌رو شدند، از سوی دیگر، تعدیل قیمت در بازار جهانی نفت گروه پالایشی را با افت بها در جریان معاملات روز گذشته مواجه کرد.

۶ پتروشیمی بورسی و غیر بورسی به تعمیرات می‌روند
البته در خبر‌ها آمده بود که قرار است شش پتروشیمی جم، پارس، تندگویان، نوری، اروند و تبریز با شروع آذرماه وارد فاز تعمیرات و نگهداری می‌شوند که دو شرکت زیرمجموعه غیر بورسی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و چهار پتروشیمی بورسی و فرابورسی می‌باشند. گویا با شروع تحریم‌ها و عمیق‌تر شدن چالش این مجتمع‌ها برای صادرات و توقف پرداخت ارزش محموله‌های پتروشیمی ایران در چین و سرگردانی محموله‌های صادراتی ال پی جی و پلیمر ایران در این کشور، پتروشیمی‌های ایرانی ترجیح دادند با ورود به اورهال، برای مشکلات پیش روی این صنعت و دور زدن تحریم‌ها راهکار بیابند. در پی کاهش قیمت در بازار جهانی نفت، شاهد تعدیل بهای جهانی فولاد و متانول نیز بودیم از همین‌رو گروه‌های فلزات اساسی و همچنین سهام شرکت‌های متانول‌سازی با افت قیمت روبه‌رو شدند، روند افت قیمت در نمایندگان فلزات رنگی نیز به نسبت محسوس است. «فملی» طی روز‌های اخیر سطح ۴۰۰ تومانی سهم را از دست داده‌است
در کنار گزارش انتظار بازار سرمایه برای انتشار گزارش عملکرد‌های بنگاه‌ها در آبان ماه سال جاری باید توجه داشت که گزارش‌های کلان از صنایع منتخب در ماه‌های ابتدایی سال نشان از افت تولید در برخی از صنایع منتخب دارد، در عین حال انتشار لایحه بودجه در آذر ماه از اتفاقات مهم و حائز اهمیت است که می‌تواند به نوعی برای بازار سرمایه و اقتصاد ایران مهم تلقی شود، این در حالی است که روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه از نهایی‌شدن پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۸ تا دو هفته آینده خبر داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۷۴۵ واحد افت کرد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز از آبان ماه سال ۹۷ با ۷۴۵ واحد کاهش به رقم ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحد رسید. براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۸۷ واحد رشد کرده و به ۲۸ هزار‌و‌۱۶۴ واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از ۶۶۸ هزارمیلیارد تومان رسیده‌است. معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از یک میلیارد‌و ۸۴۴ میلیون برگ بهادار سهام، حق تقدم و اوراق در قالب ۱۶۱ هزار‌و ۸۴۸ نوبت معامله و به ارزش ۵۹۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با کاهش ۲۱۷ واحد به رقم ۵۱‌هزار و‌۱۷۲ واحد رسید.
نماد‌های شپنا، کگل، شبندر، شتران، فارس، پارس در کاهش شاخص بورس بیشترین اثرات را داشته و وبملت بیشترین اثر مثبت را در شاخص بورس داشته است. نماد‌های پربیننده مربوط به شرکت‌های سایپا، بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، کشت و صنعت و دامپروری پارس، فولاد مبارکه و پتروشیمی پارس و دادگستر عصر نوین بودند. در فرابورس ایران شاخص کل ۷ واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم هزار و ۹۰۷ واحد رسید. امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. نماد‌های زاگرس، میدکو، شراز، شاوان، هرمز در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده و نماد‌های کگهر، مارون در تقویت شاخص فرابورس اثر داشتند. نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، سنگ آهن گهرزمین، داروسازی آوه سینا، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، ریل‌پرداز سیر، تولید و صادرات ریشمک، پتروشیمی غدیر و پتروشیمی زاگرس بودند. شاید خالی از لطف نباشد که اشاره‌ای به اظهارات دبیر کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در نخستین همایش نقش هلدینگ‌های تخصصی در اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه به طورکلی سهامدار خرد هیچ حقی در اداره شرکت‌ها ندارد، گفت: موضوع حمایت از سهامداران خُرد در بین ۱۹۰ کشور دنیا در حالی مورد بررسی قرار گرفته که رتبه ایران ۱۷۳ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار