کد خبر: 935378
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
آذرماه فصل ارائه بودجه سال آینده است و اگر قرار است تغییری در ردیف بودجه‌بندی صورت گیرد، در این ماه معمولاً در مورد آن اظهار نظر می‌شود.
آذرماه فصل ارائه بودجه سال آینده است و اگر قرار است تغییری در ردیف بودجه‌بندی صورت گیرد، در این ماه معمولاً در مورد آن اظهار نظر می‌شود.
چند هفته‌ای است که نمایندگان مجلس در مورد افزایش بودجه مرزبانی و بودجه دفاعی و امنیتی کشور صحبت می‌کنند و درخواست دارند دولت میزان این ردیف بودجه را افزایش دهد. چندین سال حضور ایران در سوریه و حفظ امنیت کشور در شرایطی که تقریباً کل منطقه اطراف ایران درگیر ناامنی بوده است، یقیناً نیاز به افزایش بودجه نظامی را موجب شد و ایران در حالی وارد نبرد با داعش در سوریه و عراق شد که بودجه دفاعی‌اش تغییر قابل توجهی نکرد. از سویی ایران در این سال‌ها هدف حملات تروریستی‌ای قرار گرفت که به منظور پاسخگویی به آنان مجبور به حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها شد. گرچه تعداد حملات خنثی شده و عملیات‌های دفع شده تروریستی و درگیری با تروریست‌ها در مرز‌ها و هنگام ورود به ایران و قبل از آغاز عملیات تروریستی آنقدر متعدد بوده که از شمارش بیرون است. در چنین شرایطی و همراه با تهدید‌های بیشتر شده امنیتی و تروریستی علیه ایران در سال‌های اخیر، روشن است که نیاز به افزایش بودجه امنیتی و دفاعی محسوس است. در سال‌های گذشته بار‌ها به پایگاه‌های مرزبانی ایران حمله شده و هم اینک هم تعدادی از مرزبانان ایران دست تروریست‌های جیش‌العدل اسیر هستند. افزایش بودجه مرزبانی هم از خواسته‌های نمایندگان مجلس است. تمامی کشور‌هایی که در یک جنگ نظامی شرکت می‌کنند یا به لحاظ امنیتی تهدید‌های امنیتی علیه کشورشان افزایش می‌یابد، لاجرم بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهند. در ایران بخش اعظمی از این بودجه باید صرف تجهیزات نظامی و مرزبانی شود. دولت ایران در ردیف نود و دوم کشور‌های جهان به لحاظ بودجه دفاعی است. امریکا، چین، روسیه، انگلیس و ژاپن به ترتیب در صدر این فهرست هستند که بیشترین بودجه‌های نظامی را در میان کشور‌های جهان به خود اختصاص داده‌اند.

اگر در عراق و سوریه هزینه نشود باید چندین برابر در داخل هزینه کنیم

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خانه‌ملت در توضیح ضرورت افزایش بودجه دفاعی و امنیتی کشور در لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: در روز‌های گذشته آقای روحانی در سفر خود به آذربایجان غربی مواضع شفافی نسبت به جریان مقاومت گرفتند و تاثیر نفوذ کلام ایران در کشور‌های منطقه، چون فلسطین، عراق، لبنان، سوریه و یمن را تبیین کردند و نمادی از اقتدار جمهوری اسلامی را بروز دادند که امریکایی‌ها آن را به چالش کشیدند و تلاش می‌کنند ایران را به نحوی از جریان مقاومت کنار بکشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تضعیف جریان مقاومت به تشدید ناامنی‌ها در جوار مرز و در شهر‌های مهم و کلان منجر می‌شود. امریکایی‌ها برای خود سند امنیت ملی تنظیم و در آن حضور خود را در منطقه غرب آسیا تثبیت کردند تا امنیت ملی و منافع خودشان را حفظ کنند هرچند ده‌ها هزار کیلومتر با ما فاصله دارند. جمهوری اسلامی و کشور‌های هم‌فرهنگ و هم‌مذهب نمی‌توانند در این شرایط با یکدیگر رابطه نداشته باشند، بنابراین سیاست امنیتی ما هم بر این تعلق گرفته که امنیت در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و یمن به معنای امنیت جمهوری اسلامی است، بنابراین اگر در این کشور‌ها هزینه نشود باید چندین برابر در داخل هزینه کنیم تا مانع خسارت‌های امنیتی شویم.

کریمی قدوسی تأکید کرد: با توجه به مواضع آقای روحانی ایجاب می‌کند در سرفصل بودجه دفاعی، حوزه امنیت داخلی و تقویت سیستم‌های امنیتی به طور ویژه و با توجه به اتفاقاتی که در اهواز و مرز‌های جنوب شرق و غرب کشور در سال ۹۷ افتاد، در لایحه بودجه ۹۸ افزایش منابع را داشته باشیم.
وی افزود: بن سلمان نیز اخیراً گفته به هر قیمتی باید در ایران عملیات تروریستی انجام گیرد، در واقع آن‌ها برای ناامنی هزینه زیادی می‌کنند، بنابراین برای مقابله با این هزینه‌ها تقویت بنیه امنیتی و دفاعی در جوار مرز‌ها و برون مرز‌ها که به نیرو‌های امنیتی خاص ما برمی‌گردد لازم است. در حوادث تروریستی و ضدامنیتی قطعاً یکی از عوامل تضعیف بنیه دفاعی در واگذاری بودجه‌هاست، بنابراین در حوزه موشکی و امنیت داخلی بودجه ۹۸ باید دارای نگاه خاص باشد.

افزایش بودجه دفاعی لازمه تحقق امنیت پایدار

پیش از این علاءالدین بروجردی هم خواستار افزایش بودجه دفاعی کشور شده بود. او در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص ضرورت افزایش بودجه حوزه دفاعی و امنیتی در لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: اولویت اول برای بودجه نویسی به ویژه در شرایط کنونی و بعد از خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌هایی علیه ایران، مسئله امنیت پایدار باید باشد. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بودجه نیرو‌های مرزبانی، ناجا و نیرو‌های مسلح برای افزایش امنیت مرز‌های کشور باید تقویت شود، زیرا لازمه حفظ اقتدار و امنیت پایدار تخصیص بودجه مکفی است. ما به موجب افزایش بودجه می‌توانیم شرایط مناسب امنیتی را در جهت حفظ امنیت کل کشور ادامه دهیم، در لوایح بودجه سنواتی مرزبانی دارای ردیف است، اما توجه بیشتر برای دفاع از مرز‌های کشور لازم دارد.

وی تصریح کرد: بهتر است دولت در لایحه بودجه لازم را برای بخش دفاعی و امنیتی در نظر گیرد در غیر این صورت نمایندگان پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه خواهند کرد، البته کمیسیون امنیت ملی در مدت اخیر به موضوع بودجه بخش امنیتی و دفاعی پرداخته است.

لزوم اختصاص ردیف بودجه برای مرزبانی برخی از استان‌های کشور

جلال میرزایی، نماینده ایلام هم پیش از این در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص وضعیت بودجه مرز‌های کشور و ضرورت افزایش اعتبارات این حوزه در لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: در لایحه بودجه باید ردیف ویژه برای مرز‌های مشخصی از کشور ایجاد شود، در حال حاضر ۱۶ استان مرزی در کشور است که برخی از آن‌ها مرز دریایی با کشور‌های دیگر دارند، لذا از امنیت بیشتری برخوردارند، اما در برخی از مناطق، چون کردستان، سیستان و بلوچستان و تا حدودی آذربایجان غربی با مشکلات مرزی هر چند ماه یکبار مواجه هستیم. منابع استان‌ها و منابع کلی مرزبانی محدود است، بنابراین باید برای پایداری و تقویت امنیت مرز‌های این استان‌ها بودجه مضاعفی در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به امکانات لازم در این مرز‌ها جهت رفع خلأ‌های امنیتی باید در لایحه بودجه سال آتی مبلغی در نظر گرفته شود، لذا نهاد‌های نظارتی نیز باید کمبود‌ها و گزارش‌های موجود را بررسی کنند تا دولت طبق آن بودجه مورد نظر را در نظر گیرد و به مجلس پیشنهاد دهد. در برخی از این مناطق مشکل کمبود نیروی انسانی و در برخی قسمت‌ها با کمبود تجهیزات و امکانات مواجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به اینکه مبلغ این بخش زیاد به نظر نمی‌رسد، دولت توانایی تخصیص آن را خواهد داشت، البته کنترل و امنیت مرز‌های کشور از اهمیت بسیاری هم برخوردار است، بنابراین تخصیص این منابع ضروری است، زیرا برخی کشور‌ها و گروه‌های تروریستی از حفره‌ها و خلأ‌های موجود سوءاستفاده می‌کنند.

افزایش بودجه نظامی کشور‌های منطقه

دولت ترکیه سال گذشته مصوبه‌ای برای ترمیم بودجه نظامی این کشور داشت که طبق آن بودجه نظامی ترکیه به رقم ۳/۴۱ میلیارد لیره (۵/۱۱ میلیارد دلار) تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی رسید. بودجه وزارت دفاع ترکیه در آغاز این سال ۷/۲۸ میلیارد لیره (۸ میلیارد دلار) پیش بینی شده بود. پیش از آن، ناجی اقبال وزیر دارایی ترکیه با اشاره به افزایش هزینه‌های نظامی این کشور از افزایش برخی مالیات‌ها تا ۵۰ درصد خبر داده بود. به گفته وی ۲/۲ میلیارد دلار از درآمد افزایش مالیات‌ها به هزینه‌های نظامی اختصاص خواهد یافت. گفتنی است در بودجه سال ۲۰۱۷ ترکیه سهم بخش نظامی بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته بود تا بتواند پاسخگوی نیاز‌های امنیتی این کشور باشد.

تابستان سال جاری هم وزارت دارایی عربستان اعلام کرد بودجه نظامی این کشور در نیمه نخست سال میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ با رشد ۲/۳۴ درصدی به ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. در ادامه گزارش وزارت دارایی سعودی آمده است: هزینه‌های نظامی این کشور در سال گذشته میلادی تنها ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار (۸۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سعودی) بود. دولت سعودی ۵/۲۱ درصد از مجموع بودجه سال ۲۰۱۸ معادل ۵۶ میلیارد دلار (۲۱۰ میلیارد ریال سعودی) را به بخش نظامی اختصاص داده است. دولت امریکا هم در سال جاری بزرگ‌ترین بودجه دفاعی تاریخ خود را تجربه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار