کد خبر: 935237
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
عضو هيات علمي دانشگاه كاشان:
عضو هيات علمي دانشگاه كاشان به نقش تاثير گذار دانشگاه ها در اقتصاد دانش بنيان اشاره كرد و گفت: دانشگاه ها بايد به دانشگاه هاي كارآفرين تبديل شوند .

دكتر بهزاد سلطاني در نشست زنگ انديشگاه با موضوع دانشگاه كارآفرين اظهار داشت: ازمعيارهاي مهم در نظام رتبه بندي ، ميزان اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي است.

وي سياست وزارت علوم را توسعه كارآفريني، تجاري سازي و توليد ثروت ملي در دانشگاهها ذكر كرد و افزود: دانشگاه كارآفرين و موفق دانشگاهي است كه حول محور اقتصاد دانش بنيان، اقتصاد مبتني بر نوآوري، افزايش بهره وري و مبتني بر منابع حركت كند.

مديركل سابق پژوهشي وزارت علوم با اشاره به روند رو به رشد پژوهش در كشور گفت: امروز كشور از پژوهش مقاله محور عبور كرده و رتبه هاي خوبي را داشته اما بايد در آينده نگاهمان به جلو و توليد ثروت باشد تا تاثيرگذاري آن بر جامعه را شاهد باشيم.

وي با بيان اينكه اقتصاد ، حوزه هاي منابع انساني، توليد مالي و همه فضاهاي اجتماعي را شامل مي شود افزود: اقتصاد مبتني بر منابع از طريق فروش نفت و يا فروش معادن حاصل مي شود اما اقتصاد مبتني بر نوآوري ، از طريق فروش دانش و نوآوري به دست مي آيد.

وي به وجود سه هزار و 600 شركت دانش بنيان در كشور اشاره كرد و افزود: تعداد شركت هاي دانش بنيان تا 10 سال آينده بايد به بيش از 70 هزار شركت توسعه يابد.

دكتر سلطاني با بيان اينكه نوآوري تنها محدود به محصول نمي شود خاطر نشان كرد: نوآوري ،حركت خلاقانه اي است كه ايده، محصول، توليد و بازار را به سمت سودآوري و توسعه رشد دهد.

رئيس سابق صندوق نوآوري و شكوفايي كشور تاكيد كرد: در حال حاضر كشور در ابتداي راه بهره وري است و فضای زيادي براي رشد وجود دارد.

وي تعداد زياد دانش آموختگان دانشگاهي را از مزيت هاي ايران عنوان كرد و افزود: متاسفانه بزرگترين مزيت به بزرگترين تهديد تبديل شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه كاشان به نرخ بيكاري جوانان فارغ التحصل دانشگاهي اشاره كرد و گفت: نرخ بيكاري دانش آموختگان دانشگاهي 26 درصد است و 75 درصد بيكاران جامعه سن 15 تا 40 سال دارند.

وي خاطر نشان كرد: حدود سه تا پنج ميليون بيكار در جامعه است و هر سال حدود 2/1 ميليون نفر به تعداد بيكاران اضافه مي شود.

دكتر سلطاني نقش دانشگاه ها را در رشد اقتصادي كشور حايز اهميت دانست و گفت: دانشگاه ها بايد به گونه اي عمل كنند كه بتوانند زمينه اشتغال جوانان فارغ التحصيل را فراهم كند .

وي به روند رو به رشد توسعه فناوري در حوزه مجازي اشاره كرد و افزود: موج فناوري در كشور شروع شده و دانشگاه در دستيابي به تكنولوژي هاي جديد نقش دارد.

وي با بيان اينكه دانشگاه ها به دانشگاه هاي نسل اول دوم، سوم و چهارم تقسيم شده اند خاطر نشان كرد: هدف كلان دانشگاه هاي نسل اول: آموزش، نسل دوم: آموزش و پژوهش ونسل سوم و چهارم : آموزش، پژوهش و كارآفريني است.

عضو هيات علمي دانشگاه كاشان لازمه دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم را خلق ارزش افزوده ، مديران حرفه اي و علوم مدرن بين رشته اي عنوان كرد و افزود: وظيفه دانشگاه هاي نسل چهارم اين است كه بتواند جامعه را هدايت و بر سطح كلان جامعه تاثيرگذار باشد.

وي بابيان اينكه كارآفريني تنها شامل رشته هاي مهندسي نيست بلكه رشته هاي علوم انساني را نيز شامل مي شود تاكيد كرد: اگر دانشجو بخواهد كارآفرين باشد بايد خوشبين، ريسك پذير، شكارچي فرصت ها، متمركز روي هدف ، موفقيت محور و داراي روحيه كار و پشتكار، ارتباطات قوي، صبر و تحمل در برابر شكست و خلاق و شجاع باشد.

دكتر سلطاني ايجاد شركت هاي دانش بنيان در دانشگاه ها را لازم دانست و افزود: دانشگاه ها مي توانند توسط فارغ التحصيلان خود شركت ايجاد كنندو خلق ايده و ثروت نمايند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر