کد خبر: 931708
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
قیر‌های دولتی سر از خارج در می‌آورند!
مهدي فتحي مقدم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، بسیاری انتظار دارند از ظرفیت‌های داخلی برای خنثی یا کم اثر کردن تحریم‌ها استفاده کنیم که نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده با هدف رونق تولید و اشتغال یکی از آنهاست.
به گزارش «جوان»، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهمنامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار در سازمان برنامه و بودجه افزود: با امضای این تفاهمنامه، بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی خواهد شد و زمینه نوسازی ۱۰۰ هزار واحد دیگر نیز بر اساس تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ فراهم است.
وی ادامه داد: همچنین پروژه نوسازی ۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز در کنار این برنامه آغاز می‌شود.
این اظهارات نوبخت در حالی در حضور آخوندی بیان شد که آخوندی در نامه خود مهم‌ترین دلیل اختلاف وی با رئیس‌جمهور را بافت‌های فرسوده اعلام کرده بود. نوبخت بیان کرد: برای ۳ هزار میلیارد تومان در یک «ردیف بودجه» مجوز گرفتیم که اجازه استفاده از ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی که معادل ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است به آن اضافه می‌شود.
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها استفاده شود، افزود: معادل ریالی یک میلیارد دلار نیز از شورای اقتصاد برای ایمنی بخشی به تولید و بافت فرسوده مجوز گرفتیم. وی اضافه کرد: همچنین می‌توانیم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر از ظرفیت تبصره ۱۴ استفاده کنیم.
قیر فعالیت‌های عمرانی سر از خارج در می‌آورد!
همچنین محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم افزود: مجلس شورای اسلامی برای سرعت بخشیدن اجرای طرح‌های عمرانی همواره در تبصره‌های قانون بودجه اجازه می‌داد که ۳ یا ۴ میلیون تن قیر در اختیار طرح‌های عمرانی قرار گیرد.
وی اظهار داشت:، اما گزارش‌ها حاکی از آن بود که از این تخصیص قیر به پیمانکاران در طرح‌ها کمتر استفاده می‌شد، به طوری که سرنخ آن‌ها را در خروج قیر از کشور شاهد بودیم. با این وجود به دلیل اینکه واگذاری قیر قانونی است، وزارت نفت آن را اجرا می‌کرد که نوعی رانت تلقی می‌شود.
نوبخت با بیان اینکه استفاده از قیر به عنوان بخشی از منابع اعتباری که به پیمانکاران می‌دهیم درست نیست، گفت: به جای اینکه قیر را به جای اعتبارات در اختیار پیمانکاران قرار دهیم، می‌توانیم اجازه دهیم این قیر را شرکت‌های مرتبط از طریق وزارت نفت صادر کنند و درآمد حاصل از آن را به طرح‌های عمرانی به صورت ریالی کمک کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در بودجه ۹۸ سعی می‌کنیم برای پیشرفت طرح‌های عمرانی و جلوگیری از آثار سوء این موضوع، وزارت نفت قیر را صادر کند و پول آن به صورت نقدی در اختیار طرح‌ها قرار گیرد. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: اینکه ۴۰ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، خیلی تکان‌دهنده است و رئیس‌جمهوری نیز به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشتند. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور از همه دستگاه‌ها خواست زمین‌های دولتی را در اختیار این طرح قرار دهند و رقم‌های خوبی نیز در بودجه در نظر گرفته شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار