کد خبر: 930681
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
شاعر آیینی معاصر کشورمان:
شاعر آیینی معاصر کشورمان گفت: شعر اعتراض ریشه در عاشورا دارد و کسی را که می‌گوید من ژن خاص دارم مورد تمسخر قرار می‌دهد، چون دانشجویی که آمریکا خواهان اوست و در محیط بازار کار اختراع و حرفی برای گفتن دارد او ژن برتر است نه کسی که از موقعیت پدرش سوء استفاده کرده و فکر می‌کند که آدم برتری است.

علیرضا قزوه در حاشیه هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار جوان اظهار کرد: خدمتی که اهل سنت به شعر عاشورایی و شعر امام حسین(ع) کرده است کمتر از شعر شاعران شیعه نیست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که ما در گستره هزاروصد سال شعر فارسی را نگاه می‌کنیم چهره‌های شاخصی از شاعران اهل سنت می‌بینیم که اینها در روزگار سختی از شعر عاشورایی دفاع کرده‌اند خیلی از این شاعران داریم و این را به عنوان میراث به ما رسانیده‌اند.

این شاعر آیینی کشور گفت: با نگاهی به دوره صفویه که شیعیان بر کشور حاکم و شاعران شیعه هم زیاد بودند اما این میراث را شاعران اهل سنت به دست شیعیان رسانیده که بزرگترین خدمت را به شعر عاشورایی توسط شاعران اهل تسنن از جمله بیدل دهلوی صورت گرفته است.

قزوه با بیان اینکه هنگامی که از شعر عاشورایی سخن می‌گوییم نباید تصور کرد که فقط میراث ما شیعیان است، افزود: حتی شعر عاشورا در سرزمین‌ها و ادبیات‌های دیگری مثل هندوها ریشه دارد، چراکه شاعران هندو که مسلمان هم نیستند در وصف خاندان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار شعر سروده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ایام راهپیمایی اربعین که در پیش است، اذعان کرد: این راهپیمایی زمانی عظمتش دوچندان می‌شود و به هدف واقعی می‌رسد که ما در کنار شیعیان، اهل تسنن را ببینیم.

این شاعر برجسته آیینی کشور عنوان کرد: ما از حضور بزرگواران اهل سنت در راهپیمایی اربعین بسیار خرسند شده و قدردانی می کنیم، وظیفه ما برخورد احترام‌آمیز به این عزیزان است.

قزوه تاکید کرد: در اربعین حسینی باید مواظب کسانی باشیم که هر ساله به بزرگان اسلام توهین می‌کنند، تمام ادیان الهی، مسیحیان، بوداییان، یهودیان و هندوها در این راهپیمایی بزرگ هر ساله شرکت کرده‌اند لذا ما باید دست آنان را ببوسیم که امام حسین(ع) را به عنوان الگوی بشریت قبول دارند.

قزوه یادآور شد: ما زمانی به آرمان قدس می‌رسیم که راه کربلا را رفته باشیم که پیش‌شرط این مهم وحدت ادیان است.

وی حضور هر چه بیشتر اهل سنت در راهپیمایی اربعین را ضروری دانست و گفت: خدمتی که اهل سنت به شعر عاشورایی کرده، کمتر از خدمت اهل تشیع نیست لذا قدردانی از اهل سنت و بیرون کردن کسانی که رفتار توهین‌آمیز را دارند، وظیفه خطیر ما است.

وی ادامه داد: امام حسین بشریت را نجات داده و هندی‌ها، مسیحیان و بوداییها را مرید خود کرده است لذا امسال اربعین باید صحنه نمایش این بزرگان باشد.

قزوه با بیان اینکه امام حسین(ع) امروز بشریت را نجات داده است، افزود: همچنان که شیعه اختلاف برانگیز و افراطی داریم در اهل سنت هم افراد افراطی وجود دارد ولی اهل سنت سرزمین ما بهترین‌های اهل سنت هستند.

وی در جو‌اب این سوال که چرا شعر عاشورایی اهل سنت در جامعه شناخته شده نیست، گفت: شخصیتی مثل شاهرخ اورامی که شعر شاعران اهل سنت در مدح امام رضا را به صورت کتاب چاپ کرده است و دیگر محققان و شاعران کردستان همچون شیخ رضا طالبانی، ملاپریشان اورامی و ابراهیم ستوده را معرفی کرد.

این شاعر آیینی در ادامه اظهار داشت: سرزمین کردستان انسان‌های اندیشمند، موحد و پاک زیادی دارد، مردم این منطقه امام حسین را بیشتر از شیعیان دوست دارند این موارد را باید گفت و برای مردم معنی کرد.

قزوه در ادامه اظهار کرد: شعر اعتراض ریشه در ادبیات فارسی دارد و تعداد زیادی از شاعران تو این فضا شعر گفته‌اند و در این زمینه انقلابی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز تعداد زیادی رساله‌های دانشگاهی در خصوص شعر اعتراض چاپ شده و شاعران متعددی شعر اعتراض را سروده‌اند.

وی به خاصیت شعر طنز و اعتراض گریزی زد و گفت: شعر اعتراض کسی را که می‌گوید من ژن خاص دارم مورد تمسخر قرار می‌دهد، چون دانشجویی که آمریکا خواهان اوست و در محیط بازار کار اختراع و حرفی برای گفتن دارد او ژن برتر است نه کسی که از موقعیت پدرش سوء استفاده کرده و فکر می‌کند که آدم برتری است.

این شاعر برجسته کشور تاکید کرد: خاصیت شعر اعتراض برخورد با افراد سوءاستفاده‌گر است و کسانی که پول مردم را خورده و بی‌احترامی می‌کنند با اشعار و کلمات خود عمل آنها را رد کرده و به باد تمسخر می‌گیرد.

قزوه در پایان با بیان اینکه شعر اعتراض ریشه در عاشورا دارد خاطرنشان کرد: امام حسین یزید را نابود و کسانی که طالب دنیا بودن رسوا کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر