کد خبر: 927518
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
دومین ملاقات رهبران دو کره انجام شد؛ مذاکراتی که رئیس‌جمهور کره جنوبی آن را فراتر از آن چیزی تعبیر کرده که در بیانیه رسمی مشترک آمده است. مون جائه این گفته که رهبر کره شمالی خواهان این است که قبل از غیر اتمی شدن کشورش، امریکا در بیانیه‌ای جنگ دو کره را پایان‌یافته قلمداد کند، موضوعی که می‌تواند درخواست برای خروج نظامیان امریکایی از کره جنوبی را به همراه داشته باشد.
به گزارش «جوان»، مون جائه این، رئیس جمهور کره‌جنوبی که برای سفری سه روزه و دیدار با رهبر کره شمالی به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، عصر پنج‌شنبه به سفر خود پایان داد و مذاکراتش با کیم جونگ اون، رهبر همسایه شمالی را گامی در راستای پیشبرد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ دانست. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در این ملاقات «بار‌ها و بار‌ها بر تعهد خود برای غیر اتمی کردن (شبه جزیره کره) تأکید کرده است.»‌رئیس‌جمهور کره جنوبی می‌گوید که خواستار غیر اتمی شدن کامل در سریع‌ترین زمان ممکن و تمرکز روی توسعه اقتصادی است. با این حال، مون گفته که رهبر کره شمالی خواهان این است که قبل از غیر اتمی شدن، یک بیانیه مشترک صادر و جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ دو کره پایان یافته قلمداد شود.»
نیویورک تایمز می‌گوید که تحلیلگران امریکایی نگرانند که چنین اعلامیه‌ای زمینه‌ای فراهم خواهد کرده که رهبر کره شمالی خواهان این شود که امریکا ۲۸۵۰۰ نیروی خود را از کره جنوبی خارج کند، در حالی که همچنان کشوری اتمی محسوب می‌شود. البته رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته که با موضع همتای شمالی خود موافق است، زیرا به گفته او چنین بیانیه‌ای صرفاً «یک بیانیه سیاسی» خواهد بود و تغییری در ترتیبات حضور نیرو‌های امریکایی در کره جنوبی به وجود نخواهد آورد. به گزارش اسپوتنیک، دو کره در نشست رهبران‌شان که در پیونگ‌یانگ برگزار شد، بیانیه‌ای مشترک درباره منع استفاده از سلاح هسته‌ای، تهدید جنگ و ایجاد اعتماد صادر کردند. وزارت دفاع کره‌شمالی و جنوبی نیز توافقنامه نظامی به امضا رساندند. مون جائه این، رئیس جمهور کره‌جنوبی پس از بازگشت گفت، رهبر کره‌شمالی منتظر است تا مایک پمپئو هر چه سریعتر به کره‌شمالی برود و زمان نشست دوم میان رهبران امریکا و کره‌شمالی تعیین شود. او همچنین به خبرنگاران گفت که حامل نامه‌ای دست‌نویس از جانب کیم جونگ اون برای ترامپ است که احتمال می‌رود در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی در هفته آینده به ترامپ تحویل داده شود. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت، مذاکراتش با رهبر کره‌شمالی فراتر از آنچه بود که در بیانیه رسمی مشترک آمده بود و بنا دارد که جزئیات این دیدار را در سفر به نیویورک به اطلاع ترامپ برساند. رهبر کره‌شمالی پس از دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در پیونگ‌یانگ به او دو تن قارچ گرانقیمت ویژه موسوم به «قارچ کاج» هدیه داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار