کد خبر: 927515
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
هادی محمدی
استان ادلب و پاکسازی تروریست‌های القاعده قبل از اینکه یک نقطه پایانی در بحران سوریه باشد، یک مرحله راهبردی برای روس‌هاست، چراکه به لحاظ نظامی، پیچیده‌تر از حلب شرقی و یا مناطق جنوبی سوریه نیست و هیاهوی مسائل انسانی نیز یک ابزار و مانع‌تراشی برای ممانعت و یا تأخیر در عملیات ادلب است. از نگاه حامیان غربی – صهیونیستی، پایان ادلب و تروریست‌های پنهان شده در آن، یک شکست نظامی صرف نیست بلکه ریشه‌دار شدن و استحکام یافتن حضور و نفوذ روسیه در سوریه و شرق مدیترانه است که موازنه قدرت جدیدی به نفع روسیه تولید می‌کند؛ لذا با اینکه یک هیئت امریکایی با روس‌ها در مورد ادلب و تنف مذاکره کرده و نتایجی به دست آوردند، دو سطح چالش‌ساز برای توافقات سوچی بین پوتین و اردوغان طراحی و اجرا کرده‌اند. اگر توافق روس‌ها و امریکایی‌ها که مقرر شد تا تروریست‌های تنف به ادلب منتقل شده و امریکا نیز این منطقه را ترک کند را یک گام امریکایی برای کاهش هزینه‌های احتمالی تلقی کنیم، امریکایی‌ها با هماهنگ کردن رژیم صهیونیستی و فرانسه برای بر هم زدن توافق سوچی، مأموریت تحقیر روسیه در قوی‌ترین نقطه حضورش در سوریه را عهده‌دار شدند و در سطح دوم چالش‌سازی، تمامی تروریست‌های افراطی و معتدل در واکنش به توافق سوچی در ادلب، بر طبل جنگ می‌زنند و مخالفت خود را با خلع سلاح ۲۰ کیلومتری و یا حل و فصل و آشتی تا دو ماه دیگر را صریحاً اعلام کرده‌اند. ترکیه هم از یک سو با تمامی این گروه‌ها مراوده عمیق دارد و قصد درگیر شدن با آن‌ها را ندارد و از سوی دیگر با استقرار پیاده و زرهی ارتش ترکیه در ادلب بر پیچیدگی اقدام نظامی برای پاکسازی تروریست‌ها افزوده است.
معنای نظامی و امنیتی این شرایط آن است که هم برای اجرای عملیات در ادلب چالش‌سازی شود و هم روسیه و اقتدار آن توسط شرکای امریکا، یعنی فرانسه و رژیم صهیونیستی با تحقیر و چالش رو‌به‌رو شود. اگرچه روس‌ها در قبال سقوط هواپیمای نظامی خود توسط ترکیه واکنش مقتدرانه و حکیمانه نشان دادند، ولی باید دید روس‌ها و شخص پوتین در مقابل اقدام نظامی صهیونیست‌ها در لاذقیه و نقش‌آفرینی فرانسه و رژیم صهیونیستی در ساقط شدن هواپیمای شناسایی روسی چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.
عدم واکنش به صهیونیست‌ها، یعنی اینکه اهداف راهبردی روسیه در سوریه و حمایت از دولت قانونی سوریه، متزلزل و سست خواهد شد و روس‌ها را در اولین گام فراسرزمینی خود با چالش حیثیتی روبه‌رو می‌کند.
ترکیه ضمن اینکه قادر نیست توافقات و تعهدات در آستانه و سوچی را به اجرا بگذارد، تمایلی هم ندارد بلکه بیشتر به دنبال پیچیده‌تر کردن اوضاع در ادلب و امتیاز‌خواهی از دو طرف بحران است. تمامی گروه‌های مسلح و تروریست در ادلب اعلام کرده‌اند که به توافق سوچی پایبندی ندارند؛ لذا فرصت داده شده در توافق سوچی به ترکیه، یک آزمون جدید برای اردوغان و یک آزمون حیثیتی برای روس‌هاست که از یک‌سو به صهیونیست‌ها و فرانسه پاسخ دهند و از سوی دیگر برای یکسره‌سازی در ادلب آماده شوند.
محور مقاومت به زودی در مورد مهار هواپیما‌های صهیونیست تدابیر متحد خود را به اجرا می‌گذارد، ولی منتظر است تا شاهد واکنش روس‌ها به تحقیر صهیونیست‌ها و دفاع از حیثیت و اهداف راهبردی آن‌ها در سوریه باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
اردوغان از گذشته درس نگرفته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار