کد خبر: 927496
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
۲۱‌نفر کشته و ۲۶‌نفر مجروح می‌تواند آمار قربانیان یکی از عملیات‌های جنگی باشد، اما این آمار متعلق است به تصادف آتشین تانکر حامل سوخت با اتوبوس مسافربری در جاده بادرود به نطنز در استان اصفهان که شامگاه دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد.
حسین فصیحی
۲۱‌نفر کشته و ۲۶‌نفر مجروح می‌تواند آمار قربانیان یکی از عملیات‌های جنگی باشد، اما این آمار متعلق است به تصادف آتشین تانکر حامل سوخت با اتوبوس مسافربری در جاده بادرود به نطنز در استان اصفهان که شامگاه دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد.
مطابق رویه‌ای که در کشور جریان دارد خانواده‌های داغدار، پیام‌های تسلیت بسیاری را از سوی مقام‌های رسمی و غیررسمی دریافت می‌کنند. اعلام عزای عمومی، تشکیل پرونده قضایی و دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده از تشریفات قانونی است که تاکنون برای کاهش آلام جامعه صورت گرفته، اما نه تنها مانع از وقوع حوادث مشابه نشده بلکه به فراوانی کشته‌های جاده‌ای هم اضافه کرده است شاهد مثال اینکه بعید است در کشور بتوان فردی را پیدا کرد که عضوی از خانواده خود یا بستگانش در جریان این سوانح به کام مرگ نرفته باشد. اگر هم نیاز به آمار رسمی باشد سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است شهریور‌سال‌۹۵ در جاده‌های کشور ۱۲۵۴‌نفر قربانی سوانح رانندگی شدند. این آمار در شهریور‌سال‌۹۶ به ۱۷۵۶‌نفر رسید.
حادثه مشابه آن‌چه هفته گذشته رخ داد، بیستم‌تیرماه امسال هم در شهرستان سنندج اتفاق افتاد که درجریان آن تصادف تانکر حامل سوخت با اتوبوس مسافربری مقابل پایانه مسافربری این شهر ۱۱‌کشته برجای گذاشت. علت وقوع حادثه پارگی شیلنگ ترمز تانکر اعلام شد. د ر این حاد ثه رانند ه و کمک رانند ه اتوبوس زند ه ماند ند، اما رانند ه تانکر جانش را از دست داد. این حادثه دو سال تعلیق از کار برای راننده اتوبوس، سه‌ماه تعلیق از کار شرکت مسافربری و یکسال تعلیق از کار برای شرکت حمل و نقل بین‌المللی به عنوان مالک کامیون حامل سوخت را به همراه داشت.
برخورد با متخلفان و مجازات آن‌ها رویه‌ای قانونی است که بعد از وقوع هر حادثه باید دنبال شود، اما این روند باید در قانون‌پذیری شرکت‌های حمل و نقل، رفع مناطق حادثه‌خیز و احترام رانندگان به قانون محسوس باشد که باید یک مشاهده عینی ساده می‌توان به نفی آن پی برد بنابراین تا زمانی که رویه بر عدم قانون‌پذیری استوار باشد باید منتظر رسیدن اخبار ناگوار از جاده‌های کشور بود.
جزئیات تصادف آتشین
تا این جای کار راننده تانکر، مقصر حادثه تصادف آزادراه نطنز به بادرود شناخته شده است و در بازداشت به سر می‌برد. سردار حمیدی، رئیس پلیس‌راه علت حادثه را تغییر مسیر ناگهانی تانکر حمل سوخت اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه اتوبوس از تهران به سمت کرمان و تریلی از اراک به سمت یزد در حال تردد بوده که دچار این حادثه شدند، افزود: برخورد این دو وسیله از پهلو و به صورت هم مسیر بوده است که بر این اساس احتمالاً تغییر جهت ناگهانی تریلی و قرارگیری در مسیر اتوبوس علت حادثه بوده است.
طبق بررسی‌های انجام شده تانکر حمل سوخت باید دو راننده داشته باشد که متأسفانه کوتاهی صورت گرفته و از راننده کمکی برخوردار نبوده است. در این حادثه مرگبار که حدود ساعت‌۲۳:۳۰ شامگاه دوشنبه اتفاق افتاد ۱۹‌نفر از مسافران در دم جان باختند و ۲۷‌نفر هم که مجروح و به بیمارستان‌های شهر‌های اطراف منتقل شدند. شدت سوختگی بسیاری از مسافران به حدی بود که قابل شناسایی نبودند. از میان پنج‌مصدوم هم که وضعیت وخیمی داشتند نیز دو نفر در بیمارستان سوانح سوختگی جان خود را از دست دادند. هر چند پلیس و امدادگران لحظاتی بعد از حادثه در محل حاضر شدند و شروع به امدادرسانی کردند، اما مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرده که تانکر سوخت تا ساعت ۸‌صبح روز سه‌شنبه در حال سوختن بود. وی همچنین گفت: سازمان حمل و نقل تعداد مسافران را ۳۶‌نفر عنوان کرده است، ولی این اتوبوس در بین راه نیز مسافر سوار کرده‌است بنابراین آمار نهایی سرنشینان کامل و اطمینان دقیقی به آمار مبدأ مسافران نیست.
حادثه‌ای که به خیر گذشت
شامگاه پنج‌شنبه هم یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور همدان به تهران طعمه آتش شد و به طور کامل سوخت که خوشبختانه به مسافران آسیب نرسید.
سرهنگ رضا عزیزی، رئیس پلیس راه استان همدان گفت: راننده خودرو، مسافران را از کرمانشاه به مقصد کرج سوار کرده بود که در فاصله یک کیلومتری پاسگاه پلیس راه جاده همدان‌- تهران دچار حریق شد. راننده اتوبوس متوجه حریق خودرو شد و مسافران را از خودرو پیاده می‌کند بنابراین هیچ یک از سرنشینان آسیبی نمی‌بینند. وی ادامه داد: تیم گشتی پلیس‌راه که پشت سر این خودرو در حال تردد بود متوجه حریق شد و با استفاده از دوکپسول اقدام به مهار حریق می‌کند، اما تلاش عوامل گشتی برای خاموش کردن آتش بی‌نتیجه ماند و تا زمان رسیدن تیم آتش‌نشانی، خودرو به طور کامل در آتش می‌سوزد. وی گفت: علت حادثه در دست بررسی است.
چند حادثه دیگر
تصادف بامدادی سه‌خودروی پراید در محور زنجان به بیجار پنج‌کشته برجای گذاشت. این حادثه ساعت‌۵ صبح دیروز اتفاق افتاد که علت آن خستگی و خواب‌آلودگی راننده یکی از خودرو‌ها اعلام شد. دو نفر هم در جریان حادثه مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین چهار‌عضو یک خانواده در واژگونی پراید در شهرستان سرپل ذهاب جانشان را از دست دادند. این حادثه صبح دیروز به علت خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتفاق افتاد. در جریان واژگونی یک خودروی پژو‌پارس که عصر روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد سه‌نفر جان باختند. این حادثه در آزادراه کرج-قزوین اتفاق افتاد و دو نفر هم مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار