کد خبر: 926546
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
پژوهشگران موفق شدند برای نخستین بار با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، گامی به سوی ابداع «چشم بیونیک» بردارند. این کشف گام مهمی به سمت خلق «چشم بیونیکی» است که می‌تواند روزی به افراد نابینا برای دیدن و به افراد کم بینا برای بهتر دیدن کمک کند.
مترجم: رضا محمدی
پژوهشگران موفق شدند برای نخستین بار با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، گامی به سوی ابداع «چشم بیونیک» بردارند. این کشف گام مهمی به سمت خلق «چشم بیونیکی» است که می‌تواند روزی به افراد نابینا برای دیدن و به افراد کم بینا برای بهتر دیدن کمک کند. گروهی از پژوهشگران برای نخستین بار، گیرنده‌های نوری را به صورت کاملاً سه‌بعدی روی یک سطح نیم‌کره‌ای چاپ کرده‌اند. پژوهشگران، کار خود را با یک شیشه نیم‌کره‌ای آغاز کردند تا چگونگی غلبه بر چالش چاپ تجهیزات الکتریکی روی یک سطح منحنی را نشان دهند.
ماچیل ماپین دانشیار دانشگاه رشته مهندسی مکانیک می‌گوید: «چشم‌های بیونیکی معمولاً به عنوان یک موضوع علمی- تخیلی تصور می‌شد، اما در حال حاضر با استفاده از پرینتر سه‌بعدی چندماده‌ای از همیشه به آن نزدیک‌تر هستیم. محققان با یک گنبد شیشه‌ای نیمکره‌ای شروع کردند تا نشان دهند می‌توانند بر چالش‌های چاپ الکترونیک بر سطح منحنی فائق آیند. با استفاده از پرینتر سه‌بعدی سفارشی ساخته شده، با جوهر پایه ذرات نقره شروع کردند. جوهر ریخته شده در محل باقی ماند و به جای اینکه روی سطح منحنی بلغزد به صورت یکنواخت خشک شد. سپس محققان با استفاده از مواد پلیمری نیمه‌هادی که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، دیود‌های نوری را پرینت کردند. کل این فرآیند یک ساعت به طول انجامید.
ماچیل ماپین می‌گوید که غافلگیرکننده‌ترین بخش این فرآیند راندمان ۲۵ درصدی در تبدیل نور به الکتریسیته است که با استفاده از نیمه‌هادی‌های چاپ سه‌بعدی کامل به دست آمد. ما راهی طولانی تا امکان چاپ متداول و قابل اعتماد قطعات الکترونیکی داریم، اما نیمه‌هادی‌های پرینت سه‌بعدی ما در حال حاضر نشان می‌دهند که می‌توانند رقیب بالقوه‌ای برای وسایل نیمه‌هادی تولید شده در کارخانه‌ها باشند. به‌علاوه به‌راحتی می‌توانیم یک وسیله نیمه‌هادی بر سطح منحنی پرینت کنیم، اما آن‌ها نمی‌توانند.
ماچیل ماپین و تیمش برای یکپارچه‌سازی پرینت سه‌بعدی، الکترونیک و بیولوژی در یک چارچوب، شناخته شده هستند. آن‌ها چند سال پیش برای پرینت «گوش بیونیکی» توجه جهانی را به خود جلب کرده بودند. از آن زمان اندام‌های مصنوعی شبه‌واقعی پرینت سه‌بعدی شده را برای مقاصد جراحی، پوشش الکترونیکی که می‌تواند به عنوان «پوست بیونیکی» استفاده شود، الکترونیک‌هایی که مستقیماً برای دست متحرک کاربرد دارند و سلول‌ها و مفاصلی که می‌توانند به افراد با جراحات نخاعی کمک کنند تا برخی از حرکات را بازیابی کنند، عرضه کرده‌اند. گام‌های بعدی برای تولید نمونه اولیه با تعداد بیشتری از گیرنده‌های نوری و با کارایی بالاتر خواهد بود. همچنین می‌خواهند راهی بیابند تا روی ماده نیمکره‌ای نرم پرینت کنند تا بتواند در چشم واقعی کاشته شود. پژوهشگران قصد دارند راهی برای چاپ سه‌بعدی روی مواد نرم نیم‌کره‌ای پیدا کنند تا آن‌ها را به‌راحتی در چشم واقعی به کار ببرند.
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر