عبدالرسول عمادی در جلسه مشترک شورای معاونان ادارهکل، مدیران و روسای آموزش و پرورش و نواحی مناطق آذربایجانشرقی با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور چالش بزرگی است، اظهار کرد: سختیها در نظام آموزشی همیشه بوده و ما مرد مقابله با این سختیها هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود نیروی انسانی که مشکل اصلی سیستم است، گفت: طبق آیات الهی خداوند فرموده است که «آیا فکر کردهاید که رها شده و امتحان نمیشوید»، خداوند مدام انسان را مورد امتحان قرار داده تا صداقت و راستی و کذب و دروغ از هم تمیز داده شوند.
وی خاطرنشان کرد: ارزشیابی چندین سطح در آموزش و پرورش دارد که یک مورد آن ارزشیابی دانشآموز از خود برای بصیرتیابی است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با تاکید به اینکه آگاهی یکی از رمزهای جهان و هستی است، گفت: ارزشیابی انسان از خود یک شاخصه بسیار مهم در هستی است و باید دانشآموز، معلم، پزشک، مدیرکل و غیره همیشه خود را ارزیابی کنند.
وی ادامه داد: ارزشیابی معلم از دانشآموز برای پیشرفت تحصیلی دیگر مورد آموزش و پرورش است که ادوار مختلفی را گذرانده است.
عمادی با اشاره به اینکه کشاورزی بخش اول زندگی بشریت است، گفت: تصور ما از تصور سنتی همانند کشاورزی بود و مانند آن یک زمان کشت و در یک مدت زمان معین برداشت صورت میگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: ارزشیابی در سرفصلهای جدید جدا از تعریف گذشته است و فرآیند یاددهی و یادگیری به صورت توام است.
وی ادامه داد: معتقدیم یاددهی زمانی اتفاق میافتد که همزمان باشد و همانند رابطه خرید و فروش است و تا زمانی که پول به فروشنده داده نشود، عملیات خرید انجام نمیگیرد و به عبارت دیگر دو روی یک سکه است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با تاکید به اینکه ارزشیابی در ذات فرآیند یاددهی و یادگیری است، گفت: برای تحکیم ارزشیابی، مراحل و گونههای مختلف از جمله ارزشیابی آغازین، مستمر، تکمیلی و تجمعی پایانی فصلی و غیره طی میشود.
وی ادامه داد: یکی از اصلیترین امتحانات را میتوان امتحانات نهایی دانست و این امتحانات دو کارکرد مهم دارد.
عمادی، با اشاره به کارکرد مهم امتحانات نهایی توضیح داد: اولین کارکرد اخذ دیپلم واحد در سراسر کشور و کارکرد دوم تاثیر نمرات آن در کنکور است ولی یک کارکرد پنهانی دیگر برای ارزیابی کارکرد ادارهکل استانها نیز دارد که طبق آن میتوان گفت که تنها شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش استان در مقایسه با خود و مقایسه مدرسه با مدرسه، ناحیه به ناحیه و غیره است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: سه سطح از سطوح ارزشیابی در کلاسهاست به طوریکه ارزشیابی دانشآموز از خود، معلم از دانشآموز و مدرسه از معلم مرتبط با مدرسه است.
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی 6و سه، سه که پایه دوازدهم استقرار شده است هنوز عناوین دروس امتحانات نهایی برای تصویب نشده و بحثهای مختلفی وجود دارد، گفت: معلوم نیست در پایه دوازدهم کدام دروس نهایی خواهد شد و هنوز در شورای عالی مشخص نشده است و انتطار میرود تا مهرماه شورای عالی مصوبهای در این رابطه داشته باشد.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: در شاخه فنی و حرفهای طبق نظام تعیین شده احتمالاً اصلاً درس نهایی نخواهیم داشت و دانشآموزان مستقیم به موسسات رفته و مدرک کاردانی دریافت خواهند کرد.
وی ابراز کرد: نظر دیگر به اینگونه است که در پایه نظری چندین درس را نهایی کرده که جدول آن تعیین شده و البته نظریهها و طرحهای متفاوت دیگری نیز مطرح شده است.
عمادی با بیان اینکه در نظام جدید نزدیک بودن کنکور با امتحانات نهایی یکی از چالشهای ماست، گفت: یک هماهنگی با سازمان سنجش انجام گرفته تا کنکور در دهه دوم تیرماه برگزار شود.
وی با اشاره به بحث اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تاثیر ۳۰ درصدی آن توضیح داد: طبق قانون برای رشتههایی که متقاضی زیاد دارد، باید علاوه بر آزمون عمومی و اختصاصی، سوابق تحصیلی تیز ایجاد شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشتههای تجربی سه زیررشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارد که در سراسر ایران رقابت شدید داشته و متقاضی زیاد دارد.
وی در ادامه بیان کرد: نخبگان معتقدند که تاثیر سوابق تحصیلی قدرت رقابت را از آنها میگیرد.
عمادی خاطرنشان کرد: ما خوشحال میشویم که در امتحانات نهایی تعداد زیادی از افراد معدل بالا و ۲۰ داشته باشند ولی سازمان سنجش یک قانون تاثیر سوابق را ایجاد کرده که چالشی بزرگ محسوب میشود.