کد خبر: 918019
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
دمشق آماده نبرد در ادلب
براساس توافق برای آزادی کامل ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه در حومه ادلب و بقیه ربوده‌شدگان در این مناطق 90 دستگاه اتوبوس دیروز جمعه برای انتقال ساکنان وارد این دو شهرک شدند. نخستین سری از اتوبوس‌ها که تعدادشان ۶۰ دستگاه اتوبوس می‌شد روز پنج شنبه وارد الفوعه و کفریا شدند تا ساکنان این دو شهرک غالباً شیعه‌نشین را از آنجا خارج کنند.
جوان آنلاین: براساس توافق برای آزادی کامل ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه در حومه ادلب و بقیه ربوده‌شدگان در این مناطق 90 دستگاه اتوبوس دیروز جمعه برای انتقال ساکنان وارد این دو شهرک شدند. نخستین سری از اتوبوس‌ها که تعدادشان ۶۰ دستگاه اتوبوس می‌شد روز پنج شنبه وارد الفوعه و کفریا شدند تا ساکنان این دو شهرک غالباً شیعه‌نشین را از آنجا خارج کنند.

این اتوبوس‌ها از طریق گذرگاه الصواغیه وارد شدند درحالی سری دوم اتوبوس‌ها نیز که شامل ۳۰ اتوبوس دیگر بود از گذرگاه العیس در حومه جنوبی حلب عبور کرده و وارد دو شهرک شده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اخباری را مبنی بر اینکه هزاران تن از ساکنان دوشهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه که از سال‌ها پیش در محاصره بودند، آزاد می‌شوند منتشر کرد. به گفته خبرنگار سانا، این توافق منجر به آزادی هزاران تن از ساکنان این دو شهرک به اضافه بقیه ربوده‌شدگان روستای اشتبرق واقع در منطقه جسر الشغور در غرب ادلب می‌شد. اکثر ساکنان روستای اشتبرق علوی هستند. المیادین هم گزارش داد، روند خروج ساکنان تا ۴۸ ساعت آینده طول خواهد کشید.  ساکنان کفریا و الفوعه از اوت ۲۰۱۵ از سوی شورشیان که بر ادلب مسلط هستند، در محاصره بوده و همواره مورد حمله قرار گرفته‌اند. طبق توافقات قبلی هزاران تن از ساکنان این دو شهرک آزاد شده‌اند که یکی از آن توافقات مربوط به زمان آزادسازی شهر حلب و خروج تروریست‌ها بود. از سال ۲۰۱۵ توافق برای خروج ساکنان این دو شهرک در چند مرحله انجام شده، در این راستا در آوریل ۲۰۱۷ براساس توافق بین دولت سوریه و شورشیان بزرگ‌ترین روند خروج رقم خورد اما در همان زمان کاروان حامل ساکنان الفوعه و کفریا در معرض انفجاری عظیم قرار گرفت که منجر به کشته شدن ۱۵۰ تن شد که ۷۲ تن آنها کودک بودند. از این رو مرحله دوم توافق اجرایی نشد و حدود ۸۰۰۰ تن از غیرنظامیان و شبه‌نظامیان در این دو شهرک ماندند و منتظر دستیابی به توافقی برای خروج و برقراری ثبات در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شدند.شهرک علوی‌نشین «اشتبرق» نیز از ماه مه ۲۰۱۵ در تصرف شورشیان است و آ‌نها درآنجا دست به جنایت‌هایی علیه ساکنان زده‌اند. در آن زمان حدود ۸۵ شهروند اسیر شدند که ۴۲ تن آنها در ماه مه گذشته آزاد شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوریه درباره این توافق اعلام کرد، روسیه و ترکیه به توافقی در زمینه خارج کردن ساکنان الفوعه و کفریا که مورد حمایت ارتش سوریه هستند، دست یافته‌اند. این دو شهرک از آخرین مناطق محاصره در سوریه هستند.«رامی عبدالرحمان»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه عنوان کرد؛ براساس این توافق، قرار است ساکنان این دو شهرک در مقابل آزادی صدها زندانی و شورشی در بند زندان‌های دولت دمشق خارج شوند.

تهدید ترکیه در صورت حمله به ادلب
مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد: به موجب این توافق، همچنین قرار است نیروهای ترکیه بخشی را که استان ادلب را به اتوبان بین‌المللی حلب - دمشق متصل می‌کند، به دست بگیرند. همچنین قرار است روسیه تضمین کند که نیروهای سوریه هیچ عملیات نظامی علیه ادلب که تحت کنترل هیأت تحریر الشام است، انجام نمی‌دهد. به این ترتیب اولتیماتوم ترکیه به روسیه درباره حمله به ادلب کارساز شده است. زیرا ترکیه مخالفت خود را با عملیات ارتش سوریه علیه ادلب صراحتاً به روسیه اطلاع داده و تهدید کرده که اگر حمله‌ای به ادلب صورت بگیرد از روند آستانه خارج می‌شود. به گزارش این نهاد، این توافق در عین حال شامل آزادی گروهی از ربوده‌شدگان علوی، نزد هیأت تحریر‌الشام می‌شود که از سال ۲۰۱۵ در اسارت هستند. در مقابل قرار است ۱۵۰۰ زندانی در بند زندان‌های دولت سوریه آزاد شده و به ادلب منتقل شوند. در صورت متعهد بودن مخالفان مسلح به تأمین امنیت خروج ساکنان الفوعه و کفریا بقیه افراد ربوده شده از شهرک «اشتبرق» نیز آزاد می‌شوند.به گزارش سانا؛ صدها تن از افرادی که دیروز جمعه از محاصره تروریست‌ها در کفریا و الفوعه درآمدند در بیمارستان حلب تحت خدمات‌درمانی و پزشکی قرار گرفتند.

استقرار 45 اتوبوس برای انتقال تروریست‌ها 
ازاین رو، «همام دبی‌ات» استاندار قنیطره در گفت‌وگو با سانا پیش‌بینی کرد که علاوه بر خروج شیعیان از این مناطق، تروریست‌ها هم شاید بخواهند از این استان خارج شوند که ما این آمادگی را هم داریم تا آنها را از این منطقه خارج کنیم. دبی‌ات به خبرگزاری رویترز گفت که «ما آماده‌ایم افراد مسلح را از این منطقه خارج کنیم و در صورتی که کارها انجام شود، فوراً خدمات لازم را برای افرادی که در این منطقه اقامت دارند، ارائه خواهیم کرد». استاندار قنیطره همچنین تأکید کرد که «منتظریم کار را آغاز کنیم و روز جمعه کارها صورت خواهد گرفت». وی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز تعداد تروریست‌هایی که قصد دارند این استان را ترک کنند، مشخص نیست، ولی دولت تاکنون 45 اتوبوس را آماده کرده است. تروریست‌های حاضر در قنیطره که در نزدیکی منطقه جولان اشغالی حضور دارند، روز پنجشنبه توافق با دولت سوریه را پذیرفتند تا به استان ادلب منتقل شوند.

تأکید روسیه به نبرد ادلب در شهریورماه
آنچه بیش از هر موضوع دیگری سخت تروریست‌ها و گروه‌های مسلح را به وحشت انداخته است توصیه روس‌ها به گروه‌های مسلح در جنوب سوریه در جریان مذاکرات است که راه ادلب را در پیش نگیرند زیرا نبرد در سپتامبر(شهریورماه) شروع خواهد شد و سرنوشتی مشابه جنوب سوریه پیدا خواهد کرد. استان ادلب از شمال به ترکیه، از شرق به حلب و از جنوب به استان حماه و از غرب به استان لاذقیه محدود می‌شود. ادلب هفتمین استان سوری از نظر مساحت است و تعداد ساکنان آن قبل از ۲۰۱۱ حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بود. شهرهای مهم  استان ادلب، معره النعمان، جسرالشغور، اریحا و حارم هستند. این استان باغات زیتون زیادی دارد و بخش اعظم زیتون سوریه در این استان است. ادلب از تنوع جغرافیایی برخوردار است کوه‌های حارم، الاربعین و الزاویه و نیز دشت‌های حاصلخیزی دارد که دارای منابع آب‌های زیرزمینی است.

ادلب آخرین پایگاه شمالی تروریست‌ها
گروه‌های تروریستی مختلفی در ادلب حضور دارند که مهم‌ترین گروه‌ها عبارتند از هیأت تحریرالشام که جبهه‌النصره نامیده می‌شود و نامش را به هیأت التحریرالشام تغییر داده است این گروه به ویژه از جولای ۲۰۱۷ بیشترین نفوذ را در ادلب به دست آورده است. از دیگر گروه‌ها در ادلب جیش البادیه و الملاحم است که دو گروهی کوچک هستند که در جنوب ادلب به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهند. 
گفته می‌شود، گروه تروریستی تکفیری داعش هم بر روستاها و شهرک‌هایی میان حماه و ادلب مسلط است که آنها را از هیأت تحریرالشام گرفته است.البته برخی تحلیلگران و کارشناسان امور منطقه، از تأثیر ترکیه و سناریوها در این زمینه از جمله اینکه چون در هلسینکی فنلاند توافقی میان روس‌ها و آمریکایی درباره ادلب رخ نداد، ترکیه از این وضعیت به نفع خود بهره خواهد برد و با عملیات نظامی گسترده در ادلب آن را به منطقه سپر فرات تعمیم می‌دهد تا معارضان مورد نظر آنکارا بهره‌ای ببرند. که این سناریوی نخست با چالش‌های زیادی از جمله عدم تمایل ترکیه به وارد شدن به جنگ سخت با گروه‌های تروریستی است.اما نکته‌ای که درباره ادلب وجود دارد تفاوت آن با درعا و غوطه و شرق حلب است زیرا در این منطقه شمار زیادی تروریست وجود دارند که از مناطق دیگر به موجب توافقات با دمشق به ادلب رفته‌اند و این مفهومش آن است که تروریست‌ها زیر بار مصالحه نرفته‌اند و حاضرند تا به جنگ ادامه دهند زیرا دیگر جایی وجود ندارد که آنها بخواهند از ادلب به سوی آنجا حرکت کنند. در این صورت است که جنگ در ادلب با توجه به اینکه تروریست‌ها مدت زیادی در این استان حضور دارند و همه زوایای آن‌را به خوبی می‌شناسند، بسیار سخت خواهد بود.

وجود 50 هزار تروریست در ادلب
قدر مسلم آن است که باید از نبرد ادلب به عنوان نبرد بزرگ و سرنوشت‌ساز یاد کرد که با پایان یافتن نبرد جنوب و بازگشت درعا به آغوش سوریه شروع خواهد شد. از نبرد ادلب می‌توان به عنوان نبردی بزرگ یاد کرد زیرا بیش از ۵۰ هزار تروریست که تفکر افراطی دارند در این استان قرار دارند که این جنگ را بزرگ و در عین حال خطرناک می‌کنند.همانطور که گفته شد این تروریست‌ها به ادامه جنگ فکر می‌کنند زیرا که نه تنها در سوریه دیگر جایی برای رفتن ندارند بلکه کشور خارجی هم آ‌نها را نمی‌پذیرد و این نبرد را برای هر دو طرف به مثابه نبرد مرگ و زندگی می‌کند.اما ارتش سوریه که نبردها را به نفع خود رقم زده است پس از عملیات پاکسازی جنوب سوریه از گروه‌های مسلح رهسپار شمال سوریه و ادلب خواهد شد تا ضربه نهایی را برآ‌نها وارد کند.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار