کد خبر: 917970
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
حاشیه‌ای بر رقم‌های عجیبی که این روز ها در فصل نقل و انتقالات مطرح می‌شود
فصل نقل و انتقالات فوتبال که می‌رسد، بازار برخی‌ها داغ‌تر از همیشه می‌شود، مانند این روز‌ها که روز، روز دلالان است؛ دلالانی که با ترفند‌های عجیب و غریب در فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند و از مدیر باشگاه گرفته تا مربی کمتر قدرت رو به رویی با این دلالان را دارند.
سعيد احمديان
فصل نقل و انتقالات فوتبال که می‌رسد، بازار برخی‌ها داغ‌تر از همیشه می‌شود، مانند این روز‌ها که روز، روز دلالان است؛ دلالانی که با ترفند‌های عجیب و غریب در فوتبال ایران حکمرانی می‌کنند و از مدیر باشگاه گرفته تا مربی کمتر قدرت رو به رویی با این دلالان را دارند. آن‌ها آنقدر قدرت دارند که می‌توانند یک بازیکن صد میلیونی را یک میلیارد به یک باشگاه قالب کنند. آن هم در فوتبالی که خبری از نظارت و شفافیت نیست.
حکومت دلالان در فوتبال فصل به فصل بیشتر می‌شود، طوری که این روز‌ها مدیران باشگاه‌ها هم معترف به نقش مخرب این افراد هستند، اما نکته قابل‌تأمل این است که این افشاگری‌ها که خبر از وجود یک فساد بزرگ در فوتبال می‌دهد، سبب نمی‌شود به وزارت و فدراسیون فوتبال بربخورد و قدمی برای برخورد با این افراد که بین آن‌ها می‌توان مربی و مدیر هم دید، برداشته شود تا دست درازی و سوء‌استفاده از بیت‌المال در روز‌هایی که قدرت اقتصادی مردم تحلیل می‌رود، روز به روز بیشتر شود.
به حرف‌های افتخاری توجه کنید، مدیرعامل سابق استقلال که پس از دو سال سرانجام استعفا داد و رفت، مدیری که پس از کناره‌گیری دست به افشاگری زد و از نقش دلال‌ها در فوتبال پرده برداشت: «چرا در این فوتبال کثیف که دلال‌ها بیداد می‌کنند و بازیکنان جوان ما را مثل نورافکن که با بدبختی در تیم‌های پایه‌مان آموزش دادیم و رشد کردند، می‌برند. دلال‌ها به خانه بازیکنان رفته‌اند. به یکی از این دلال‌ها زنگ بزن ۳۰ ثانیه بعد این بازیکن می‌فهمد یا به بازیکن بگو ۳۰ ثانیه بعد دلال می‌فهمد خیلی اوضاع بد شده است.»‌

ضربه فوتبال دولتی به بیت‌المال
در چنین شرایطی است که این روز‌ها قیمت بازیکنان بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور بالا و بالاتر می‌رود و همان طور که مدیرعامل سابق استقلال تأکید کرده بازیکنان با کمک دلال ها، با قراردادن باشگاه مقابل هواداران به دنبال بالا بردن رقم قراردادهایشان هستند. این مسئله سبب شده تا امروز رقم‌هایی از پیشنهاد‌های بازیکنان به باشگاه‌ها منتشر شود که دود از کله خیلی‌ها بلند می‌کند، مانند پیشنهاد‌های ۵ میلیاردی برای یک فصل یا ۳/۵ میلیاردی به خاطر یک نیم فصل. نقش دلال‌ها در افزایش این قیمت‌ها قابل‌انکار نیست، فرصتی که البته با توجه به عدم نظارت و شفاف‌سازی نصیب این افراد می‌شود تا با استفاده از فضای بی‌قانونی و هرج و مرج مالی که بر باشگاه‌های ایران حاکم است، بازیکنان را به هر قیمتی بخواهند به باشگاه‌ها بفروشند و در این راه پول‌های کلانی به جیب بزنند. مدیرعامل استقلال افشا کرده که دلال‌های بازیکنان خارجی هم از این فضا سوء‌استفاده می‌کنند: «افراد زیادی پشت صحنه افزایش مبلغ جباروف و تیام حضور دارند. وقتی هوادار باشگاه را تحت فشار می‌گذارد، بیشترین بهره را بازیکن می‌برد و بیشترین ضرر هم به باشگاه می‌رسد. خارجی‌ها هم این را فهمیده‌اند. بدون استثنا همه آن‌ها در ایران آدم دارند و اخبار به روز را می‌گیرند. وقتی مطلع شدند باشگاه در فشار است، گفتند ما هم می‌ایستیم تا جایی که باشگاه به مبلغ مورد نظر ما برسد و پس از آن قرارداد را ببندیم.»
فوتبال دولتی و تغذیه باشگاه‌ها از بودجه دولتی مهم‌ترین فاکتوری است که بر نفوذ دلالان و سوء‌استفاده‌هایی که از بیت‌المال می‌شود، تأثیرگذار است؛ مدیریتی که با توجه به دست درازی که می‌تواند به بیت‌المال و بودجه عمومی کشور داشته باشد، تفکری برای درآمدزایی ندارد و در مقابل بر خلاف ادعایی که می‌کند، هیچ حساسیتی هم روی حیف و میل بیت‌المال ندارد و به همین خاطر اکثر مدیران باشگاه‌ها که البته برخی از آن‌ها مانند بعضی از مربیان، مراوداتی با دلالان دارند، به پیشنهاد دلال‌ها برای جذب بازیکنان مورد نظرشان کمتر نه می‌گویند و این مسئله سبب شده تا باشگاه‌ها در مشت دلالان باشند.

شفاف‌سازی و برخورد با مدیر متخلف
در چنین وضعیتی تأکید بر شفاف‌سازی و نظارت در دخل و خرج باشگاه‌ها راهکاری است که می‌تواند جلوی دست درازی فوتبالی‌ها از مدیر و مربی گرفته تا دلال و بازیکن به بیت‌المال، را بگیرد. در این زمینه به نظر می‌رسد نظارت و پاسخگویی از مدیران باشگاه‌ها می‌تواند نقش زیادی در کنترل و از بین بردن فسادی داشته باشد که این روز‌ها گرفتار فوتبال است. بدیهی است امروز در حالی افتخاری می‌رود و دست به افشاگری می‌زند که کارنامه دو ساله او در مدیریت استقلال پر از نقاط تاریک و قرارداد‌های عجیب است که رد پای دلالان در آن‌ها دیده می‌شود.
در این مسیر بررسی کارنامه باشگاه‌ها پس از تغییر مدیریت و برخورد با مدیران متخلف که با استفاده از فضای ولنگاری مالی حاکم بر فوتبال، بیت‌المال را حیف و میل کرده‌اند، می‌تواند فضای مفسده‌انگیزی را که بر فوتبال حاکم است و باعث جولان دلالان شده تلطیف کند و به سالم‌سازی دخل و خرج‌ها در فوتبال کمک کند تا دیگر دلالی به خودش اجازه ندهد با استفاده از عدم نظارت، یک بازیکن را با چند برابر قیمت واقعی به باشگاهی بفروشد و در این میان، گوش هیچ نهاد نظارتی و بازرسی هم حساس نشود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار