کد خبر: 917127
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
سيد عبدالله متوليان
موضوع دولت و کشور اسلامی برای اولین بار از سوی حضرت امام خامنه‌ای در اوایل دهه ۷۰ (۱۲/۱۱/۷۰) در جریان گفت و شنود با میهمانان خارجی مراسم دهه فجر مطرح شد و پس از آن نیز همواره این نکته به اشکال گوناگون مورد تأکید معظم له قرار گرفته است، اما مطالبه جدی اهداف انقلاب اسلامی به سخنرانی تاریخ ۲۱/۹/۷۹ در جمع مسئولان و کارگزاران نظام مربوط می‌شود که ایشان رسماً فرآیند تحقق اهداف پنجگانه اسلامی یعنی؛ «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه یا کشور اسلامی» و «تمدن اسلامی» را مطرح کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه کار نیز به طور مستمر و در مقاطع مختلف، ضرورت تحقق این اهداف را به مسئولان اجرایی کشور گوشزد کرده‌اند، از جمله در تاریخ ۲۱/۹/۸۰ و مجدداً در تاریخ ۶/۸/۸۳ در جریان دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی به طرح موضوع پرداختند، پس از آن برای نخستین بار در تاریخ ۲۸/۵/۸٤ در خطبه‌های نماز جمعه تهران، در تاریخ ۸/۶/۸٤ در دیدار اعضای هیئت دولت، در تاریخ ۹۰/۷/۲٤ در دیدار دانشجویان کرمانشاه و در تاریخ ۲۷/۷/۹۰ در اجتماع مردم کنگاور ضرورت توجه به این فرآیند را برای اقشار مختلف جامعه تشریح و سرانجام یک‌بار دیگر در تاریخ ۶/۶/۹۲ در جریان دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، به طرح این موضوع پرداخته‌اند.
گام اول (ایجاد انقلاب اسلامی) تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و گام دوم (تشکیل و استقرار هندسه عمومی جامعه اسلامی و تصویب قانون اساسی و ایجاد قوای کشوری و لشکری نظام اسلامی) به فاصله کوتاهی تا سال ۱۳۶۰ انجام گرفته و اینک ۳۷ سال است که جمهوری اسلامی ایران با افت و خیز و چالش‌های فراوان داخلی و خارجی در سومین ایستگاه تمدن اسلامی و تشکیل دولت اسلامی مانده و اگر چه در مسیر تشکیل و استقرار دولت اسلامی حرکت کرده، اما ظاهراً هنوز تا تشکیل دولت فرسنگ‌ها راه نرفته باقی مانده است. حرکت لاک‌پشتی دولتمردان و مسئولان نظام برای تحقق دولت تراز انقلاب اسلامی نه زیبنده اسلام و انقلاب اسلامی است، نه منطبق با شأن و منزلت والای ملت ایران است و نه در مسیر رضایت خداوند سبحان و ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه بوده و ناامیدی و یأس مردم و طمع‌ورزی دشمنان قسم خورده ملت ایران را در پی دارد و آنچه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شاهد هستیم بازخورد همین کوتاهی و حرکت لاک‌پشتی است. دولت تراز انقلاب اسلامی باید سه هدف بسیار مهم: «امنیت»، «عدالت» و «استقلال اقتصادی و رفاه عمومی» را با جدیت دنبال نماید و هر گونه کوتاهی در تحقق این اهداف، خیانت به اسلام و موجب غضب خداوند متعال است، اهداف سه‌گانه مذکور فلسفه تشکیل حکومت الهی در زمین است که حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه‌السلام طبق آیه ۱۲۶ سوره بقره از ذات پاک حضرت باری‌تعالی طلب نموده و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام نیز فلسفه تشکیل حکومت را «تأمین امنیت»، «استقرار عدالت» و «ایجاد رفاه و آسایش» دانسته است: «ثَلاثَهُ أشیاءَ یحتاجُ النّاسُ طُرّا إلَیها: الأمنُ، والعَدلُ، والخِصبُ» (بحارالانوار ج۷۵ ص۲۳۳)
اهداف سه‌گانه مذکور محقق نخواهد شد مگر آنکه ساز و کار مناسب و قانونی برای ممانعت از تسلط نااهلان و نامحرمان بر ارکان حاکمیت پیش بینی شود و دولتمردان و مسئولان نظام اسلامی بر اساس اصل شایسته‌سالاری به کار گرفته شده و واجد ویژگی‌های زیر باشند:
۱ - ساده‌زیست بوده و سبک زندگی خود را با الگوگیری از پیشوایان دینی، مطابق متوسط اقشار جامعه و بلکه پایین‌تر قرار دهند. ۲ - توجه بنیادین و قانونمند به اقشار محروم داشته و مهم‌ترین مسئله نظام را کوشش برای رفع فقر و محرومیت و حمایت جدی از طبقات مستضعف و محروم جامعه بدانند. ۳ - استکبارستیز بوده و در نظام سلطه و دولت‌های مستکبر سرخم نکنند و بدانند که دشمنی استکبار نه به خاطر این دولت یا آن دولت بلکه به دلیل آرمان‌های نظام و کشور است و هرگز نباید فریب لبخند دروغین دشمن را بخورند همان‌گونه که از خشم دشمن هم نباید هراسی به دل راه دهند. ٤ - منافع ملی را بر منافع حزبی و فردی ترجیح دهند. ۵ - روحیه انقلابی داشته و با رویکرد جهادی کمر به خدمت به مردم بسته و به قول شهید مظلوم بهشتی شیفته خدمت باشد نه تشنه قدرت. ۶ - شفافیت و صداقت با مردم و خود را خدمتگزار مردم و مردم را ولی‌نعمت خود بداند. ۷ - تکیه بر شایسته‌سالاری و به‌کارگیری افراد لایق، کاردان و متعهد و پرهیز از به‌کارگیری افراد بر اساس رانت و روابط حزبی و باندی و مسدود نمودن راه‌های ورود نااهلان و نامحرمان به ارکان نظام. ۸ - تکیه به ظرفیت‌های داخلی و اراده ملی و اعتماد به مردم به جای اعتماد به دشمن و دل بستن به کمک‌های بیگانه. ۹ - عزم جدی و قاطعیت در اجرای عدالت در تمام ابعاد آن و برخورد قاطعانه مفسدان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... و مروجان فساد سیاسی و اسلام سرمایه‌داری و امریکایی. ۱۰ - تلاش مضاعف در مسیر خودکفایی و استقلال اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... و حرکت دقیق در چارچوب راهبرد و سیاست‌های کلی نظام و اطاعت عملی از ولی فقیه.
طی ۳۰ سال گذشته اگر چه در بعد امنیت (که سهم قوای لشگری از اهداف سه‌گانه حکومت اسلامی است) موفق بوده و جواب‌های شیطانی دشمن در برابر اقتدار امنیتی نظام به کابوس تبدیل شده و دست تروریست‌ها از هر گونه تعدی به کشور کوتاه مانده است، اما در تحقق دو هدف بنیادین «استقرار عدالت» و «رفاه و استقلال اقتصادی» ناموفق بوده و با رفتار‌ها و عملکرد سلیقه‌ای دولتمردان و مسئولان در دولت‌های پیشین مواجه بوده‌ایم و در چهلمین سال انقلاب اسلامی وقت آن است که قوای کشور ناکارآمدی و خطر فروپاشی در اندیشه را جدی گرفته و با ایجاد انقلاب اقتصادی و تدوین نظام جامع اقتصادی کشور منطبق با ظرفیت‌های بومی و ملی و ایجاد سازوکار قانونی مناسب برای به‌کارگیری افراد لایق و پیشگیری از به‌کارگیری افراد نالایق در پست‌های مدیریتی نظام مسیر وحدت‌بخش و امیدآفرین و عزت‌ساز ملی را هموار کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار