کد خبر: 917116
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
‌ رد درخواست غیرقانونی معافیت 7 ملی‌پوش فوتبال
درخــواست غیرقانونی وزیر ورزش برای اعطای معافیت خدمت سربازی به هفت ملی‌پوش فوتبال به دلیل درخشش در جام جهانی با مخالفت قاطع ستاد کل نیرو‌های مسلح مواجه شد.
سعید احمدیان
درخــواست غیرقانونی وزیر ورزش برای اعطای معافیت خدمت سربازی به هفت ملی‌پوش فوتبال به دلیل درخشش در جام جهانی با مخالفت قاطع ستاد کل نیرو‌های مسلح مواجه شد.
امان از محبوبیت فوتبال که از وزیر گرفته تا وکیل می‌خواهند با ریسمان آن برای خودشان در جامعه محبوبیتی دست و پا کنند. این روز‌ها وزیر ورزش آنقدر نسبت به رشته‌های دیگر آن هم در آستانه بازی‌های آسیایی بی‌تفاوت است که هر روز برای اینکه نشان دهد یک فوتبالی تمام‌عیار است، چشمه‌های جدیدی از خود رو می‌کند. یک روز در شرایطی که گرانی ارز سفره خیلی‌ها را کوچک کرده، چمدانی حاوی ۶۰۰ هزار دلار به روسیه می‌برد و برای یک برد فوتبالی‌ها در جام جهانی که با گل به خودی مدافع حریف به دست آمده، آن را پیشکش ملی‌پوشان می‌کند، در حالی که صدای قهرمانان المپیک و جهان را که نسبت به کم‌فروشی وزارت در پرداخت پاداش سکه‌هایشان گلایه دارند، نمی‌شنود و روزی دیگر هم مانند پنج‌شنبه گذشته دست به قلم می‌شود و در نامه‌ای عجیب خواستار معافیت سربازی برای هفت ملی‌پوش تیم ملی فوتبال به خاطر نمایش قابل قبولشان در جام جهانی می‌شود، آن هم بدون اینکه مشاوران سلطانی‌فر به وی یادآوری کنند که اگر فوتبال به فینال جام جهانی می‌رفت درخواستش خریدار داشت، نه اینکه مانند امروز ملی‌پوشان فوتبال نتوانسته‌اند از مرحله گروهی هم بالا بیایند!

زمینه‌چینی برای معافیت
چند ماهی بود که برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال که سربازی نرفته‌اند، از این طرف و آن طرف با کنایه یا صریح می‌خواستند به گوش مسئولان برسانند که آن‌ها را به خاطر حضور در جام جهانی از سربازی معاف کنند، مانند سردار آزمون که می‌گویند در دیدار با رئیس‌جمهور، موضوع سربازی‌اش را مطرح کرده یا سعید عزت‌اللهی که همین چند روز پیش و پس از نمایش درخشان تیم ملی در جام جهانی، فرصت را غنیمت شمرد تا موضوع سربازی را پیش بکشد و به صورت غیرمستقیم درخواست معافیت را مطرح کند: «امیدوارم به برخی مشکلاتمان مخصوصاً بحث خدمت سربازی دو، سه بازیکن تیم ملی رسیدگی شود. ما برای رسیدن به این مسابقات خیلی سختی کشیدیم و برای خروج از کشور مشکلاتی داشتیم.»
کارلوس کرش هم پس از بازگشت از روسیه با پیش کشیدن بحث سربازی برای مسئولان خط و نشان کشیده بود که اگر این موضوع حل نشود، در ایران نمی‌ماند: «اگر فکر می‌کنید من آمادگی مربیگری تیمی را دارم که یک ماه قبل از جام ملت‌ها دوباره بخواهد اتفاقی که در جام ملت‌های قبلی افتاد و چهار، پنج بازیکن ما مجبور شدند به سربازی بروند، بیفتد، من مربی مناسبی نخواهم بود.» البته این اولین بار نیست که سرمربی پرتغالی از مسئولان می‌خواهد فوتبالی‌ها را تافته جدابافته بدانند و درخواست می‌کند که برای ملی‌پوشان فوتبال تبعیض قائل شوند و آن‌ها را از خدمت مقدس سربازی معاف کنند، آن هم در شرایطی که خیلی از جوانان این کشور جانشان را در خدمت سربازی برای دفاع از مرز‌های کشورمان فدا می‌کنند.
آخرین پازل این ماجرای زنجیروار نیز نامه عجیب وزیر ورزش بود، نامه‌ای که پنج‌شنبه از خیابان سئول شمالی به چهارراه قصر تهران و ستاد کل نیرو‌های مسلح رسید که در آن از امیر سرلشکر باقری خواسته شده بود تا هفت ملی‌پوش تیم ملی فوتبال به نام‌های سعید عزت‌اللهی‌آفاق، سردار آزمون، سیدمجتبی (مجید) حسینی، علیرضا جهانبخش‌جیرنده، علیرضا صفربیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده از سربازی معاف شوند. نکته قابل تأمل اینکه مسعود سلطانی‌فر با متمسک شدن به قدرشناسی رهبر معظم انقلاب از ملی‌پوشان فوتبال، خواهان کارت معافیت این بازیکنان شده است. قرار گرفتن نام قلی‌زاده که در لیست ۲۳ نفره تیم ملی در جام جهانی قرار نداشت و تنها به عنوان همراه تیم به روسیه رفته بود نیز بسیار قابل توجه بود!

سرباز قهرمان نیستند
درخواست معافیت وزیر ورزش در حالی مطرح شده که معافیت از سربازی تنها مشمول سرباز قهرمان‌ها می‌شود. طبق تبصره ۴ این قانون، تنها نفرات اول تا سوم مسابقات المپیک، نفرات اول و دوم قهرمانی جهان، نفرات اول بازی‌های آسیایی در رشته‌های زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک، مقام اول تا سوم جام جهانی فوتبال، والیبال و بسکتبال از سربازی معاف می‌شوند. حال آنکه ملی‌پوشان فوتبال شامل هیچ کدام از این بند‌ها نمی‌شوند و تنها استثنا در این باره مهدی مهدوی‌کیا بود که به خاطر زدن گل به امریکا کارت معافیت دریافت کرد، مسئله‌ای که در کارت پایان خدمت او نیز درج شده است. امیررضا واعظ‌آشتیانی، قائم‌مقام سابق سازمان تربیت بدنی دیروز در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «مگر تیم ملی به فینال جام جهانی رفته که درخواست معافیت هفت نفر را داده‌اند. ما جوانانی داریم که دانشمند هستند و نیاز مبرم جامعه و کشور این است که از وجود آن‌ها در بخش‌های تخصصی استفاده شود و نباید اینگونه باشد که فقط ورزشکاران یا فوتبالیست‌ها از خدمت سربازی معاف شوند.»

نه قاطع به درخواست معافیت
همانطور که پیش‌بینی می‌شد ستاد کل نیرو‌های مسلح به سرعت و به صراحت با درخواست تبعیض‌آمیز و غیرقانونی وزیر ورزش مخالفت کرد تا این پرونده خیلی زود بسته شود. سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح دیروز گفت: «معافیت از سربازی فقط برای ورزشکارانی که قهرمان جهان می‌شوند، مقدور است و تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیرو‌های مسلح هیچ اقدامی برای معافیت این افراد انجام نخواهد داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار