کد خبر: 917082
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
تولید ۱۲۰۰ نوع گیاه دارویی در ایران
تنوع آب‌وهوایی در مناطق مختلف ایران از جمله مواهب الهی است که سبب شده شاهد رویش انواع گیاهان از جمله دارویی در کشور باشیم....
محمدرضا سوری
درحال حاضر استان‌هایی همچون گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان شرقی و غربی، همدان وسیستان‌وبلوچستان از جمله مناطقی به شمار می‌روند که از تنوع گیاهان دارویی بسیار خوبی برخوردارند و علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌توانند در زمینه صادرات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. با تمام این اوصاف روز گذشته مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۵۰میلیون دلاری گیاهان دارویی و ۹۲ میلیون دلاری اسانس این گیاهان طی سال گذشته خبرداد.  این درحالی است که در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که هزار و ۲۰۰ نوع از آن، دارویی است و سرمایه‌گذاری در این زمینه نه تنها می‌تواند کشور را از واردات بی‌نیاز کند، بلکه با تبدیل ایران به یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان این محصولات زمینه‌های ارزآوری را نیز مهیا نماید.
 
قدمت چند هزار ساله در زمینه تولیدات گیاهان دارویی در ایران و رونق طب سنتی از جمله ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که نیاکان ما همواره برای درمان بیماری‌های خود از این گیاهان استفاده کرده‌اند.  امروزه اثبات تأثیر دارو‌های شیمیایی از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران صنایع دارویی سبب شده است روز به روز استفاده از گیاهان دارویی در تمامی مناطق جهان رونق گیرد و در حال حاضر به یکی از صنایع پردرآمد تبدیل شود.  هم اکنون کشور چین مقام اول تولید و صادرات گیاهان دارویی جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن کشور‌های هند، مصر و مکزیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. طبق گزارش بانک جهانی حجم تجارت گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۵ تریلیون دلار خواهد بود.

وضعیت مناسب تولید گیاهان دارویی در ایران

در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که هزار و ۲۰۰ نوع از آن دارویی است. این درحالی است که سهم گیاهان دارویی در بازار کشور حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در سال است و رشد تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در کشور بسیار مناسب است، زیرا دانش فنی، منابع، مواد اولیه و فرهنگ مصرف آن وجود دارد. هم اکنون وسعت کشت گیاهان دارویی در فارس به ۱۳هزار هکتار رسیده و برداشت ۱۹ هزار تن انواع گیاهان دارویی در سال، این استان را در جایگاه نخست کشور جای داده است.

رئیس ستاد توسعه گیاهان دارویی فارس با تأیید این موضوع گفت: «استان فارس با تنوع اقلیمی و مناسب رویشگاه بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهان دارویی از ۲هزار گونه شناخته شده است.» این درحالی است که از ۱۰ میلیون هکتار وسعت جنگلی و مرتعی فارس هم اکنون حدود یک میلیون هکتار رویشگاه گیاهان دارویی است. شرایط مناسب برای تولید انواع گیاهان دارویی در این استان از جمله مزایایی است که موجب شده روز به روز بر تنوع گیاهان دارویی در این استان افزوده شود.

حسین صادقی در تأیید این موضوع افزود: «پنج گونه گیاه دارویی شامل باریجه، شیرین بیان، گل محمدی، آویشن شیرازی و آنغوزه به عنوان گونه‌های توسعه‌ای در اولویت کشت قرار داده شده است.» بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد گونه‌های گیاهی مرزه بختیاری، آویشن، مریم گلی، مورخوش و لعل کوهستان هم به عنوان گونه‌های تحقیقاتی در اولویت بعدی برای کشت قرار داده شده‌اند. به گفته کارشناسان، فارس با تنوع اقلیمی و مناسب رویشگاه بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهان دارویی از۲هزار گونه شناخته شده است.

پس از فارس، می‌توان به سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان در زمینه تولید گیاهان دارویی اشاره کرد. این مهم سبب شد تا این خطه از کشور به دلیل وجود دو ناحیه رویش ایران تورانی و خلیج عمانی دارای هزارو ۲۰۰ گونه گیاهی و ۳۰۰ گونه دارویی- صنعتی باشد به طوری که این گیاهان در ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان و مناطق جنگلی استان پراکنش دارند.

پس از آن باید از همدان به عنوان رتبه سوم در این زمینه نام برد، چراکه طبق آمار جهاد کشاورزی سالانه ۷۰۵ تن گیاهان دارویی در همدان تولید می‌شود. تنوع گیاهان دارویی در استان‌های مختلف سبب شده است علاوه بر تولید دارو‌های گیاهی برای مصارف داخلی گوشه چشمی نیز به صادرات داشته باشیم.

بی‌نیاز از واردات

دراین میان شهرستان نطنز در استان اصفهان از جمله مناطق مهم تولید در حوزه گیاهان دارویی به شمار می‌رود که شرایط بسیار ویژه‌ای دارد، چراکه از هزار و ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی، حدود ۶۰۰ گونه در نطنز وجود دارد. تیر ماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت در آیین اختتامیه دومین جشنواره طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در نطنز با اشاره به ثبت ۱۲۰ شرکت تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در کشور گفت: «تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در حال حاضر در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم ۹۰ درصد رشد داشته و صادرات دارو‌های گیاهی نیز دو برابر افزایش یافته است.»

دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه سهم گیاهان دارویی در بازار کشور حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در سال است، افزود: «از آنجا که شرایط تولید این گونه از گیاهان در کنار دانش فنی، منابع، مواد اولیه و فرهنگ مصرف آن در ایران وجود دارد، لذا این مهم می‌تواند با رونق بسیاری مواجه گردد، به طوری که فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اشتغال و رونق طب سنتی به روش علمی در تمامی استان‌های کشور ایجاد شود.»

با وجود غنی بودن ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی، اما باز هم زمزمه‌هایی از واردات در این زمینه به گوش می‌رسد. روز گذشته بود که حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۵۰میلیون دلاری گیاهان دارویی و ۹۲ میلیون دلاری اسانس طی سال گذشته خبرداد. این درحالی است که با توجه به غنی بودن استان‌های مختلف ایران در این زمینه با سرمایه‌گذاری همه‌جانبه می‌توان ضمن جلوگیری از واردات اینگونه گیاهان در زمینه صادرات، ایجاد اشتغال و کسب درآمد‌های ارزی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار