کد خبر: 912403
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
سناریوی حمله به ناوچه اسرائیلی ساعر در 2006 تکرار شد
سرانجام ائتلاف سعودی با حمایت مستقیم امریکا عملیات برای تسلط بر بندر کلیدی الحدیده را آغاز کرد و نیروهای یمنی در ساعت‌های اولیه نبرد ضرب شست خود را نشان داده و دو فروند کشتی جنگی عربستان و امارات را هدف قرار دادند

سرانجام ائتلاف سعودی با حمایت مستقیم امریکا عملیات برای تسلط بر بندر کلیدی الحدیده را آغاز کرد و نیروهای یمنی در ساعت‌های اولیه نبرد ضرب شست خود را نشان داده و دو فروند کشتی جنگی عربستان و امارات را هدف قرار دادند که به نوعی یادآور انهدام ناوچه جنگی رژیم صهیونیستی به دست حزب‌الله در جریان جنگ تابستان 2006 بود.
اوایل روز چهار‌‌‌‌شنبه عربستان سعودی، امارات و امریکا عملیات نظامی گسترده‌ای را برای تصرف بندر الحدیده واقع در سواحل غربی یمن آغاز کردند. دولت منصور هادی که خیلی‌‌‌‌‌ها او را «عروسک خیمه شب بازی» ریاض می‌دانند با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد: «آزادی این بندر به منزله آغاز شکست شبه‌نظامیان حوثی و به معنی بازگرداندن امنیت به کشتیرانی بین‌المللی از طریق تنگه باب‌المندب و قطع دست حکومت ایران است که مدت‌هاست یمن را در زیر اسلحه و خون مردم ما غرق کرده است. »‌دولت هادی در حالی مدعی مبارزه با بیگانگان در یمن می‌شود که اکثر نیروهای متجاوز به صورت مزدور در این جنگ مشارکت دارند و عمدتاً از کشورهای آفریقایی از جمله سودان و اریتره هستند. وسوسه سعودی‌‌‌‌ها و امارتی‌‌‌‌‌ها برای تسلط بر بندر الحدیده مسئله تازه‌ای محسوب نمی‌شود. آنها از یک سال پیش حمله به این بندر را زمزمه می‌کردند اما به دلیل نگرانی از تشدید بحران انسانی و تردید دولت امریکا این عملیات به عقب افتاده بود اما حالا به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی نه تنها چراغ سبز امریکا را گرفته بلکه بعضی‌ گزارش‌‌‌‌‌ها حاکی از مشارکت مستقیم امریکا در این نبرد است. به نظر می‌رسد منطق سعودی‌‌‌‌‌ها و اماراتی‌ها از شروع این عملیات این است که فکر می‌کنند «در صورت تصرف بندر الحدیده، انصارالله عملاً در صنعا محصور و خط ارتباطی اصلی آنها برای دریافت تسلیحات و کمک خارجی قطع خواهد شد و به این ترتیب، ممکن است با مذاکره جهت پایان دادن به جنگ داخلی یمن موافقت کنند.» اما ناظران و کارشناسان معتقدند عملیات ائتلاف سعودی‌‌‌‌‌ها ممکن است زمان زیادی ببرد که می‌تواند بحران انسانی را تشدید کند و همچنین معلوم نیست حتی اگر ائتلاف سعودی بر الحدیده مسلط شود به معنای تسلیم انصارالله در صنعا خواهد بود. در همین حال، شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن هم‌پیمان جنبش انصارالله روز سه‌‌‌‌‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود: ائتلاف عربی تقریباً از دو سال قبل درباره یورش به بندر الحدیده صحبت و امریکا خون یمنی‌‌‌‌‌ها را با دلارهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس معامله می‌کند. وی افزود: درگیری‌‌‌‌‌ها مدتی است که ادامه دارد و تمامی راه‌های ممکن برای حفظ بندر الحدیده در برابر حملات آزموده شده‌اند، اگر آنها بخواهند دوباره از مسیر صحرای میدی بازگردند، ما منتظرشان هستیم و آمادگی کامل داریم. ما امریکا را مسئول پیامدهای این درگیری‌‌‌‌‌ها می‌دانیم.
ضرب شست انصارالله در روز اول
اولین روز تجاوز سعودی‌‌‌‌‌ها و اماراتی‌‌‌‌‌ها با واکنش قدرتمند انصارالله مواجه شد. نیروهای یمنی موفق شدند در اولین ساعت‌های شروع عملیات دو فروند کشتی جنگی متجاوزان را هدف قرار دهند. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی یمن اعلام کرد که یک ناوچه ائتلاف امریکایی - سعودی و هم‌پیمانانش هدف قرار گرفت. شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به انصارالله نیز گزارش داد: «ناوشکن اماراتی با دو فروند موشک دریایی هدف قرار گرفت و آتش از آن شعله می‌کشد و تلاش مهاجمان برای نجات سرنشینان آن ادامه دارد.»‌هدف قرار گرفتن کشتی‌های جنگی امارات و عربستان سعودی به نوعی یادآور انهدام ناوچه پیشرفته ساعر 5 رژیم صهیونیستی است که در جریان جنگ 33 روزه از سوی حزب‌الله هدف قرار گرفت. لقمان درباره آمادگی‌های جنگی در بندر الحدیده نیز گفته بود: الحدیده شهر بزرگی است و جمعیت آن به حدود 3میلیون تن می‌رسد، نفوذ به این شهر مشکل بزرگی برای ائتلاف است و در آن غرق خواهد شد، ائتلاف نمی‌تواند در منطقه‌ای از الحدیده نفوذ کند زیرا نتیجه آن قطعاً به نفع ما خواهد بود و ما مالک این سرزمین هستیم. سرهنگ «عزیز راشد» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، چهار‌‌‌‌شنبه درباره عملیات موفق نیروی دریایی یمن علیه کشتی جنگی ائتلاف سعودی گفت: پیام اقدام نیروی دریایی یمن (در هدف قرار دادن، کشتی متجاوز سعودی در ساحل غربی با دو موشک و به آتش کشیدن آن) به متجاوزان این بود که این عملیات تنها چشمه‌ای از نیروی بازدارندگی ما است. راشد افزود: این عملیات نیروی دریایی یمن، یک سیلی محکم به صورت تمامی تجهیزات و ابزارهای جنگی امریکا و اسرائیل بود. در مراحل آتی، برای متجاوزان توانمندی‌های وحشتناکی در سطح نظامی آماده شده است. پس از شکست زود‌هنگام امروز، جنگ روانی به سراغ دشمن متجاوز خواهد آمد. رهبران و مقامات یمنی وعده داده‌اند الحدیده را به گورستان متجاوزان سعودی و اماراتی تبدیل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار