کد خبر: 912378
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ايران – مراکش، مرحله گروهي جام جهاني روسيه، جمعه ساعت 19:30
جام جهاني روسيه در حالي از امروز آغاز مي‌شود که تيم ملي کشورمان در اولين بازي خود فردا از ساعت 19:30 در ورزشگاه سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش مي‌رود.
سعيد احمديان

شمارش معکوس آغاز جام جهاني به روزها و ساعت‌هاي آخر رسيده، فرقي نمي‌کند هوادار يکي از 32 تيمي باشيد که کشورتان در جام جهاني حضور دارد يا هواداري که تيمش پشت درهاي بسته روسيه مانده، هرچه باشد شور فوتبال آنقدر اين روزها فراگير شده که در چهار گوشه دنيا براي آغاز جام جهاني لحظه‌شماري مي‌کنند، مانند اينجا در ايران که در فاصله کمتر از 48 ساعت تا اولين بازي ايران در جام جهاني مقابل مراکش، بحث فوتبال داغ‌تر از هميشه شده است. در کمتر دورهمي است که حرف از فوتبال نباشد به طوري که اين روزها ديگر همه کارشناس فوتبال مي‌شوند و براي کارلوس کرش نسخه مي‌پيچند و ترکيب مي‌چينند، مثل هميشه که ما ايراني‌ها نشان داده‌ايم در هر حوزه‌اي کارشناسان قهاري هستيم!
همان شوري که اين شب‌ها و روزها در جمع‌هاي خانوادگي فوتبال به وجود آورده، در عکس‌هايي که از کمپ تيم ملي در مسکو به تهران مخابره مي‌شود هم مي‌توانيد آن را با تمام وجود احساس کنيد. ستاره‌هاي فوتبال کشورمان که قلب 80 ميليون ايراني را همراه خود‌ دارند با انرژي که از تهران و حتي دورترين نقاط کشورمان به روسيه فرستاده مي‌شود، سرشار از انگيزه براي افتخارآفريني در جشن فوتبال دنيا هم‌قسم شده‌اند و براي آغاز مسابقه ايران و مراکش در روز جمعه در سن‌پترزبورگ آرام و قرار ندارند، مسابقه‌اي که از ساعت 19:30 جمعه سوت آن زده مي‌شود تا خيابان‌هاي ايران خلوت‌تر از هميشه شود و پرنده‌اي در آن پر نزند. جمعه عيد فطر هم هست تا همه در انتظار يک فطر فوتبالي باشند.
پيش به سوي مراکش
کارلوس کرش گويا همه مصيبت‌ها و حاشيه‌هاي دوران آماده‌سازي جام جهاني را پشت در گذاشته و اين روزها تنها لبخند تحويل دوربين عکاسان مي‌دهد. سرمربي پرتغالي آنقدر حرفه‌اي هست که در فاصله يک يا دو روز قبل از آغاز جام جهاني بداند که ديگر نق زدن و اعتراض به لغو بازي‌هاي تدارکاتي که مانع رسيدن شاگردانش به آمادگي کامل شده، دردي را دوا نمي‌کند. به همين دليل هم هست که او پيش از بازي با مراکش اميدوارانه صحبت مي‌کند و تضمين مي‌دهد که شاگردانش براي پيروزي بجنگند. جام جهاني از فردا براي ايران از سن‌پترزبورگ آغاز مي‌شود، جايي که ملي‌پوشان کشورمان بايد در اولين مسابقه برابر مراکش به ميدان بروند. مسابقه با قهرمان آفريقا که به اعتقاد خيلي‌ها مهم‌ترين بازي ايران است و نتيجه آن مي‌تواند نقش تعيين‌کننده‌اي در ادامه كار ايران در جام جهاني روسيه داشته باشد. کرش مانند بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني، شاگردانش را با همان تاکتيک آشناي 3- 3- 4 به ميدان مي‌فرستد و به نظر مي‌رسد تنها ابهام ترکيب تيم کشورمان براي بازي با مراکش، آسيب‌ديدگي مهدي طارمي باشد.
قهرمان آفريقا با ستاره‌هاي بين‌المللي
در آن سوي ميدان مراکشي‌ها با ستاره‌هاي بين‌المللي خود براي رويارويي با ايران آماده شده‌اند. 17 بازيکن از 23 بازيکن اين تيم يا در هلند و فرانسه زاده شده‌اند يا بلژيک، آلمان و اسپانيا، يعني 73 درصدشان.
مراکشي‌ها که عصر چهارشنبه رؤياي درخواست‌شان براي ميزباني جام جهاني 2026 با انتخاب سه کشور امريکا، کانادا و مکزيک بر باد رفت، پس از 20 سال به جام جهاني صعود کرده‌اند و بعد از قهرماني در جام ملت‌هاي آفريقا در سال گذشته حالا به دنبال شگفتي‌سازي در روسيه هستند. با اين حال به گفته هروه رنار سرمربي مراکش، آنها کار آساني مقابل ايران پيش‌رو ندارند: «بازي بسيار سختي برابر ايران خواهيم داشت. آنها حريف قدرتمندي براي ما هستند و به هيچ عنوان آنها را دست‌کم نمي‌گيريم. ايران از يک مربي مشهور و باتجربه بهره مي‌برد که اين قدرتشان را بيشتر مي‌کند.» در ترکيب تيم ملي مراکش مهره‌هاي تأثيرگذار زيادي ديده مي‌شوند که مي‌توانند براي هر تيمي خطرساز باشند. بنابراين شاگردان کرش بايد مراقبت ويژه‌اي از چند نفر از بازيکنان رنارد داشته باشند. بن عطيه ستاره يوونتوس، فرمانده خط دفاعي مراکش است و در مسابقات مقدماتي جام جهاني يکي از ارکان اصلي بسته ماندن دروازه تيمش بود. يکي از اين بازيکنان حکيم زيش است، بازيکني که اکثراً در سمت راست به عنوان وينگر توپ مي‌زند. زيش بهترين بازيکن فصل فوتبال هلند شد و مورد توجه چند تيم مطرح اروپايي هم هست. در کنار او بازيکن باتجربه و باکيفيتي به نام يونس بلهندا قرار دارد. ستاره شماره 10 مراکش با 28 سال سن از گالاتسراي مي‌آيد. ايوب الکعبي، مهاجم مراکش که جايگزين بوطيب شده ديگر بازيکن شاخص مراکش است، ستاره‌اي که به‌رغم وزن بالايش چابکي خوبي دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار