کد خبر: 908117
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
عضو اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك با توجه به آمار به ثبت رسيده در سازمان‌های بین‌المللی و قياس آن با آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه حدود ۹۹درصد از پوشاك وارد شده قاچاق است.

به گزارش «مشرق»، مجيد نامي با اشاره به ميزان واردات پوشاك به ايران براساس آمار سازمان ملل بيان كرد: در مورد ميزان واردات پوشاك به ايران دو آمار متفاوت وجود دارد. آمارهايي كه مربوط به سازمان ملل و نيز گمرك ايران است كه اين دو با يكديگر اختلاف فاحشي دارند.
وي ادامه داد: از دي سال ۱۳۹۴ تا دي‌ سال ۱۳۹۵ حدود يك‌ميليارد دلار صادرات پوشاك از سوي ساير كشورها به ايران انجام گرفته است كه براساس آمار سازمان ملل سهم چين ۳۹۸ميليون دلار، تركيه ۳۳۸ميليون دلار، امارات متحده عربي ۲۰۹ميليون دلار، هند 22/5 ميليون دلار، ايتاليا ۱۶ميليون دلار، آلمان 3/4 ميليون دلار، سوئيس 3 ميليون دلار، اسپانيا 3 ميليون دلار، فرانسه 2/3 ميليون دلار و بلژيك ۷۱۶ هزار دلار بوده است.
عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران ادامه داد: اين آمار، آمار بين‌المللي است كه در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسيده و ميزان صادرات پوشاك براساس كدهاي تعرفه‌اي ۶۱ و ۶۲ توسط صادركنندگان به گمركات كشور مبدأ به مقصد ايران ثبت شده است.
واردات پوشاك درجه ۲ از چين و امارات
نامي همچنين به آمار صادرات پوشاك از دي‌ سال ۱۳۹۵ تا دي‌ سال ۱۳۹۶ اشاره كرد و گفت: هنوز ميزان صادرات پوشاك از سوي كشور چين و امارات متحده‌عربي به ايران اعلام نشده و سازمان ملل در اين رابطه آماري منتشر نكرده است، اما ميزان صادرات پوشاك از كشورهاي تركيه، ايتاليا، هند، اسپانيا، آلمان، سوئيس و فرانسه به ايران در مدت زماني مذكور به ترتيب معادل ۱۰۰، ۱۷، 5/13، 9/3، 5/3، ۳ و 3/2ميليون دلار بوده است. به گفته وي، ميزان پوشاكي كه از امارات به ايران وارد مي‌شود نيز عمدتاً چيني است، چراكه اماراتي‌ها در بخش توليد پوشاك فعاليت قابل اشاره‌اي ندارد.
عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران با اشاره به اينكه كيفيت پوشاك كشورهاي اروپايي از ساير كشورها مطلوب‌تر است، خاطر نشان كرد: عمدتاً پوشاك وارد شده از كشورهاي چين و امارات داراي كيفيت بسيار پاييني هستند و كالاي درجه 2 به شمار مي‌آيند.
نامي با بيان اينكه براساس خوداظهاري چيني‌ها و اماراتي‌ها به ترتيب ۳۹۸ و ۳۳۸ ميليون دلار از دي سال ۱۳۹۴ تا دي‌ سال ۱۳۹۵ صادرات پوشاك به ايران صورت گرفته است، اظهار كرد: اين آماري است كه توسط سازمان ملل منتشر شده، اما براساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران در مدت زماني اعلام شده ميزان واردات چيني‌ها و اماراتي‌ها به ايران به ترتيب 5 و 4 ميليون دلار بوده است. اين در حالي است كه طبق آمار سازمان ملل تركيه‌اي‌ها ۱۰۰ ميليون دلار پوشاك به ايران صادر كردند كه از اين رقم تنها ۳۸ ميليون دلار واردات رسمي در گمرك ايران به ثبت رسيده است.
وي با اعلام اينكه سالانه حدود يك ميليارد دلار صادرات پوشاك از ساير كشورها به ايران مدنظر قرار مي‌گيرد، ادامه داد: نكته جالب در اين رابطه اين است كه كل واردات رسمي پوشاك به كشور در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتيب معادل ۶۱ و ۵۱ ميليون دلار بوده است و ساير پوشاك وارد شده به كشور كه حدود يك ميليارد دلار بوده به صورت قاچاق است.
عضو هيئت مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك ايران افزود: حدود ۹۹درصد از پوشاك وارد شده به ايران از چين و امارات متحده عربي قاچاق است كه اين آمار، آماري قابل تأمل بوده و بايد نسبت به آن راهكاري اساسي اتخاذ كرد. براساس آمار سازمان ملل سالانه حدود يك‌ميليون دلار پوشاك از سوي كشورهاي مختلف دنيا به ايران صادر مي‌شود، اما كل واردات رسمي و به ثبت رسيده در گمرك جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۹۵ معادل ۶۱ميليون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۹ميليون دلار بوده كه اين آمار حاكي از حجم بالاي واردات پوشاك به صورت غيررسمي به ايران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار