کد خبر: 908099
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه نیروهای ایرانی بر اساس خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در آن کشور حضور دارند، تأکید کرد تا...

وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه نیروهای ایرانی بر اساس خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در آن کشور حضور دارند، تأکید کرد تا زمانی که دمشق بخواهد تهران به کمک‌های خود ادامه خواهد داد و کشورهایی باید نظامیان خود را خارج کنند که بدون اجازه دولت مرکزی سوریه در این کشور حضور دارند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره مطالبی که اخیراً مقامات روسی درباره خروج ایران از سوریه مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: «کسی نمی‌تواند ایران را به کاری مجبور کند، حضور در سوریه بنا به خواست دولت این کشور بوده و تا زمانی که این دولت بخواهد به کمک‌های‌مان ادامه می‌دهیم.» پنج‌‌شنبه هفته قبل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با بشار اسد در شهر سوچی گفته بود که همه نیروهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند. خیلی از رسانه‌‌‌‌ها و محافل بین‌المللی منظور اظهارات پوتین را ایران دانستند. یک روز بعد از این اظهارات، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه، در توضیح اظهارات رئیس‌جمهور روسیه گفت: «منظور پوتین شامل تمامی واحدهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله امریکا، ترکیه، حزب‌الله (لبنان) و البته ایران است». هرچند سه روز بعد سفیر روسیه در لبنان مواضع متفاوتی ابراز کرد و گفت: «از نظر مسکو حضور ایران در سوریه مشکلی ندارد.» ایران و روسیه دو متحد کلیدی دمشق محسوب می‌شوند و نقش مهمی در شکست طرح‌‌‌‌ها و تروریست‌های تحت حمایت غرب داشتند. در حالی که ایران از روزهای اول بحران در کنار دمشق قرار گرفت اما ورود روسیه به بحران سوریه نزدیک به چهار سال طول کشید. ناظران معتقدند اشتراک منافع تهران و مسکو در سوریه بیش از اختلاف‌های آنها است و هر دو طرف بر اساس خواست دمشق در سوریه حضور پیدا کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته بر این مسئله تأکید کرد و گفت:‌ «حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده و هدف اصلی آن مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه بوده و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در آنجا وجود داشته باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به کمک‌های خودش به دولت سوریه ادامه خواهد داد.» ‌قاسمی تصریح کرد: «آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.» ‌هم اکنون امریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه در بخش‌هایی از سوریه نیرو مستقر کرده‌اند که بدون اجازه و رضایت دولت مرکزی بوده و از نظر دمشق اشغالگر محسوب می‌شوند.
هلاکت 3 امریکایی در سوریه
در پی انفجار یک بسته انفجاری در مسیر کاروان نیروهای امریکایی در جاده «الحسکه-تل‌تمر‌» سه سرباز امریکایی کشته و شمار دیگری از سربازان این کشور زخمی شدند. نیروهای امریکایی در ریف دیرالزور و الحسکه سوریه به همراه گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه‌» که تحت حمایت واشنگتن قرار دارد، مدعی مبارزه با داعش هستند. اما هدف اصلی واشنگتن که حتی ابایی از علنی کردن آن ندارد، تجزیه سوریه و جلوگیری از آنچه نفوذ ایران می‌خوانند، است. از سوی دیگر، ادعای مبارزه با داعش در حالی از سوی امریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه مطرح می‌شود که بار‌‌‌ها شاهد همکاری و توافق واشنگتن و نیروهای دموکراتیک با این گروه تروریستی به ویژه در استان دیرالزور بوده‌ایم.
آزادی یک منطقه کلیدی در حومه دمشق
ارتش سوریه که عملیات خود را در جنوب دمشق مجدداً آغاز کرده، موفق شد منطقه مهم «الحجر‌الاسود‌» در جنوب دمشق را از اشغال داعش خارج کند. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه پرچم این کشور را بر فراز اردوگاه «یرموک» نیز به اهتزاز درآورده و این اردوگاه را آزاد کرده‌اند. خبر آزادسازی اردوگاه یرموک در حالی منتشر شده است که هنوز هیچ منبع رسمی سوری این خبر را تأیید نکرده است.
در همین راستا، یک منبع نظامی صبح روز گذشته اعلام کرد که ارتش سوریه شامگاه گذشته با گروه تروریستی داعش به توافق آتش‌بس موقت دست یافت. به گفته این منبع، این آتش‌بس به خاطر مسائل انسانی انجام شد و شماری از زنان، کودکان و افراد سالخورده از منطقه الحجرالاسود خارج شدند. این توافق ظهر روز گذشته به پایان رسید و ارتش سوریه مجدداً عملیات خود را علیه داعش آغاز کرد. با تسلط ارتش سوریه بر الحجرالاسود و در صورت تأیید آزادسازی اردوگاه یرموک، فقط محله‌های التضامن و القدم در اشغال داعش قرار دارد.

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
t
|
New Zealand
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
سخنگو ... خیلی عصبانی شده بگیریدش جنگ نشه شما گرا دادید شما گفتید کدخدا حتی الان هم زیرزیرکی دارید حرف میزنید ودر مورد پالرمو وخیلی چیزهای دیگر صحبت می کنید مردم اکاه هستند جم کنید این بساط گدائی رو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار