کد خبر: 907997
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
ضیافت افطاری عربستان سعودی در بیروت در آستانه تشکیل کابینه جدید لبنان
پیامدهای غیرمعمول تشکیل کابینه در رابطه با تحریم‌ها علیه رهبران حزب‌الله از سوی آمریکا و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات، کویت و مصر، و احتمال تاثیرگذاری آن بر تشکیل کابینه است اما این احتمال در ارزیابی‌های رهبران مختلف لبنان ضعیف به نظر می‌رسد.

تحریم‌های جدید آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه اعضای برجسته حزب‌الله لبنان، سوال‌هایی را درباره سطح تاثیر آن بر جایگاه سیاسی این حزب در دولت آینده لبنان مطرح می‌کند؛ مساله‌ای که بسیاری از سیاسیون در این کشور، کارآمدی آن را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنند.

روند تشکیل کابینه جدید لبنان به صورت رسمی‌ آغاز نشده و هنوز در انتظار اجرای روند قانونی عادی است که با آغاز برگزاری جلسه پارلمان جدید و منتخب در روز چهارشنبه (فردا) برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونش و تکمیل هیات پارلمانی اجرا می‌شود، پس از آن رایزنی‌های الزام‌آور رئیس‌جمهوری برای معرفی نخست‌وزیر شروع می‌شود که شخص نخست‌وزیر نیز رایزنی‌های پارلمانی غیرالزام‌آور برای تشکیل کابینه را در پیش خواهد گرفت.

صرف نظر از روند اجرایی که در قانون اساسی برای آن عنوان شده، روشن است که نبیه بری بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان انتخاب خواهد شد.

یک منبع لبنانی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط موانع معمول تشکیل کابینه را در این موارد خلاصه کرد: نماینده‌ای از مسیحیان در کابینه بیرون از جریان آزاد ملی در سایه درخواست حزب القوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) برای رعایت مساوات در تعداد وزرا و کسب کرسی وزارتخانه‌های اصلی، نماینده‌ای از اهل تسنن در کابینه بیرون از جریان المستقبل در سایه تشویق حزب‌الله به انتخاب وزرا از همپیمانان پیروزش در انتخابات و نیز مساله اختصاص پست وزارت دارایی به احزاب شیعه. پیامدهای غیرمعمول تشکیل کابینه در رابطه با تحریم‌ها علیه رهبران حزب‌الله از سوی آمریکا و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات، کویت و مصر، و احتمال تاثیرگذاری آن بر تشکیل کابینه است اما این احتمال در ارزیابی‌های رهبران مختلف لبنان ضعیف به نظر می‌رسد. بیشتر آنها گفته‌اند این تحریم‌ها هرگز بر روند تشکیل کابینه تاثیری نخواهد گذاشت اما احتمالا بر اقتصاد و وضعیت مالی مردم تاثیر می‌گذارد. منابعی نزدیک به حزب‌الله توپ را در زمین حریری و میزان تسلیم او در برابر فشارهای آمریکا انداخته و در مقابل گفتند، روند موجود نشان از احتمال کارشکنی در روند تشکیل کابینه ندارد. منابعی در جریان المستقبل نیز در این زمینه اتفاق نظر دارند. آنها بر این باورند که تحریم‌ها جدید نبوده و پیش از این نیز هنگام تشکیل کابینه فعلی و دیگر کابینه‌ها وجود داشته‌ و به همین دلیل تاثیر مستقیمی بر این روال ندارد. اما چالش بزرگ‌تری که احتمالا نخست‌وزیر منتخب با آن مواجه می‌شود، تلاش این بار حزب‌الله برای داشتن بیشترین نمایندگان در کابینه و همزمانی این مساله با تحریم‌هاست. اطلاعات نشان می‌دهد که حزب‌الله هرگز در روند تشکیل کابینه روال سابق را در پیش نخواهد گرفت، این حزب پیش از این پست‌های غیرخدماتی مانند جوانان و ورزش، توسعه اداری، امور پارلمان یا صنعت را به دست می‌گرفت. پیش از این حزب‌الله به حضور سیاسی خود اکتفا می‌کرد و این پست‌ها را می‌پذیرفت و سایر پست‌ها را برای دیگر گروه‌های سیاسی می‌گذاشت تا آنها وارد رقابتی بر سر پست‌های خدماتی و اصلی شوند. برخی منابع نزدیک به حزب‌الله اظهار داشتند، این‌بار پست‌های اصلی خدماتی را می‌خواهند که از طریق فعالیت در آنها بتوان به مردم خدمت کرده و با فساد مقابله کرد. این منابع تاکید کردند، اگر پست‌های شیعه در لبنان 6 پست باشد، سهمیه حزب‌الله باید 3 وزیر باشد. تحریم‌های اعمال شده علیه حزب‌الله واکنش‌ چهره‌های سیاسی لبنان را در پی داشت. رولا الطبش جارودی، نماینده منتخب از حزب المستقبل اظهار داشت: حزب‌الله در کشور وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. نقولا نحاس، نماینده منتخب فراکسیون نجیب میقاتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه حزب‌الله جدید نبوده و هرگز تاثیری بر اقتصاد لبنان نخواهد داشت، اظهار داشت: اسامی‌ای که اعلام شده‌، اعتبار اقتصادی نداشته و تنها عنوان‌شان سیاسی است. نحاس تاکید کرد: حزب‌الله بخشی اساسی از جامعه لبنان است و نمی‌توانیم بگوییم وجود ندارد.
اظهارنظر سعودی‌ها درباره جایگاه حزب‌الله در دولت
2 هفته پس از انتخابات پارلمانی لبنان، کاردار عربستان ضیافتی با حضور نخست‌وزیر لبنان در سفارت این کشور در بیروت ترتیب داد و بر لزوم تقویت روابط لبنانی- سعودی تأکید کرد. نزار العلولا، مشاور پادشاه عربستان در امور لبنان در مراسم افطاری در سفارت عربستان در بیروت که با حضور سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان برگزار شد، گفت: عربستان هیچ ارتباطی با تشکیل کابینه جدید لبنان نداشته و این مساله از امور داخلی لبنان است. العلولا در پاسخ به سوالی درباره مشارکت حزب‌الله در کابینه جدید گفت: ما هرگز پیش از تشکیل کابینه گفت‌وگویی نخواهیم داشت و باید منتظر معرفی نخست‌وزیر جدید باشیم. حزب‌الله لبنان که عربستان آن را در راستای خدمت‌رسانی به منافع
آمریکایی- صهیونیستی در منطقه، سازمانی تروریستی می‌خواند، پیروزی چشمگیری در انتخابات پارلمانی ششم مه لبنان داشت. این حزب به همراه همپیمانش، جریان ملی آزاد توانستند کرسی‌های اختصاص‌یافته به جریان خود در پارلمان را کسب کنند. در این میان جریان المستقبل به ریاست حریری و نزدیک به عربستان ۱۳ کرسی را از دست داده و تنها ۲۱ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی را به‌دست آورد.

منبع: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار