کد خبر: 907984
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
فرهاد تجری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نماینده مردم سرپل‌ذهاب: سلبریتی‌ها با تحریک احساسات مردم پول‌هایی برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کردند اما پول‌ها هزینه نشده است

مشکلات به‌جامانده از زلزله جانکاه کرمانشاه که 6 ماه از وقوعش گذشته هنوز پابرجاست. روزهای نخست تب کمک‌‌های مردمی و سازمانی و دولتی داغ بود و تمام ارکان کشور دست به دست هم دادند تا بار مشکلات حادثه‌دیدگان را کم کنند اما حالا که نیم سال از زلزله کرمانشاه گذشته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، زوایای پنهان مشکلات این مردم بیشتر نمایان شده است؛ از همراهی نکردن بانک‌ها برای پرداخت وام ساخت و بازسازی مسکن گرفته تا سرنوشت نامعلوم کمک‌های مردمی که در حساب سلبریتی‌هاست. موضوعاتی که صدای نارضایتی نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس و شورای شهر را در آورده و متاسفانه این مشکلات باعث مهاجرت زلزله‌زدگان به شهرهای دیگر شده است.
در همین‌باره، عضو شورای شهر سرپل‌ذهاب با اشاره به توقف ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده به دلیل نبود منابع مالی، از مهاجرت ۳۰ درصد از مردم پل سرذهاب به کرمانشاه خبر داد. سیدمجتبی جاسمی در پاسخ به این پرسش که سرانجام کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه چه شد؟ به ایلنا گفت: از کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط مردم تاکنون چیزی به داخل و حتی خارج از شهر ورود پیدا نکرده است. ما هم متوجه هیچ‌گونه ساخت‌وساز با پول‌هایی که توسط مردم جمع‌آوری شده نشده‌ایم و همه اینها در حد صحبت بوده است.
ساخت‌و‌‌سازی با پول‌های مردمی نداشتیم
وی ادامه داد: البته بخشی از این هزینه‌ها صرف تهیه کانکس و چادر شد اما برخی از زلزله‌زده‌ها حتی کانکس هم ندارند و در چادر زندگی می‌کنند. تا به امروز گزارشی مبنی بر ساخت‌وساز در سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن توسط کمک‌های نقدی که چهره‌های شناخته شده از مردم جمع‌آوری کردند، مشاهده نکرده‌ایم. بهتر است اگر فعالیتی در این زمینه صورت می‌گیرد به ما اعلام کنند تا ذهن همه روشن شود که این پول‌ها کجا هزینه شده است. جاسمی همچنین تاکید کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم هزینه‌ای برای ساخت‌وساز این مناطق با کمک‌های مردمی صرف نشده است، اگر هم شده باید عنوان کنند در بخش‌های شهری و روستایی چند درصد از این پول‌های جمع‌آوری شده را صرف ساخت خانه کرده‌اند. عضو شورای شهر سرپل‌ذهاب با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پول‌های جمع‌آوری شده تحویل هلال‌احمر شده است، توضیح داد: ظاهرا چند میلیارد تومان هم به هلال‌احمر داده‌اند که میان زلزله‌زده‌ها تقسیم شود اما فعلا هیچ مبلغی توزیع نشده است.
زندگی در چادر
جاسمی از تحویل کولر به زلزله‌زده‌ها خبر داد و گفت:‌ مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب کماکان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. با توجه به گرم شدن هوا و بالا رفتن حرارت در چادر و کانکس، مدیران اعلام کردند به این افراد کولر ارائه خواهد شد اما هنوز اقدامی انجام نشده است. وی افزود: مشکل اساسی مردم سرپل ذهاب این است که وام ۴۰ میلیون تومانی وعده داده شده برای ساخت‌و‌ساز کافی نیست. به هر خانه تخریبی حدود ۴۰ میلیون تومان وام به صورت قسطی تعلق می‌گیرد در صورتی که فونداسیون حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌برد. حالا فرض کنید کسی که هیچ منبع درآمد و حقوقی ندارد چطور می‌تواند با ۴۰ میلیون تومان خانه‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ مترمربعی بسازد؟ در صورتی که نه قرار است این مبلغ افزایش پیدا کند و نه کسی به زلزله‌زده‌ها پولی قرض می‌دهد. به همین دلیل عملا کار ساخت‌وساز تا اسکلت‌‌‌بندی پیش می‌رود، ولی چون نمی‌توانند ادامه دهند در همان مرحله متوقف می‌شود.
مهاجرت 30 درصد زلزله‌زدگان
عضو شورای شهر سرپل‌ذهاب در پایان به مهاجرت ۳۰ درصدی زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده شهروندان سرپل ذهاب خانه‌‎های‌شان را نصف قیمت بفروشند و به کرمانشاه مهاجرت کنند. حدود ۳۰ درصد از اهالی سرپل‌ذهاب به کرمانشاه و شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌‌اند که با گرم شدن هوا مهاجرت بیشتر هم می‌شود. پیش‌تر اهالی سرپل ذهاب به دلیل جنگ به کرمانشاه مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده بودند.
ظلم سلبریتی‌ها در حق زلزله‌زدگان
از سوی دیگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،  فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس با اشاره به آخرین وضعیت کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده حوزه انتخابیه خود گفت: به دلیل اینکه در زلزله کرمانشاه وسعت منطقه و عمق فاجعه زیاد بود، امدادرسانی و بازسازی مناطق زلزله‌زده قدری به طول انجامیده است. وی با بیان اینکه باید کمک‌های بیشتری به مردم زلزله‌زده کرمانشاه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وارد فصل گرم سال شده‌ایم باید توجه‌ ویژه‌ای به این مناطق شود. نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی فشارها بر مردم زلزله‌زده بیشتر شده است و دولتمردان نیز باید در کمک‌های بلاعوض بازنگری داشته باشند.
نماینده سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس با اشاره به کمک‌هایی که سلبریتی‌ها برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه جمع‌آوری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سلبریتی‌ها نهایت ظلم را در حق خودشان و مردم کرمانشاه کردند. تجری گفت: متاسفانه سلبریتی‌ها با تحریک احساسات مردم، پول‌هایی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری کردند اما تاکنون بیشتر پول‌ها در مناطق زلزله‌زده هزینه نشده است. وی افزود: با توجه به اینکه از وقوع زلزله کرمانشاه 6 ماه می‌گذرد، لازم است مدعی‌العموم به موضوع جمع‌‌آوری کمک‌های مردمی از سوی سلبریتی‌ها ورود کند تا تکلیف این موضوع مشخص شود.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: از سلبریتی‌هایی که در رسانه‌ها برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه کمک جمع‌ کردند تاکنون معجزه‌ای ندیده‌ایم اما برعکس افراد گمنام و سازمان‌هایی مانند بسیج دانشجویی حدود 2 هزار کانکس به مردم زلزله‌زده کرمانشاه اعطا کردند.

منبع: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار