کد خبر: 907919
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
با توجه به وضعیت با ثباتی که سوریه پس از شکست گروه‌های تروریستی تکفیری داعش به خود می‌بیند و آرامش نسبی‌ای که در آن حاکم شده است، شاهد اعلام «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه برای خروج نیروهای خارجی از سوریه هستیم.

به گزارش جوان آنلاین، صبح نو در گزارشی نوشت: با توجه به وضعیت با ثباتی که سوریه پس از شکست گروه‌های تروریستی تکفیری داعش به خود می‌بیند و آرامش نسبی‌ای که در آن حاکم شده است، شاهد اعلام «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه برای خروج نیروهای خارجی از سوریه هستیم.

پوتین این سخنان را در دیدار با بشار اسد در سوچی عنوان کرد تا با توجه به «موفقیت‌های چشمگیر ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم» و آرامش و ثباتی که در سوریه شکل گرفته است نیروهای آمریکایی و غربی اقدام به بیرون رفتن نیروهایشان از این کشور کنند.

زارعی: سوریه با همکاری ایران به تروریست‌ها پایان می‌دهد
آقای اصغر زارعی، کارشناس امور منطقه با اشاره به اینکه‌، منظور رییس جمهوری روسیه متوجه کشورهای غربی است، به روزنامه «صبح‌نو» گفت: پس از اینکه سخنان آقای پوتین برای خروج نیروهای خارجی از سوریه مطرح شد این موضوع در ذهن تداعی شد که شاید نام ایران هم در این منظور رییس‌جمهوری روسیه باشد که بعداً اعلام شد این نکته شامل نیروهای مستشاری ایران نمی‌شود و با هماهنگی دولت سوریه می‌توانند برای پایان دادن به اقدامات تروریست‌ها همکاری کنند.
زارعی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه در اجلاس آستانه با نتایج مطلوبی روبه‌رو شده است، تصریح کرد: در این نشست‌ها راه‌حل‌های برون‌رفت طرح‌ریزی‌ شده است که مرهون تلاش‌های تهران و دمشق برای بحران سوریه بوده است. نباید فراموش کرد که ترکیه با بحران‌سازی و حمایت از جبهه النصره در بحران‌آفرینی سوریه سهیم بوده است.
این کارشناس امور غرب آسیا افزود: شاید این سؤال مطرح شود که چرا روسیه موضوع خروج نیروهای نظامی از سوریه را مطرح کرده است، باید گفت تلاش اروپا و لابی صهیونیست و همچنین حربه‌های دیپلماسی و اقتصادی که این روزها بر روسیه وارد شده است می‌تواند بیانگر این‌گونه موضوعات باشد که برخی آن را عنوان می‌کنند.

نگرانی‌های خاص در سوریه
برخی تحلیلگران معتقدند؛ در‌حال‌حاضر هر یک از طرف‌هایی که به‌طور مستقیم در سوریه حضور دارند، نگرانی‌های امنیتی خاص خود را دارند که به راحتی حاضر به چشم‌پوشی از آن نیستند.
ترکیه حضور شبه‌نظامیان کُرد، به‌ویژه یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تهدیدی جدی برای مرزهای جنوبی خود می‌داند و بیش از یک‌سال است که به‌طور مستقیم وارد درگیری نظامی با این گروه‌ها شده است و بخش‌هایی از خاک سوریه را هم در اشغال خود دارد.
آمریکا و دیگر متحدانش اگرچه نیت خود را مبارزه با داعش اعلام کرده‌اند، به‌شدت تلاش می‌کنند از تقویت ایران در سوریه جلوگیری کرده و راه‌های نفوذ آن در شرق مدیترانه را ببندند. تقویت مخالفان اسد از جمله کُردها و تضعیف حضور روسیه در سوریه هم از دیگر اهداف آمریکاست.
از طرف دیگر ایران تلاش می‌کند «جبهه مقاومت» را حفظ و تقویت کند. ایرانی‌ها همچنین به‌دنبال از بین بردن گروه‌های سلفی و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در سوریه‌اند.

عرصه دیپلماسی میدان جدید نبرد سوریه
آنچه مشخص است با توجه به تعارض منافع بازیگران دخیل در بحران سوریه، بعید است که روس‌ها بتوانند خروج همه آن‌ها را تضمین کنند و در صورت ماندگاری هریک از کشورها، دیگران هم خواهند ماند.
از سوی دیگر، اگرچه مسکو مهم‌ترین پشتیبان نظامی دمشق بوده، با این وجود ابزار خاصی برای تهدید ایران، ترکیه و آمریکا در اختیار ندارد. هیچ‌کدام از این کشورها وابستگی یک‌جانبه قابل‌توجهی به روسیه ندارند و از سوی دیگر روس‌ها در ساختار جهانی سلطه‌ای همچون ایالات متحده ندارند که از ابزار تحریم
استفاده کنند.
در نتیجه، احتمالاً استفاده از ابزارهای سیاسی نسبتاً مشروع، همچون فرایند آستانه، گفت‌وگوهای ژنو و استفاده از حق حاکمیت سوریه تنها راه آن‌ها برای مقابله با دیگر بازیگران خارجی در سوریه باشد.

تقویت نیروهای فرانسوی در سوریه
این موضوع در حالی مطرح شده است که روز گذشته شاهد استقرار پایگاه‌های نظامی جدیدی از سوی فرانسوی‌ها در سوریه بودیم.
گفته می‌شود، نیروهای ویژه ارتش فرانسه نزدیک به دو هفته است که در توافقی میان رهبران آمریکا و فرانسه، وارد سوریه شده‌اند و قرار است به نیروهای کُرد هم‌پیمان آمریکا -که در استان دیرالزور علیه داعش می‌جنگند- کمک کنند.
حال جنگ سوریه رفته‌رفته از میدان نبرد به عرصه دیپلماسی منتقل می‌شود. اگر در عرصه نظامی اهداف کنشگران مختلف محدودتر و گاه مشترک بود، از این پس تعارضات بیش از پیش بروز خواهند کرد و احتمالاً شاهد بی‌ثباتی و کشمکش‌های سیاسی در سوریه باشیم.

سفیر روسیه در لبنان:از نظر مسکو حضور ایران در سوریه مشکلی ندارد
سفیر روسیه در لبنان تأکید کرد از نظر این کشور حضور ایران در سوریه، مشکلی ندارد و مسکو با دیگر متحدان سوریه از جمله تهران و حزب‌الله مشغول مبارزه با تروریسم در سوریه است.
«الکساندر زاسکپین» سفیر روسیه در لبنان به شبکه «المیادین» اعلام کرد از نظر این کشور، حضور ایران در سوریه، مشکلی ندارد. وی ادامه داد: روابط ما با ایران به‌علاوه همکاری ما با این کشور در سوریه، ثابت است و یک همکاری اقتصادی میان ما و آن‌ها در جریان است.
زاسکپین تصریح کرد: ما در کنار متحدان سوریه از جمله ایران و حزب‌الله، با تروریسم در سوریه می‌جنگیم، آمریکایی‌ها هر چقدر ادعا کنند که با تروریسم در سوریه می‌جنگند همین که آزادسازی کامل نزدیک می‌شود بهانه‌های واهی می‌آورند. با بازگشت حاکمیت سوریه بر تمامی اراضی‌اش، این طبیعی است که نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند. وی سپس گفت: ما با درگیری مستقیم میان کشورها چه در سوریه یا کشورهای دیگر مخالف هستیم، باید نسبت به هر واکنش واشنگتن پس از دیدار «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه و «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه در سوچی هوشیار باشیم. زاسکین ادامه داد: تغییراتی در منافع ترکیه به‌وجود آمده و این کشور مانند هر کشور دیگری در خاورمیانه می‌خواهد از وحدت کشور محافظت کند.
وی اعلام کرد: به‌رغم کُند شدن مسیر (مذاکرات) ژنو، نباید از آن غافل بود و باید بندهای اساسی‌اش را حفظ کرد. اصلاحات در سوریه برای دولت این کشور و معارضان شرکت‌کننده در گفت‌وگوها مفید است. ما یک «نقشه راه» برای سوریه داریم و موعد اجرایی شدن آن را مشخص نکرده‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار