کد خبر: 906437
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
عدم تمکین علاوی غربگرا و برخی کردها به نتایج آرا
نتایج رسمی انتخابات عراق امروز اعلام می‌شود اما از روز گذشته بعضی گروه‌ها و جریان‌‌‌‌ها از جمله ائتلاف ایاد علاوی که باتوجه به مشارکت پایین عراقی‌‌‌‌‌ها شکست‌شان قطعی به نظر می‌رسد، اعتبار انتخابات را به چالش کشیدند و خواستار ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات شدند.

روز گذشته اخبار متفاوتی از نتایج انتخابات عراق منتشر‌‌‌‌ می‌شد. بعضی رسانه‌های غربی روز گذشته به نقل از منابعی که نام‌شان ذکر نشده بود گزارش دادند نتایج اولیه شمارش آرا حاکی از آن است که ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست «‌سائرون نحو الاصلاح‌» به ریاست مقتدی صدر در سطح لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع کمیسیون انتخابات عراق گفت: نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف النصر در بغداد و تعدادی از استان‌های جنوبی (اکثراً شیعه‌نشین) و ائتلاف سائرون حکایت دارند. این منبع افزود: هنوز زود است تعداد کرسی‌‌‌‌‌هایی که هر ائتلاف به دست آورده را مشخص کرد. از سوی دیگر، «احمد الاسدی‌» سخنگوی ائتلاف «الفتح المبین‌» به ریاست «هادی العامری‌» رئیس سازمان بدر، در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که «نتایج اولیه از پیشتازی ائتلاف الفتح حکایت می‌کند. ما نگرانیم که در نتایج دستکاری شود.»
این گمانه‌ زنی‌‌‌‌ها در حالی است که کمیسیون انتخابات عراق تا ظهر روز یک‌‌‌‌شنبه هیچ‌گونه آماری از نتایج انتخابات نداده است و انتظار می‌رود نتیجه نهایی و رسمی این انتخابات امروز منتشر شود. بیش از 7 هزار نامزد انتخاباتی در 18 استان عراق برای دستیابی به 328 کرسی پارلمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و 24 میلیون عراقی مجاز به شرکت در این انتخابات بودند که چهارمین انتخابات پس از سقوط صدام به شمار می‌رود. در این دوره از انتخابات عراق، نظام رأی‌دهی الکترونیک بود و همین مسئله امکان اعلام نتایج طی 24 ساعت تا 48 ساعت پس از پایان انتخابات، را میسر می‌ساخت. در حالی که اعلام نتایج انتخابات عراق در دوره پیش یعنی سال 2014، دو هفته طول کشید،کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده است که نتایج رسمی را 48 ساعت پس از پایان انتخابات اعلام خواهد کرد. انتخابات عراق از آن جهت که پس از شکست داعش برگزار می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است و نتایج آن نه تنها در ترسیم آینده اقتصاد و سیاست عراق، بلکه منطقه می‌تواند مهم باشد. دولت‌های غربی به رهبری امریکا در کنار عربستان سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا نیروهای نزدیک به ایران نتوانند به موفقیت دست یابند. تهران با اکثر جریان‌‌‌‌ها و گروه‌های عراقی به‌ویژه شیعیان روابط خوبی دارد اما ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری که به نوعی حشدالشعبی را در این انتخابات نمایندگی می‌کند گزینه مطلوب تهران محسوب می‌شود. بیش از نتایج درصد مشارکت عراقی‌‌‌‌ها باعث غافلگیری مقامات عراقی شده است. این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را 52/44 درصد اعلام کرد. نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلاً تحت کنترل داعش بوده‌اند در حالی که بغداد شاهد کم‌‌‌‌ترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

اعتراضات شکست‌خوردگان

روز گذشته آمار رسمی نتایج اعلام نشده بعضی گروه‌‌‌‌‌ها و جریان‌‌‌‌‌ها تلاش کردند با به چالش کشیدن صحت انتخابات اعتبار نتایج را به زیر سؤال ببرند. در شمال عراق گزارش‌‌‌‌ها حاکی از التهاب در بعضی از شهر‌‌‌‌ها بود. چهار حزب کرد با رد روند انتخابات خواستار برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم کردستان عراق، کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند. به گزارش شبکه سومریه نیوز عراق، جنبش تغییر، ائتلاف دموکراسی و عدالت، جماعت اسلامی و اتحادیه اسلامی کردستان در بیانیه‌ای مشترک روند انتخابات و نتایج آن را رد کردند و گفتند به آن پایبند نیستند. این احزاب خواستار برگزاری مجدد انتحابات در اقلیم کردستان، کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند. العالم نیز گزارش داد، اختلاف بر سر نتایج اولیه آرا در کردستان عراق به درگیری کشیده شد و برخی احزاب خواستار بازشماری دستی آرا شدند. احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان عراق، اتحادیه اسلامی کردستان عراق، ائتلافی برای دموکراسی و عدالت و حزب دموکرات کردستان عراق با رد نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق در سلیمانیه خواهان بازشماری دستی نتایج از سوی کمیسیون عالی انتخابات عراق شدند. این احزاب اتحادیه میهنی کردستان عراق را متهم به تقلب گسترده در انتخابات این استان کردند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز دستوراتی را به نیروهای امنیتی در اقلیم کردستان و استان کرکوک داده تا امنیت را حفظ کرده و بی‌طرف باشند. همچنین «ائتلاف الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی روز یک‌‌‌‌شنبه خواستار لغو نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق و برگزاری دوباره آن در زمانی دیگر شد. این ائتلاف در بیانیه‌ای درخواست لغو انتخابات پارلمان را به دلیل «‌عدم تمایل مردم عراق برای مشارکت گسترده در انتخابات، گسترش اقدامات خشونت‌بار، تزویر، گمراه‌سازی، خرید رأی و سوءاستفاده از شرایط آوارگان و مهاجران‌» نسبت داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار