کد خبر: 903014
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
مسئله نفوذ در عرصه جنگ‌ها و زيرسلطه گرفتن كشورها و ملت‌ها در طول تاريخ يكي از مهم‌ترين، داغ‌ترين، پيچيده‌ترين و پر رمز و راز ترين مسائل بوده است...
سيد عبدالله متوليان

مسئله نفوذ در عرصه جنگ‌ها و زيرسلطه گرفتن كشورها و ملت‌ها در طول تاريخ يكي از مهم‌ترين، داغ‌ترين، پيچيده‌ترين و پر رمز و راز ترين مسائل بوده است و چه بسيار تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، كشورها و مليت‌ها كه به دليل سهل‌انگاري و بي‌توجهي به پديده نفوذ يا از صفحه تاريخ به كلي محو شده و يا تحت تأثير فرهنگ مهاجم استحاله شده و ماهيت خود را از دست داده‌اند (پروژه عصر پهلوي در متنفرسازي و عريان كردن مردم ايران از پوشش ملي و تن دادن به سبك و مدل پوشش غربي از مصاديق بارز و عيني آن است.).
هشدارها و تأكيدات حضرت امام خامنه‌اي در طول سال‌هاي گذشته (و سخنان اخيرشان در جمع مديران و مسئولان وزارت اطلاعات) گواه عمق نگراني معظم له نسبت به خطرات گسترده مسئله نفوذ بوده و افشا شدن نفوذ برخي جاسوسان در بدنه مديريتي كشور و بعضاً دستگيري تعدادي از آنان مؤيد اين مدعاست. به اعتقاد مقام معظم رهبري، دشمنان نظام ميلياردها دلار هزينه مي‌كنند تا در كشور ما اقدام به نفوذ نمايند... نقشه‌هاي دشمن در منطقه عمدتاً بر دو پايه استوار است؛ يكي ايجاد اختلاف (اعم از ايجاد اختلاف قوميتي و يا شيعه و سني) و يكي هم نفوذ.
بي توجهي نسبت به عمق دشمن و ناديده گرفتن شيوه‌ها و روش‌هاي الوان دشمني متأثر از آداب ديپلماتيك و مهندسي نظام سلطه بازي در زمين دشمنان و تكميل كننده پازل آنان است. بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به آيه ۱۲۰ سوره مباركه بقره در اين باره مي‌فرمايند: «... به يقين آنان (دشمنان) مرزي جز عدول از همه هويت‌ها و ارزش‌هاي معنوي و الهي‌مان نمي‌شناسند. به گفته قرآن كريم هرگز دست از مقاتله و ستيز با شما برنمي دارند، مگر اينكه شما را از دينتان برگردانند. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم صهيونيست‌ها و امريكا و شوروي (سابق) در تعقيبمان خواهند بود تا هويت ديني و شرافت مكتبي‌مان را لكه دار نمايند... آري اگر ملت ايران از همه اصول و موازين اسلامي و انقلابي خود عدول كند و خانه عزت و اعتبار پيامبر و ائمه معصومين (ع) را با دست‌هاي خود ويران نمايد، آن وقت است كه جهانخواران او را به عنوان يك ملت ضعيف و فقير و بي فرهنگ به رسميت بشناسند؛ ولي در همان حدي كه آنها آقا باشند و ما نوكر، آنها ابرقدرت باشند و ما ضعيف، آنها ولي و قيم باشند ما جيره خوار و حافظ منافع آنها ، نه يك ايران با هويت ايراني- اسلامي، بلكه ايراني كه شناسنامه‌اش را امريكا و شوروي (سابق) صادر كند، ايراني كه ارابه سياست امريكا يا شوروي را بكشد. »
در گذشته‌هاي نه‌ چندان دور شايد پروژه نفوذ صرفاً از طريق تربيت و نفوذ دادن عامل انساني در كشورِ هدف دنبال مي‌شد اما با پيشرفت‌هاي شگرف تكنولوژيكي و ارتباطي و ورود به دنياي بي‌مرز اينترنت و فضاي مجازي و در عصر انفجار اطلاعات، به شدت بر اهميت و پيچيدگي پديده نفوذ افزوده شده‌است. در عصر حاضر نظام سلطه و جهان‌خواران بر بستر دستاوردهاي علمي، فني، ارتباطي و تكنولوژيكي در عرصه جاسوسي به نفوذ هيبريدي و مركب رو آورده و ضمن برنامه‌ريزي براي نفوذ اقتصادي، امنيتي، سايبري، فكري‌و فرهنگي، سياسي، علمي و... ، تمامي نشانگاه‌هاي مناسب در كشور براي نفوذ را تحت پوشش قرار داده و توأمان و همزمان از يك‌سو باورها و اعتقادات مردم را هدف‌گيري كرده و از ديگرسو مراكز تصميم‌ساز و انديشه مسئولان و دولتمردان (تصميم‌گيران نظام) را آماج حملات شبكه كلان و پيچيده نفوذ قرار داده است.
صرف نظر از صدها و بلكه هزاران روش و شيوه جديد و نوين نفوذ با اهداف مختلف نظير براندازي، خرابكاري، مرعوب‌سازي، تخليه و ربايش اطلاعات و اسناد، تغيير باورها و اعتقادات، عضوگيري و شبكه‌سازي و سازماندهي، جذب نخبگان و ربايش مغزها، جريان‌سازي و... وقتي گفته مي‌شود ٤ هزار نفر از فرزندان مسئولان نظام (آقازاده‌ها!) در خارج از كشور و عمدتاً در كشورهاي غربي و به‌ويژه در كشور انگل‌پرور و جاسوس‌پرور انگلستان مشغول به تحصيل هستند مي‌توان خطر نفوذ بلند مدت در حاكميت كشورمان را به صورت شفاف و عيني درك كرد.
سرويس‌هاي مجهز جاسوسي دشمن بي‌شك به شكار فوري و برق‌آساي اين حجم وسيع از نشانگاه و بستر جاسوسي به‌عنوان لقمه‌اي چرب و نرم و بي‌نظير خواهند پرداخت. بديهي است كه سست كردن باورها و اعتقادات اين دسته از دانشجويان (كه عمدتاً از طريق اولياي خود به اطلاعات ناب دسترسي دارند) و پذيرش سبك زندگي غربي و مدل‌هاي القايي غرب نقطه آغاز و مشترك همه آنهاست و سرويس‌هاي جاسوسي در گام‌هاي بعدي بي‌شك تعداد قابل توجهي از آنان را پس از تبديل به عامل خود، به عنوان مدافع سرسخت و دوآتشه نظام اسلامي روانه كشور خواهند ساخت تا به اين ترتيب در يك بازه زماني كوتاه اين دسته از فارغ‌التحصيلان بر مصادر سياسي حتي در لباس رؤساي قواي كشور تكيه زده و دستورات سرويس را به صورت بسيار نامحسوس و ظريف به اجرا درآورند. بديهي است كه تشخيص ماهيت و نيات آنان بسيار دشوار و نزديك به محال بوده و ممكن است ۳۰ تا ۵۰ سال بعد كشور صاحب سرويس نسبت به افشاي آنان اقدام نمايد. قابل ذكر است كه سرويس اطلاعاتي از اين دسته از دانشجويان به مثابه ويروس و ميكروبي بس خطرناك به شكار افرادي در داخل كشور به عنوان حلقه دوستان آن فارغ‌التحصيل اقدام خواهد نمود و به اين ترتيب تبديل يك جمعيت مشكوك ٤هزار نفره به يك جمعيت بيش از 40 هزار نفره (كه تشخيص پاي‌بندي آنان به نظام و قانون اساسي براي شوراي نگهبان و ساير دستگاه‌هاي نظارتي، امنيتي، اطلاعاتي، قضايي و... بسيار سخت خواهد بود) چندان دور از انتظار نيست. بر اين اساس مي‌توان حجم وسيع و پر خطر جاسوسان شناخته نشده دشمن و شبكه ارتباطي آنان با اتباع بيگانه، خيريه‌ها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، سفارت‌خانه‌ها و... در پيكره نظام را بهتر و دقيق‌تر درك نماييم.
مقابله با پديده خطرناك نفوذ مستلزم شناخت و رصد دائمي اهداف دشمن در داخل و خارج و فعاليت هماهنگ و مؤثر «قواي كشوري و لشكري»، «نهادها و دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي، انتظامي، قضايي، فرهنگي، اجتماعي و... »، «دستگاه‌ها و نهادهاي نظارتي» و خنثي سازي آثار فوق تخريبي نفوذ بر مردم و مسئولان و تبديل ميدان پدافندي به عرصه آفند در حوزه نفوذ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار