کد خبر: 903013
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
رئيس‌جمهور به کابينه:
برخلاف مواجهه رسانه‌ها با اعلام آمار 2 میلیون اشتغال در شبکه‌های اجتماعی که واقعاً اشتباه سهوی رئیس‌جمهور بود، اشتباه واقعی ایشان این است که اذهان را درگیر مسائلی می‌کند که پشت پرده گفته و شنیده شده است.

آقاي رئيس‌جمهور در سخنان خود كه گاهي از اولويت‌هاي اقتصادي و سياسي در آن خبري نيست و گاهي اگر هست در حاشيه مي‌ماند، معمولاً يك مطلب جنجالي و جدال‌آور مي‌گنجاند تا با برجسته شدن آن در افكار عمومي، همان مطالب در حاشيه‌مانده، از متن كلام دورتر برود و كمتر مورد توجه و نقد مردم و منتقدان قرار گيرد.
ديروز آقاي رئيس‌جمهور از ميان مسائل كلان كشور، ماجراي پارافي را كه روي نامه يك نهاد نظارتي (احتمالاً سازمان بازرسي كل كشور) كرده است، به ميان كشيد تا به يكباره همه سايت‌هاي داخلي و رسانه‌هاي معاند خارجي را روي همان موضوع متوقف كند: «يك دستگاه نظارتي نوشته بود بايد فلان مدل هواپيما خريداري شود، من نوشتم به تو چه ربطي دارد، تو چه كاره‌اي؟! دستگاه نظارتي بايد طبق قانون عمل كند، نه بر مبناي عقل ناقص خود.»
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود یکی از دیالوگ‌های خود و معاونان و وزرایش را بازگو می‌کند، بی‌آنکه توضیح دهد خب که چی؟! چه نتیجه‌ای از این گفت‌وگو گرفته‌اید و دولتی‌ها چه برنامه‌ای برای کم‌آبی دارند: «وزرای نیرو، کشاورزی و صنعت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به من گزارش داده‌اند که کشور در کم‌آبی است. مگر من نمی‌دانم؟! چرا توضیح واضحات می‌دهید؟! باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه جمعه بلدند نصیحت کنند.»
به این ترتیب آقای رئیس‌جمهور محترم ، این بار با حمله به یک نهاد نظارتی، وارد این عرصه وقت‌کشی سیاسی شد. شاید همین الگو مورد توجه وزرای دولت است که به جای ارائه برنامه برای مقابله با کم‌آبی، به رئیس‌جمهور توضیح واضحات می‌دهند!

در واقع رئيس جمهور سخنراني متفاوتي در جمع مديران خود در سالن اجلاس سران ايراد كرد. سخناني كه نشان مي‌داد، او از يك اتفاق ناراحت بود و اين ناراحتي باعث شد تا همه را از دم تيغ انتقادات خود بگذراند. او در سخنراني كنايه آميز خود، انتقادي صريح نسبت به مديران خود، امريكايي‌ها، فضاي مجازي و حتي سيستم جديد ارزي تيم اقتصادي خودش ايراد كرد. 

روحاني در بخشی از این سخنان نوك پيكان انتقادات را به سمت مديران خود گرفت و اظهار كرد كه اين رئيس و مرئوس بودن اعتباري است، آنچه مي‌ماند خدمت به مردم و خوشحال كردن مردم است. اگر خانواده شما به اداره‌اي بروند و كاري داشته باشند و بخواهند معطل‌شان كنند و از اين اتاق به آن اتاق ببرند و از اين اوراق به آن اوراق بكشانند و امروز را به فردا بيندازند، شما چه حالي پيدا مي‌كنيد؟ اگر رفتار آن اداره با پدر و مادر، فرزند شما، يك رفتار انساني مؤدبانه و خوشحال‌كننده باشد شما چه روحيه‌اي پيدا مي‌كنيد؟
وي سپس با بيان اينكه بايد براي حل مشكلات تلاش، فكر و همكاري داشته باشيم و از مردم طلب كمك كنيم، ادامه داد كه اگر در هر كاري كه مي‌خواهيم انجام دهيم، مردم را قانع و نه تهديد كرده و آنان را همراه خود كنيم، مطمئناً آنها از ما پشتيباني خواهند كرد.
روحاني در ادامه به مديران خود توصيه كرد كه روزه سكوت خود را بشكنند:‌« ما خيلي با مردم كم صحبت مي‌كنيم و مديران دولتي روزه سكوت گرفته‌اند. نمي‌دانم چه كسي گفته و آنها از چه مي‌ترسند، اما هر كس در پست دولتي و در هر رده مديريتي كه قرار دارد، بايد بداند طبق قانون و وظيفه شرعي، داراي توانمندي و قدرت بالاست و بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر نمي‌تواند و از اخم اين و آن مي‌ترسد و هراس دارد، بايد كنار برود، چرا كه واجب نيست، صندلي‌اي را كه اشغال كرده تا پايان چهار سال به آن بچسبد. كسي كه از وظيفه قانوني خود به خاطر تلفن و اخم يك نفر مي‌ترسد و عقب‌نشيني مي‌كند، حق ندارد در صندلي بماند و اين مسئوليت بر او حرام است. »
روحاني در قسمت ديگري از سخنانش به یک نامه‌ میان قوه‌ای اشاره کرد و گفت: « هيچ دستگاه نظارتي حق ندارد در مديريت دخالت كند.‌‌ دستگاه نظارتي حق ورود به كار اجرايي را ندارد، البته اگر نظري دارد مي‌تواند اعلام كند، اما مدير اجرايي بايد كار خود را انجام دهد.»
رئيس جمهور در همين ارتباط با لحن پرخاشگرانه‌اي خطاب به دستگاه‌هاي نظارتي ادامه داد: زماني يك دستگاه نظارتي براي يك وزارتخانه دولت نوشته بود كه در خريد هواپيما چه نوع هواپيمايي را بايد خريداري كند و بنده براي آن دستگاه نوشتم كه به تو چه ربطي دارد (!) و تو چه كاره‌اي كه دخالت مي‌كني(!) تصور كرده‌اند كه چون دستگاه نظارتي هستند، بايد نوع هواپيما، خودرو و دارويي را هم كه مي‌خواهيم خريداري كنيم آنها مشخص كنند. در صورتي كه آنها اگر تخلفي بر مبناي قانون ديدند، بايد اعلام كنند. البته اگر بر مبناي قانون باشد، نه بر مبناي عقل ناقص خود(!)« عقل ناقص تو كه مبنا نيست، آقاي دستگاه نظارتي!»
وي با تأكيد بر اينكه بايد در چارچوب قانون سخن گفته و عمل كنيم، خطاب به مديران ارشد دولت اظهار كرد كه نبايد به برخي نامه‌ها و تهديدها اعتنا كنيم و اگر مي‌ترسيد به آنها جواب دهيد براي من بفرستيد تا خود پاسخ آنها را بدهم.

روحاني در جايگاه شاكي

روحاني در ادامه سخنان خود به موضوع فضاي مجازي نيز ورود كرد‌.« فضاي مجازي قبول نداريم و بايد در خيابان برويم و يقه مردم را بگيريم، اما با اين اقدامات كه كار درست نمي‌شود. نمي‌دانم چرا برخي از موبايل، شبكه‌هاي اجتماعي و اطلاعات مردم بدشان مي‌آيد و مي‌گويند اگر مردم بي‌اطلاع باشند، شب راحت‌تر مي‌خوابيم.»
سخنان تلگرامی رئیس‌جمهور در حالی است که تصمیم خروج از تلگرام یک تصمیم دولتی و در مقابله با خطرات عمدتاً اقتصادی نوظهور تلگرام اتخاذ شده اما دولت به خاطر ملاحظات اجتماعی، آن را پنهان می‌کند.
روحاني بار ديگر دسترسي به اطلاعات، نظارت و انتقاد را حق مردم دانست و در گفته‌هايي شعاري ‌ اظهار كرد: « مردم بايد از ما انتقاد كنند و بدانند كه ما دل‌نازك و زودرنج نيستيم، اما ظاهراً غيراز دولت كس ديگري را نمي‌توانند مورد انتقاد قرار دهند و براي آنها مشكل پيش مي‌آيد و اگر از رئيس جمهور انتقاد كنند، برخي افراد خوشحال مي‌شوند.»
رئيس جمهور سپس با بيان اينكه بايد فضا را براي انتقاد و اظهار نظر مردم، فراهم كنيم و اين جزو وظايف ما و حقوق شهروندي است، گفت: « اينكه شبكه‌اي انحصار را در اختيار نداشته باشد، صحيح است اما در عين حال بايد اجازه دهيم تا مردم زندگي‌شان را بكنند.»

سكوت ارزي روحاني شكست

بخش ديگري از گفته‌هاي روحاني در خصوص بازار مشوش ارز بود. جايي كه رئيس جمهور ترجيح داده بود روزه سكوت بگيرد. اما حالا روزه سكوت خود را شكسته و به تصميمات دولت در راستاي كنترل بازار ارز، اشاره و اظهار داشت: « ممكن است اين تصميمات براي برخي خوشايند نباشد. ما بايد به يك سيستم سوم در زمينه ارز برسيم. چهار سال گذشته ارز را با گرفتاري فراوان تهيه و با هواپيما وارد مي‌كرديم و با ماشين‌هاي مسلح ارز را به بانك مركزي منتقل مي‌كرديم و بانك مركزي نيز به صرافي‌ها ارائه مي‌داد. در صرافي‌ها هم ارز به هر شيوه‌اي كه دلشان مي‌خواست تقسيم مي‌شد و ارز خوب‌ها در پاكت رفته و به جاي ديگر منتقل مي‌شد و اين سيستم اداره ارز كشور بود و بانك كه بايد مسئوليت اصلي را داشته باشد، تماشاگر بود.»
رئيس جمهور با بيان اينكه اين تصميم با اجماع همه مسئولان و كارشناسان اقتصادي اتخاذ شد، اظهار داشت: « اين تصميم بر اين مبنا گرفته شد كه واردكنندگان كالاهاي مورد نياز واقعي مردم و كشور، بتوانند كار خود را راحت انجام دهند. قيمت 4 هزار و 200 توماني ارز در اين سيستم با توجه به نرخ تورم و مسائل ديگر دقيق محاسبه شد و كم و زياد شدن قيمت آن در طول سال نيز بر همين مبنا حداكثر 5‌درصد خواهد بود.»
روحاني در ادامه به موضوع فرار مالياتي برخي افراد اشاره كرد و از مسئولان سازمان امور مالياتي خواست اسامي افراد و جاهايي را كه ماليات نمي‌دهند، در فضاي مجازي منتشر و اعلام كنند كه آنها چرا ماليات نمي‌دهند، تا لااقل مردم كالاي توليدي آنها را كه حق مردم در ماليات را نمي‌دهند، خريداري نكنند.

سياست ارزي جديد تودهني به امريكا بود

روحاني در ادامه سخنراني خود گريزي نيز به عهدشكني امريكايي‌ها در موضوع برجام زد و در حالي كه گفته مي‌شود در ارديبهشت ماه ترامپ رسما خروج امريكا از برجام را اعلام خواهد كرد، گفت: « اجراي سياست جديد ارزي يك تودهني جدي به كاري بود كه احتمالاً امريكايي‌ها مي‌خواهند در 22 ارديبهشت انجام دهند. زدن پيشاپيش اين تودهني كار لازمي بود كه انجام شد. »
رئيس جمهور با اشاره به اينكه تمام اميد امريكايي‌ها اين بود كه اگر آنها در 22 ارديبهشت قدمي عليه ملت بردارند، بازار داخلي ايران به هم بخورد، خاطرنشان كرد: «الان مردم مي‌توانند كاملاً خيالشان راحت باشد. قول مي‌دهم كه بر مبناي اجراي سياست جديد، امريكايي‌ها هر تصميمي بگيرند، توطئه‌اي كه طراحي كرده بودند، نقش بر آب شده است و ما بازار داخلي را بر مبناي اين سياست سامان مي‌دهيم.»
روحاني در همين ارتباط به امريكايي‌ها طعنه زد و گفت كه فكر مي‌كنم حتي كاخ سفيد، وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي امريكا هم الان نمي‌دانند كه مي‌خواهند چه كنند. ببينيد اين كشور بزرگ به چه روزي گرفتار شده است. اين ملت امروز دچار مصيبتي شده است كه نمي‌داند يك ساعت ديگر اين آقا چه مي‌خواهد بكند. همه امريكايي‌ها هر روز كه از خواب بر مي‌خيزند، نگاهشان به صفحه اين آقا در فضاي مجازي است كه ببينند بر اساس خواب ديشب، چه مسئله‌اي را اعلام مي‌كند.
روحاني پس از آنكه خيال مردم را بابت ادامه روند برجام مطمئن كرد، به تهديد امريكايي‌ها پرداخت و اظهار كرد: « البته اگر لازم باشد روزي در مقابل، ما هم راحتي را از آنها سلب كنيم، خيلي براي ما مشكل نيست. كار سختي در پيش نخواهيم داشت.»
رئيس جمهور در همين ارتباط اظهار كرد سازمان انرژي اتمي از ماه‌ها پيش دستور آمادگي دريافت كرده و كاملا آماده است؛ هم براي چيزهايي كه آنها شايد فكرش را بكنند و هم براي چيزهايي كه آنها فكرش را هم نمي‌كنند. سازمان انرژي اتمي ما براي هر دو دسته اقدامات مذكور دستورات لازم را دريافت كرده است.

يك آمار جنجالي

اما بخش جنجالي سخنان رئيس جمهور مربوط به موضوع اشتغال است. جايي كه رسانه‌ها و فضاي مجازي تمركز زيادي روي ارائه يك آمار اشتباه از سوي رئيس جمهور كردند و همزمان تصاوير تعجب وزير ارتباطات از اين آمار نيز در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد. اگرچه پس از اين پايگاه اطلاع رساني دولت و وزارت ارتباطات در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي به اصلاح اين آمار پرداختند و اين اشتباه را ناشي از كار فشرده رئيس جمهور خطاب كردند. بر اين اساس، روحاني در سخنانش به موضوع اشتغال اشاره كرد و از وزير ارتباطات و مسئولان عرصه فضاي مجازي خواست تا راهي جامع براي حفظ اشتغال ايجاد شده در فضاي مجازي طراحي و اجرا كنند.
وي در همين ارتباط به اشتباه اعلام كرد كه 2‌ميليون شغل در فضاي مجازي بوده كه اين رغم پس از اصلاح توسط دولت به 200 هزار شغل كاهش پيدا كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار