کد خبر: 902984
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
صحبت‌هاي ديروز نصرالله سجادي، سرپرست کاروان کشورمان در بازي‌هاي آسيايي چشم‌انداز اميدوارکننده‌اي از وضعيت ورزش ايران در المپيک آسيايي نداشت.
سعيد احمديان

صحبت‌هاي ديروز نصرالله سجادي، سرپرست کاروان کشورمان در بازي‌هاي آسيايي چشم‌انداز اميدوارکننده‌اي از وضعيت ورزش ايران در المپيک آسيايي نداشت. سجادي در حالي ديروز از هرگونه پيش‌بيني درباره نتيجه و تعداد مدال‌هاي کاروان ايران در جاکارتا طفره رفت که در بين صحبت‌هايش از کار «فشرده‌تر و مشکل‌تر» ورزشکاران کشورمان در بازي‌هاي آسيايي 2018 سخن گفت. مسئله‌اي که نشان مي‌دهد مسئولان کميته ملي المپيک و وزارت ورزش هم به اين نتيجه رسيده‌اند که با توجه به شرايطي که بر ورزش کشورمان حاکم است، نمي‌توان با اطمينان حتي از حفظ رده پنجمي دوره قبل صحبت كرد، چراكه ممکن است همين رتبه هم به خاطر افزايش تيم‌ها و ورزشکاران شرکت‌کننده براي کشورمان در جاکارتا از دست برود.
اما چه شده که ورزش ايران به جايي رسيده که مسئولان آن نمي‌توانند از رشد و پيشرفت ورزشکاران ايراني در چهار سال اخير صحبت کنند. مسئله‌اي که باعث شد تا سجادي به عنوان يکي از مديران در نشست خبري‌اش با رسانه‌ها آنقدر محتاطانه، دست به عصا و کلي به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد که در پايان گزارش عملکرد سجادي، نه تنها دغدغه‌هاي ورزش در فاصله بازي‌هاي آسيايي برطرف نشد، بلکه تنها يک سري اطلاعات کلي و گزارشي از اقدامات روتين يک سرپرست کاروان ارائه شد که چشم‌اندازي از ورزش کشور در فاصله چهار ماه مانده تا آغاز بازي‌هاي آسيايي در آن ديده نمي‌شد.
چنين شرايطي را بايد حاصل عملکرد مديران وزارت ورزش و کميته ملي المپيک در چهار سال اخير دانست، مديراني که تنها يک سال مانده به المپيک يا بازي‌هاي آسيايي، اين رقابت‌ها را در اولويت برنامه کاري‌شان قرار مي‌دهند. البته چنين روندي در ورزش کشورمان تازگي ندارد و سال‌هاست که سيستم مديريتي ورزش به مديريت دقيقه نودي عادت کرده و کمتر چشم‌انداز چهار ساله‌اي توسط متوليان ورزش براي حضور قدرتمندانه در رقابت‌هاي بين‌المللي ترسيم شده تا جايي كه همه چيز به سال پاياني موکول مي‌شود و گاهي اوقات اختلافات کار را براي آماده‌سازي ورزشکاران بسيار سخت مي‌کند به طوري که آنها نمي‌توانند در يک فضاي آرام و بدون دغدغه براي افتخارآفريني آماده شوند و شرايط آماده‌سازي‌شان تحت تأثير اختلاف‌نظر‌ها و مشکلاتي که مديران فدراسيون‌ها، وزارت ورزش و کميته ملي المپيک با هم دارند، قرار مي‌گيرد و اجازه نمي‌دهد ورزشکار در بهترين شرايط به مسابقات اعزام شود.
اين در حالي است که در اکثر کشورهاي دنيا کار براي يک المپيک يا بازي‌هاي آسيايي از روز پايان اين مسابقات براي دوره بعدي آغاز مي‌شود و همين مسئله باعث مي‌شود تا کشورهايي که سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در رشته‌هاي مختلف انجام مي‌دهند، هر دوره نسبت به دوره‌هاي قبل عملکرد و کارنامه بهتري داشته باشند. به همين دليل است که سرپرست کاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي به جاي قزاقستان که تا پيش از اين تنها رقيب جدي‌مان براي کسب رده چهارمي در بازي‌هاي آسيايي بود، نام چند کشور ديگر را هم برمي‌شمرد و مي‌گويد كه نبايد آنها را دست‌کم گرفت. هشداري که نشان از سرمايه‌گذاري و آينده‌نگري آسيايي‌ها براي رقابت‌هاي پيش‌روي ورزش کشورمان دارد.
اينجا اما در ايران، نه تنها آينده‌نگري ديده نمي‌شود، بلکه در فاصله کمتر از چهار ماه تا آغاز بازي‌هاي آسيايي، وضعيت برخي رشته‌هاي مدال‌آور نگران‌کننده است. نمونه اين رشته‌ها کشتي است، رشته‌اي که کشورمان روي مدال‌هاي آن حساب ويژه‌اي باز کرده‌ و بار اصلي مدال‌آوري روي دوش اين رشته است. البته سجادي ديروز از عدم نگراني‌اش از وضعيت کشتي با توجه به اختلاف وزارت ورزش و رسول خادم صحبت كرد، در حالي كه سرپرست کاروان اعزامي کشورمان به بازي‌هاي آسيايي به خوبي مي‌داند که تا امروز و به‌رغم وعده‌هاي مسئولان وزارت، دغدغه‌هاي رئيس فدراسيون که برگرفته از شرايط سخت ملي‌پوشان در اردوهاي آماده‌سازي به دليل عدم تخصيص بودجه کافي است، برطرف نشده و کشتي روزهاي سختي را براي آماده‌سازي در راه بازي‌هاي آسيايي پشت سر مي‌گذارد.
آن‌سو و در رشته وزنه‌برداري هم که يکي ديگر از اميدهاي مدال كشورمان است، مشکلات مالي سبب شده تا قهرمانان این رشته برای ‌جاکارتا دلسردانه به تمريناتشان ادامه دهند. همچنين بي‌تفاوتي مديران کميته و وزارت به وضعيت فوتبال اميد که هنوز در فاصله چند ماه تا آغاز بازي‌هاي آسيايي نه سرمربي دارد و نه يک جلسه تمريني برگزار کرده هم در نوع خود جالب توجه و قابل تأمل است، آن هم تيمي که قرار است کمتر از يک سال ديگر براي شکسته شدن طلسم عدم حضور در المپيک دورخيز کند. اينها تنها چند نمونه از وضعيت نه‌چندان مناسب ورزش کشور در فاصله کوتاه باقي مانده بازي‌هاي آسيايي است، وضعيتي که دستپخت چهار ساله مديران وزارت و کميته ملي المپيك است، مديراني که تنها در سال بازي‌هاي آسيايي يا المپيک ياد ورزشکاران مي‌افتند و جلسات کارشناسي برگزار مي‌کنند و همين مي‌شود که سرپرست کاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي جاکارتا بدون اينکه جواب مشخصي به سؤالات پيش‌روي ورزش بدهد به يک سري جواب‌هاي کلي و اطلاعاتي از کشور ميزبان بسنده مي‌کند و از شرايط دشوار کاروان ايران در جاکارتا سخن مي‌گويد، وضعيتي که نتيجه مديريت دقيقه نودي ورزش کشور است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار