کد خبر: 902960
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
كتاب برنده نوبل ۲۰۱۵ در نمايشگاه كتاب تهران
با نزديك‌تر شدن به موعد برگزاري نمايشگاه كتاب تهران تب اين رويداد فرهنگي در كشورمان رو به افزايش است. در آستانه آغاز به كار نمايشگاه كتاب تهران قائم‌مقام انتشارات نيستان از ترجمه كتاب «زمان دست دوم» سوتلانا الكسيويچ برنده نوبل ۲۰۱۵ براي عرضه در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد.

فرزين ماندگار
با نزديك‌تر شدن به موعد برگزاري نمايشگاه كتاب تهران تب اين رويداد فرهنگي در كشورمان رو به افزايش است. در آستانه آغاز به كار نمايشگاه كتاب تهران قائم‌مقام انتشارات نيستان از ترجمه كتاب «زمان دست دوم» سوتلانا الكسيويچ برنده نوبل ۲۰۱۵ براي عرضه در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد.
مظفر شجاعي در گفت‌وگويي از حضور اين انتشارات با بيش از 600 عنوان كتلاب در سي و يكمين نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: ‌در سال گذشته ما بالغ بر 180 عنوان كتاب منتشر كرديم كه از اين ميان 65 عنوان چاپ نخست است. تمامي آثار داود غفارزادگان‌، محمدرضا بايرامي و احمد دهقان از اين پس از سوي انتشارات كتاب نيستان منتشر خواهد شد، اين هم شامل كتاب‌هاي تجديد چاپ است هم كتاب‌هاي جديد، پيش از اين چند اثر از اين نويسندگان كه در زمره تجديد چاپي‌ها بود، براي نخستين‌بار از سوي نيستان منتشر شد، كه در نمايشگاه كتاب عرضه خواهد شد. به گفته وي انتشارات كتاب نيستان پروژه ترجمه از ادبيات روس را در دست انجام دارد كه اين پروژه در سال جاري به صورت جدي ادامه پيدا مي‌كند، از همين رو كتاب آقاي گريشكاوتس و شش داستان و زمزمه‌هاي چرنوبيل پيش از اين منتشر شده است كه در نمايشگاه كتاب عرضه مي‌شود، هنمچنين رمان ديگري از «سوتلانا الكسيويچ» با عنوان «زمان دست دوم» براي عرضه در نمايشگاه كتاب تهران منتشر خواهد شد.
حضور رؤساي جمهور و مجلس
اما در جلسه هماهنگي اين دوره از نمايشگاه همچنين اميرمسعود شهرام‌نيا قائم‌مقام نمايشگاه از برگزاري آيين افتتاحيه اين رويداد در روز ۱۱ ارديبهشت با حضور رئيس‌جمهور و برپايي آيين اختتاميه اين دوره با حضور رئيس مجلس در روز ۲۲ ارديبهشت خبر داد. از سويي ديگر نشست هماهنگي سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور استاندار و مسئولان نمايندگان دستگاه‌هاي مجري و همكار در برگزاري اين نمايشگاه، در محل استانداري تهران برگزار شد و فرماندار تهران از نصب ۶۰۰ دستگاه دوربين در مصلاي تهران توسط اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و زير نظر نيروي انتظامي براي تأمين امنيت نمايشگاه كتاب تهران خبر داد.
صدور رواديد ۲۵ ناشر خارجي
يكي از خبرهاي چند روز اخير حاوي سخناني از علي فريدوني رئيس كارگروه نظارت بر نشر بين‌الملل بود كه با اشاره به تعداد رواديد صادر شده براي ناشران خارجي گفت: تاكنون ۳۱ درخواست براي حضور به ثبت رسيده و از اين تعداد ۲۵ رواديد صادر شده است. اين متقاضيان از كشورهاي انگليس، آلمان، روسيه، لبنان، اردن و سوئد هستند.
معرفي اعضاي هيئت تجديدنظر
طبق خبر ديگري كه دوشنبه منتشر شد، با حكم محسن جوادي رئيس نمايشگاه، نيكنام حسيني‌پور به عنوان رئيس هيئت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران، كميته‌ها و كاركنان سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منصوب شد. همچنين رئيس سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در احكامي جداگانه نادر قدياني، حامد سهرابي، محمدرضا توكل صديقي، احمد كمالي‌نژاد، علي آل‌داود و محمدكاظم شمس را به عنوان اعضاي هيئت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران، كميته‌ها و كاركنان سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منصوب كرد.
تعليق 2ساله آراي صادره
اما خبرگزاري مهر مصاحبه‌اي را با همايون اميرزاده رئيس هيئت رسيدگي به تخلفات اين دوره نمايشگاه منتشر كرد كه موضوعش محروميت ناشران متخلف سال گذشته نمايشگاه بود. اميرزاده در آن گفت‌وگو در مورد پابرجا بودن احكام صادره براي بيش از ۱۵۰ ناشر مبني بر محروميت از حضور در اين دوره از نمايشگاه، توضيح داده بود و با اشاره به درخواست‌هاي برخي ناشران محروم از حضور در نمايشگاه مبني بر اينكه متعهد مي‌شوند مرتكب هيچ‌گونه تخلفي نشوند و لذا به آنها اجازه داده شود تا در اين نمايشگاه حضور يابند، گفت: بسياري از اين ناشران، طي نامه‌نگاري‌هايي با وزارت ارشاد ضمن پذيرش تخلف خود، خواستار اِغماض در اين زمينه شده‌اند. لذا گفت‌وگوها و مذاكراتي در خصوص نحوه مواجهه با اين تعداد از درخواست‌ها آغاز شد.
سخنگوي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اضافه كرده بود: ما نيز پيشنهادهاي خودمان را در اين خصوص به رئيس نمايشگاه كه عالي‌ترين مقام مسئول در اين رويداد فرهنگي است، اعلام كرده‌ايم و فكر مي‌كنم تا پايان هفته آينده، نحوه مواجهه با اين دسته از ناشران، نوع تخلفاتي كه انجام شده و اينكه آيا قابل چشم‌پوشي هست يا خير، مشخص و اعلام خواهد شد. پس از انتشار اين گفت‌وگو، ستاد خبري و رسانه‌اي سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از قول اميرزاده، اعلام كرد آراي صادره براي ناشران متخلف در سي‌اُمين دوره نمايشگاه كتاب تهران، به مدت دو سال به حالت تعليق درآمد.
برنامه‌هاي كميته علمي–‌فرهنگي
اما داريوش نويدگويي مدير كميته علمي- فرهنگي نمايشگاه هم روز شنبه، برنامه‌ و فعاليت‌هاي اين كميته را تشريح كرد و گفت: در اين دوره از نمايشگاه هفت سرا با پنج عنوان خواهيم داشت و براي هر يك از اين سراها برنامه‌هاي متفاوتي در نظر گرفته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار