کد خبر: 902862
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
پاک‌سرشت در جمع خبرنگاران در سمنان:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ره‌گیری هنرجویان و حرفه‌آموزان این سازمان تا 6ماه پس از پایان دوره‌های مهارت آموزی خبر داد و گفت: بین 50 تا 60 درصد مهارت‌های ارائه شده به متقاضیان در سطح ملی به اشتغال می‌انجامد.

دکتر سلیمان پاک سرشت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که با حضور چاووشی استاندار سمنان انجام شد از رئیس سازمان فنی و حرفه ای به عنوان متولی مهارت‌آموزی در کشور نام برد و اظهار کرد: بخش اعظم مهارت‌آموزان و کارجویانی که دوره‌های آموزشی این سازمان را طی می‌کنند طی یک فرآیند مورد رصد و ره‌گیری قرار می‌گیرند .

وی با بیان اینکه این کارجویان بسته به دوره‌ای که طی می‌کنند به بازار کار راه می‌یابند ادامه داد: ره‌گیری‌های همکاران ما در این بخش حکایت از این دارد که در برخی رشته‌ها تا 80درصد کارجویان نیز به اشتغال پایدار دست می‌یابند اما میانگین کاریابی و اشتغال این هنرآموزان در سطح ملی به طور متوسط بین 50 تا 60 درصد است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی بی‌نظمی‌ها و موازی‌کاری‌ها در ارائه آموزش‌های مهارت‌محور در کشور افزود: متولی اصلی مهارت‌آموزی در کشور سازمان فنی‌و حرفه‌ای است اما در دوره‌ای متاسفانه یک سری مراکز آموزشی در دستگاه‌های غیرمسوول شکل گرفته که به نظر می‌رسد با ابلاغ نهایی قانون مهارت که در حال نهایی شدن است این مشکل و موازی‌کاری‌ها نیز تا حد زیادی از بین برداشته و فضای آموزشی و مهارت‌آموزی در کشور از یک انتظام خاص برخوردار شود.

پاک‌سرشت در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال فرآیند مهارت‌آموزی از دستگاه‌ها به مراکز دانشگاهی اظهار کرد: خوشبختانه در وزارت علوم دولت تدبیر و امید تحرک خوبی در این زمینه شروع شده و در قالب تفاهم‌نامه‌هایی بخشی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی به مراکز دانشگاهی منتقل می‌شود. ضمن اینکه در تعدادی از مراکز دانشگاهی نیز مراکز جوار دانشگاه سازمان فنی و حرفه‌ای مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی بر لزوم جدی گرفتن مهارت‌آموزی در کشور تاکید کرد و گفت: مهارت‌آموزی می‌تواند بخش مهمی از چالش‌های پیش روی جامعه ما را در شرایط فعلی بردارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته و به خصوص در دهه 80، توسعه آموزشی به شکل بی‌محابایی در کشور رشد کرد افزود: این رویکرد سبب شد که امروز با انبوه فارغ‌التحصیلانی در کشور مواجه باشیم که به ظاهر از تحصیلات عالیه برخوردارند اما در عمل بسیاری از آنها فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه باید آموزش‌های مهارت‌آموزی را متناسب با رشته تحصیلی این فارغ‌التحصیلان به آنها ارائه دهیم گفت: تنها با اشتغال‌پذیر کردن این فارغ‌التحصیلان است که می‌توانیم به ایجاد اشتغال برای آنها کمک کنیم.

وی با اشاره به برخی اولویت‌های کاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سال جدید گفت: تناسب بین آموزش‌های ارائه شده و نیازهای واقعی بازار کار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی و دوری جستن از برنامه‌ریزی‌های متمرکز، فعال‌سازی شوراهای استانی مهارت، فاصله گرفتن از آموزش‌های صرف و حرکت کردن به سمت یک پکیج آموزشی و ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با بخش خصوصی و...از جمله اولویت‌ها و دغدغه‌های فنی و حرفه‌ای در سطح کشور است.

معاون وزیر از تلاش برای ایجاد ارتباط با دانشگاه و دیگر مراکز و نهادها از طریق مراکز جوار دانشگاه و صنعت خبر داد و گفت: فنی و حرفه‌ای هم در دانشگاه و هم در واحدهای تولیدی و صنعتی حضور می‌یابد تا فرآیند مهارت آموزی در فضای واقعی کار صورت گیرد.

وی از وجود بیش از 20 مرکز جوار دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: فردا یک مرکز جوار دانشگاه دیگر نیز در دانشگاه آزاد دامغان افتتاح خواهد شد.

پاک‌سرشت با بیان اینکه مهارت‌آموزی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک اولویت در حال پیگیری است گفت: تنها به کمک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که می‌توانیم به ایجاد اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلات فاقد مهارت کار کمک کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نیروی انسانی این سازمان افزود: در حال حاضر برای توسعه نیروی انسانی و توسعه سازمانی این سازمان هیچ برنامه‌ای نداریم و منابع موجود فعلی توانایی پاسخگویی به نیازهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای کشور را دارند.

وی از اختصاص منابع اعتباری خوبی برای تجهیز کارگاه‌های این سازمان در سال جدید خبر داد و اضافه کرد: با توجه به تخصیص این اعتبارات امسال نگرانی از نظر بروزرسانی تجهیزات کارگاهی و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های آموزشی در کشور نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر