کد خبر: 902859
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
معاون جهاد کشاورزی استان سمنان:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه نوغانداری را یکی از رویکردهای مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: نوغانداری در سال جدید در استان سمنان توسعه می‌یابد .

مصطفی شاه‌حسینی اظهار کرد: نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم از جمله فعالیت‌های جانبی کشاورزان در این استان محسوب می‌شود به‌طوری با یک دوره کوتاه 40 روزه ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی کار در روستاها، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستائیان فراهم می‌کند .

وی با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه نوغانداری در روستاها گفت: با هدف ترویج و توسعه بیشتر حرفه نوغانداری و تشویق و ترغیب بهره‌برداران هم‌زمان با هفته درختکاری و آغاز فصل نوغانداری تعداد 10 هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده ژاپنی از سوی این معاونت در میان بهره‌برداران این بخش توزیع شد .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال گذشته نیز با هدف تجهیز و افزایش راندمان تولید علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح روستاها، تعداد 50 جعبه تخم نوغان و تعداد 5 هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده، دماسنج و رطوبت‌سنج در بین بهره‌برداران این بخش به‌صورت رایگان توزیع شد .

شاه‌حسینی با اشاره به برنامه‌های آتی سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه نوغانداری گفت: بر اساس برنامه‌های تدوین‌شده امسال نیز تعداد 60 جعبه تخم نوغان به‌صورت رایگان در بین بهره‌برداران توزیع می‌شود .

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود با اجرای این برنامه برای 60 نفر شغل ایجادشده و در صورت مساعد بودن شرایط حدود 1000 کیلوگرم نیز پیله تر تولید شود .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش میزان توانمندی بهره برداران این بخش نیز گفت: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 100 ساعت کلاس‌های آموزش پرورش کرم ابریشم برای علاقه‌مندان و بهره‌برداران این بخش برگزارشده است .

شاه‌حسینی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 40 کشور دنیا فعالیت نوغانداری را به‌صورت جدی انجام داده که عمده این کشورها آسیایی هستند .

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد ابریشم مورد نیاز دنیا در 5 کشور تولید می‌شود اضافه کرد: چین، ژاپن، برزیل، کره شمالی و جنوبی، تایلند، ایران، ویتنام، ترکیه و بلغارستان از عمده‌ترین تولیدکنندگان ابریشم در دنیا هستند .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تعداد زیادی از استان‌های کشور نیز در حوزه نوغانداری حرفی برای گفتند دارند تصریح کرد: گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی، سمنان، همدان و لرستان از استان‌هایی هستند که دارای جایگاه مناسبی در این حوزه هستند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر