کد خبر: 899352
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
آخرين آمار مجروحان چهارشنبه آخر سال تا لحظه چاپ روزنامه: 3 كشته و بيش از 600 زخمي
در روزهايي كه مأموران پليس مدام در حال اطلاع‌رساني درباره كشف محموله‌هاي مواد محترقه بودند، بازارهاي مكاره فروش انواع مواد محترقه پيش چشمان همگان در هر كوي و گذري برقرار بود تا چهارشنبه‌سوري بار ديگر به چهارشنبه سوزي تبديل شود.

روز گذشته و به سياق آنچه در آخرين چهارشنبه هر سال رقم مي‌خورد، با مستقر شدن امدادگران و مأموران پليس در معابر شهر، مغازه‌ها و محل‌هاي كسب و كار يك به يك تعطيل شدند. بيمارستان‌ها و تمامي مراكز درماني به حالت آماده‌باش درآمدند و هر چه هوا به سمت تاريك شدن بيشتر سوق پيدا مي‌كرد شتاب‌در رفت و آمد رهگذران و خودروهاي عبوري بيشتر و خيابان‌ها خلوت‌تر مي‌شد. با تاريك شدن هوا اما صداي انفجارهاي پياپي يك به يك سكوت شهر را مي‌شكست. نگراني از وقوع حادثه‌اي مرگبار براي مأموران پليس يا امدادگران از نخستين ساعات روز گذشته وجود داشت. صبح ديروز وقتي خبر رسيد كه حادثه‌اي هولناك در خيابان مرتضوي رقم خورده آتش‌نشانان اولين كساني بودند كه خود را به محل رساندند. آنها بعد از اينكه پسر 19‌ساله را كه هنگام درست كردن نارنجك دست‌ساز مجروح شده بود به بيرون از خانه منتقل كردند درحال اطفاي حريق بودند كه انفجاري ديگر اتفاق افتاد. اين حادثه جراحت دو آتش‌نشان را به همراه داشت كه هر دو با تلاش امدادگران اورژانس به بيمارستان منتقل شدند. روز گذشته همچنين خبر رسيد كه يكي از مأموران پليس در استان گيلان دچار جراحت شديد شده و به بيمارستان منتقل شده است. او وقتي بسته‌اي مشكوك كه احتمال مي‌رفت حاوي مواد مخدر باشد را به دست گرفت، ناگهان وقوع انفجار وي را نقش بر زمين كرد. اين مأمور پليس كه دچار جراحت از ناحيه دو چشم شده بود به بيمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفت. درباره حوادث ديگر هم جراحت‌هاي ناشي از انفجار مواد محترقه گزارش شده است.

از جمله محمد‌جواد مراديان، مدير اورژانس فارس هم گفت: انفجار مواد محترقه دست‌ساز در بلوار سيبويه شيراز دوجوان‌۱۹ و ۲۱‌ساله از ناحيه سر، گردن و هردو چشم مجروح و به بيمارستان خليلي منتقل شدند. در پيكانشهر تهران هم انفجار يك آپارتمان باعث جراحت شديد به مردي 35‌ساله شد كه مشغول ساخت مواد محترقه دست‌ساز بود. در شهرستان اردبيل هم دو‌جوان 19‌ساله و يک مرد 31‌ساله به علت شدت انفجار نارنجك دست‌ساز مجروح شدند. اين سه جوان مقابل مغازه‌اي در ميدان قيام اين شهر مشغول ساخت بمب دست‌ساز بودند كه ناگهان با انفجار مواد محترقه دچار جراحت شده و به بيمارستان فاطمي منتقل شدند. فرهاد غيبتي، سرپرست مركز فوريت‌هاي پزشكي استان اردبيل گفت: ميزان سوختگي مصدومان را درجه دو و سه در نواحي سر، گردن و دست اعلام كرد و گفت: دست يكي از مصدومان دچار سوختگي عميق شده‌است. از شهرستان دزفول هم خبر رسيد كه چهار پسر نوجوان كه مشغول ساخت نارنجك دست‌ساز بودند به علت انفجار اين مواد مجروح و به بيمارستان منتقل شدند. اين حادثه در ساختماني در حال ساخت در خيابان مهرگان اتفاق افتاد و زماني كه امدادگران در محل حاضر شدند مشخص شد كه حادثه هنگام ساخت ترقه اكليل سرنج اتفاق افتاده و چهار نوجوان كه دچار جراحت شده بودند به بيمارستان منتقل شدند. شدت انفجار باعث انفجار ديوارهاي ساختمان شده بود.

سازمان اورژانس كشور درباره شمار افرادي كه نامشان در ليست قربانيان قرار گرفته اعلام كرد كه در سه استان تهران، زنجان و همدان سه نفر به علت شدت جراحت جانشان را از دست داده‌اند. در شهرستان زنجان زني 70‌ساله كه در حال گذر از يكي از معابر بود به علت صداي مهيب انفجار دچار ايست قلبي شد و جان باخت. يکي ديگر از قربانيان حادثه پسري 15 ساله بود که در جريان حادثه در کرج مجروح و بعد از انتقال بيمارستاني در تهران جانش را از دست داد.

اين سازمان همچنين تا لحظه تنظيم خبر اعلام كردكه 607 نفر به علت شدت جراحت مجروح و به مراكز درماني منتقل شده‌اند. براساس اين گزارش 92‌درصد از مصدومان مرد و 8‌درصد زن هستند. 34‌درصد حوادث به سوختگي و سه‌درصد به قطع عضو منجر شده و 66‌درصد حوادث نيز به گروه سني 6 تا 18‌سال مربوط است. کم‌سن‌ترين مصدوم هم کودکي 9ساله بود. بر اساس اعلام سازمان اورژانس كشور، 77‌درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال استفاده كننده از مواد محترقه بوده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار