کد خبر: 899343
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در سال گذشته پروژۀ فكري دو روشنفكر ايراني بابك احمدي و مراد فرهادپور در سرويس انديشۀ نشريۀ فرهنگ امروز مورد مداقه قرار گرفته بود.

در سال گذشته پروژۀ فكري دو روشنفكر ايراني بابك احمدي و مراد فرهادپور در سرويس انديشۀ نشريۀ فرهنگ امروز مورد مداقه قرار گرفته بود. در اين شماره آراي يكي ديگر از روشنفكران پرمخاطب ايراني يعني مصطفي ملكيان مورد نقد و بررسي قرار گرفته است؛ در واقع پروندۀ برهان عقيم كه پرونده‌اي است دربارۀ تبعات و نتايج پروژۀ عقلانيت و معنويت مصطفي ملكيان، در ادامۀ راهي است كه فرهنگ امروز جهت سنجش عيار انديشۀ متفكران ايراني در پيش گرفته است. اما اين پرونده يك تفاوت اساسي با پرونده‌هاي پيشين دارد؛ مصطفي ملكيان برخلاف احمدي و فرهادپور از انجام مصاحبه با فرهنگ امروز امتناع نكرد و در مصاحبه‌اي از پروژۀ فكري خود دفاع كرد و در مقابل نقدها از خود سعۀ صدر نشان داد. همچنين نقد سيدجواد طباطبايي دربارۀ تبعات ناگواري كه سخنان مصطفي ملكيان پيرامون مفهوم ناسيوناليسم مي‌تواند در پي داشته باشد، از مطالب خواندني اين پرونده است.
بخش سينماي آخرين شمارۀ سال ۹۶ فرهنگ امروز هديۀ ويژه‌اي است براي دوستداران سينما. تبعيد به اتوپيا پرونده‌اي است مفصل و پربار در مورد سينماي سهراب شهيدثالث؛ سينماگري كه در سه كشور ايران، آلمان و امريكا سه چهرۀ گوناگون دارد. اين پرونده با گريزي به زندگي شهيدثالث كاوشي داشته در سينماي منفي، مادي و سياسي او. در پيگيري اين موضوع، فرهنگ امروز مصاحبه‌اي ترتيب داده است با ميشل لنگفورد استاد مطالعات فيلم در مدرسۀ هنر و رسانۀ unsw استراليا كه مطالعات گسترده‌اي در مورد سينماي ايران و آلمان انجام داده است. همچنين مصاحبه با ماتياس ويتمن، استاد دانشكدۀ مطالعات رسانۀ دانشگاه بازل سوئيس از ديگر مطالب خواندني اين پرونده است كه در باب مدرنيته بدون مدرنيزاسيون در سينماي شهيدثالث سخن گفته است. مطالبي از سعيد نفيسي، روبرت صافاريان و همچنين مقايسه‌اي كه ميان سينماي سهراب شهيدثالث با عباس كيارستمي در اين پرونده صورت گرفته كمك شاياني به درك سينماي سهراب شهيدثالث خواهد كرد.

پروندۀ ادبيات اين شماره به يك فضاي ملتهب در ادبيات داستاني ايران پرداخته است: رمان جوان ايران. در نمايي كلي، رمان‎نويسان جوان بي‌محابا مي‌نويسند بدون آنكه چشم‌اندازي به آينده داشته باشند و پيشكسوتان ادبي هم بيشتر گله‌مندند از اين وضعيت و اندكي هم مشوق. فرهنگ امروز در پروندۀ سوار بر غبار زمانه تلاش كرده است در ابتدا با توصيف اين فضا و آنچه در حاشيۀ آن مي‌گذرد، مشكلات و پيامدهاي آن را هم بررسي كند. گفت‌وگو با محمدجواد جزيني، سيدمحمد حسيني و احمد آرام و مطالبي از علي صلح‌جو و بهرنگ كياييان و ديگر فعالان اين حوزه از مطالب اين پرونده است.

با آغاز سال نو و افزايش چشمگير سفر در روزهاي ابتدايي سال، در بخش مطالعات فرهنگي شمارۀ نوروزي تأملاتي صورت گرفته در معنا و كاركرد سفر از گذشته تا حال. در اين پرونده با عنوان سوداي سفر، به ارتباط سفر با مقولاتي چون ادبيات، گيم، تكنولوژي، سفرنامه و مهاجرت پرداخته شده است. همچنين به دليل تقاطع مقولۀ سفر با تاريخ فرهنگي، تاريخ اجتماعي و تاريخ انديشه، فرهنگ سفر به‌مثابه ساختار، سفر در خلقيات ايرانيان و همچنين فرآيند ذهني فلاسفۀ بزرگ تاريخ در برخورد با مقولۀ سفر تحليل شده است؛ در همين راستا مصاحبه‌هايي با نعمت‌الله فاضلي و محمدرضا جوادي‌يگانه صورت گرفته است.

اما عيدانۀ فرهنگ امروز شش گفت‌وگويي است كه با شش تن از اساتيد در باب مفاخر ايران و جهان صورت گرفته است. فرهنگ امروز يك هفته پيش از اتفاق ناگواري كه براي استاد گرامي داريوش شايگان افتاد، با ايشان مصاحبۀ مفصلي در خصوص مارسل پروست انجام داده بود كه از خواندني‌هاي اين بخش است. همچنين محسن حكيمي در مصاحبه‌اي بسيار مفصل از يگانگي كار فكري و مادي در پراكسيس ماركس سخن گفت. گفت‌وگوي محمد تهامي‌نژاد با برادرش ابوالحسن تهامي‌نژاد در مورد شكسپير از گفت‌وگوهاي متفاوت اين بخش است. گفت‌وگو با كتايون مزداپور در مورد مهرداد بهار، سيدعلي آل‌داوود در مورد اميركبير و احمد محيط طباطبايي در مورد پدرش محمد محيط طباطبايي از ديگر مصاحبه‌هاي اين بخش است.

در بخش پيشخوان، طبق روال گذشته چندين كتاب تازه منتشرشده مورد نقد و بررسي قرار گرفته و به مناسبت پايان سال از تعدادي از مترجمان كشور خواسته شد نظر خود را دربارۀ بهترين ترجمۀ منتشرشده در سال ۹۶ اعلام كنند. در بخش گزارش هم به بهانۀ ناآرامي‌هاي دي‌ماه ۹۶ مطالبي از تحليل اساتيد علوم سياسي و جامعه‌شناسي و راه‌حل‌هاي آنان براي عبور از اين بحران گزارش شده است. همچنين به بهانۀ جشنوارۀ فيلم فجر و حواشي حاصل از آن به‌ويژه در مورد فيلم لاتاري مصاحبه‌اي متفاوت با كارگردان اين فيلم صورت گرفته كه در آن به پرسش‌هايي در مورد درك خود از سينما پاسخ داده است. همچنين در اين بخش تحليلي از فيلم‌هاي اكران‌شده در جشنواره ارائه شده است. بيست‌ويكمين شمارۀ فرهنگ امروز به مديرمسئولي اميرابراهيم رسولي و سردبيري بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۹۶ صفحه منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر